حسین ستوده، کارشنان رسانه، در این نوشته به بررسی برنامه پارازایت که به طور هفتگی از برنامه صدای آمریکا پخش میشود، میپردازد.
برنامه هفتگی پارازیت در تلویزیون صدای امریکا از نمونه برنامههائی است که در نگاه اولیه در تناقض با عادت مخاطبین صدا وسیمای جمهوری اسلامی است، اما همین تناقض آشکار باعث شده تا سری جدید این برنامه تلویزیونی در فرصت کوتاهی بخش عمدهای از مخاطبان جوان طبقه متوسط جامعه را جذب کند.
محتوای برنامه پارازیت مبتنی بر پرسشگری عریان به سبک برخی از برنامههای رایج در شبکههای اروپائی و امریکائی است که همانند سلف خود بعنوان برنامه طنز سیاسی در بین مخاطبین شناخته شده است.
پرسشگری عریان و بیواسطه تابعی از اخلاقیات نسل جوان جوامع غربی است و در تناقض با معیارهای اخلاقی فرهنگ شرق است که به واسطه تعابیری مانند «حجب و حیا» نسل جوان را به «تبعیت و اطاعت» فرامیخواند. به همین دلیل اقبال جوانان ایرانی به برنامه پارازیت را میتوان بعنوان شاخصی در تغییر مبانی فرهنگی و اخلاقی این نسل دانست.
گذر از حیا به عریانگری هر چند که در مباحث اخلاقی مورد نکوهش است، اما در فرایند پرسشگری از سیاستمدارن و حاکمان بعنوان یک ارزش تلقی میشود که خود تابعی از دموکراسی و آزادی بیان است. و به همین دلیل کارگزاران برنامه پارازیت عملکرد خود را در دفاع از ازادی بیان و دموکراسی ارزیابی میکنند و پرسشگری عریان را لازمه رویاروئی با حاکمان خودکامه میدانند.
آنچه ما امروز با نام پرسشگری عریان در برابر حکومت نام میبریم در سابقه تاریخی ما با عنوان طنز اجتماعی و یا طنز سیاسی شناخته شده است. طنزی که علاوه بر مطایبه بعنوان محرکی برای ایجاد سوال در ذهن خفته جامعه مطرح بوده است. طنز نهفته در سخنان بهلول در برابر خلیفه هارونالرشید عباسی از جمله سوابق تاریخی فرهنگی مرتبط با پرسشگری عریان در برابر حاکم وقت است.
تاثیر طنز سیاسی اگر به نقطه ایجاد سوال در ذهن مخاطب ختم نشود در دایره لودگی باقی خواهد ماند. شنوندگان سخنان بهلول در پس هر خنده و دلشادی، گفتههای او را دارای منطق و حقانیت میدانستند و لطایف بهلول را بازتابی از ناگفتههای ذهن خفته خویش میانگاشتند. حسین توفیق، کیومرث صابری و ابراهیم نبوی از نمونههای موفق و معاصر پرسشگری نیمه عریان و عریان در برابر حاکمان اند که همگی بعنوان طنز نویس در جامعه رسانهای ایران شناخته شده اند.
سیمای جمهوری اسلامی نیز در دورههائی خاص تلاش داشته تا پاسخگوی چنین نیازی در قشر جوان جامعه باشد و با تولید برنامههای طنز تلویزیونی قالب انتقادی خاصی را در آنها طرح کند غافل از این نکته که ذهنیت عریانگر نسل کنونی به نیازی فراتر از تولیدات سیمای جمهوری اسلامی میاندیشد و انتقادات پنهان برنامههای طنز نمیتواند پاسخگوی تغییرات فرهنگی و سیاسی اجتماعی انها باشد.
تغییر ذائقه جوان ایرانی از «تابعیت به پرسشگری» و از «حیا به عریانگری» باعث شده تا به چنین رفتاری در رسانههای برون مرزی گرایش پیدا کند و از همین گذر برنامه هفتگی پارازیت را بعنوان نمونه دلخواه پذیرا باشد هر چند که محتوای برنامه پارازیت در میانه پرسشگری عریان تا لودگی و طنز در نوسان است.
آره لابد قهوه تلخ و صدا سیما ساخت نه مهران مدیری. خوشم اومد که نفرخت به صدا سیما که امثال جنابعالی نتونن سانسورش کنن و همین طور از اینم خوشم اومد که نتونستن جلوی پخشش رو بگیرن
به نظر من شما برو دنبال همون پرده پوشی و اون جقول بقولات باش اینجوری بهتره.
سیمونه راست میگه.این برنامه نه برای جوانان-که برای نوجوانان ساخته میشه و روز به روز بیشتر با مخاطبین نوجوان خودش در فیس بوک تطبیق پیدا میکنه.\nبنابراین گله وشکایتی هم نیست. طنز سیاسی برای نوجوانان اسم دیگه ی این برنامه س\nآخه شما تابه حال دیدین جان استوارت یا کولبر که الگوی این آقایون بودن نظرات نوجوانان آمریکایی رو برای ساخت برنامه شون مد نظر قرار بدن؟؟؟؟
احتمالا شما سنی ازت گذشته جناب نویسنده- بفرما برو خدا یه جا دیگه روزی تو بده، تو که نمیدونی ذائقه جوونا چیه لطف کن بی صدا در مورد خودت و تقویت قوه ی باء و امثالهم بنویس، نه موضوعاتی که کلن به شما ریطی نداره\n….\nخب کامبیز جان. داشتی می گفتی
به نظر من که خود همین نظر دهنده ها اشکال دارن نه مقاله و کاملا صریح و بی پرده است.\nدر ضمن پا رازیت خیلی جالب و تاثیر گذاره.
Hosein jan be nazaram nazaret aslan baram mohem nist !:)
به یکی دونکته درست اشاره شده ولی نگارش متن خیلی بده و به ادیت احتیاج داره! مگه صریح نوشتن چه اشکالی داره که انقدر حرفتون رو میپیچونید؟؟ منظورتون از ؛سلف؛ برنامه خود چیه؟ برنامه های تلویزیونهای غربی؟؟خب پارازیت که دنباله اون برنامه ها نبوده که اونها بشن اسلاف پارازیت. \nدرضمن حجب وحیایی که شما بهش اشاره میکنید-تعارف وپرده پوشیه. وگرنه دراین برنامه بی حیایی دیده نمیشه!!
avalin bari bood ke tooye ye barnameye irani sex toy midiam in neshoon mide jameye iran ba ertebati ke ba media gerefte har rooz bish az pish ba negah tanz be manaye vaghiye khodesh ashena shode nokteye dige raje be in barname in ke dar morded masaele siyasi ya ejtemayi ke neshoon mide khodesh kamtar tasmim girimikone va zehn mokhtabesho ro be chalesh migire ye chiziye too maye haye taraneh haye namjoo
“برنامه پارازیت در میانه پرسشگری عریان تا لودگی و طنز در نوسان است” \n man az tarafdarane parazit hastam vali in jomle kamelan sehat dare va doroste .
به نظر من مقاله خیلی جالب و پر مفهومی بود
از آخرش خوشم نیومد داداش ولی تو رو هم یه روز باید عریانت کنن ببینن تو ذهن بیمارت چی داری که میشه این تحلیلا رو می کنی!