میرحسین موسوی و مهدی کروبی به مناسبت فرارسیدن ماه محرم، با یادآوری حوادث عاشورای سال گذشته، از شبیهسازی آن با وقایع کربلا انتقاد کردند.
میرحسین موسوی از مخالفان دولت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم در یادداشتی که دیروز، 19 آذرماه در وبسایت کلمه منتشرشده، به حوادث عاشورای سال گذشته اشاره کرده و از هواداران جنبش سبز خواسته است تا یاد کشتهشدگان آن را را زنده نگه دارند.
او با انتقاد از واکنش خشن حکومت و تبلیغاتی که پس از آن انجام گرفت نوشته است که «عزاداران معترض را از پلها به پایین انداختند، با ماشین از روی پیکر بیدفاع آنان گذشتند، آنها را هدف گلوله قرار دادند و سپس بیشرمانه عکسالعمل مردم خشمگین را با نمایش ناقص و گزینشی در رسانهها، شورش دستنشاندههای استکبار نامیدند».
در ناآرامیهای عاشورای سال گذشته در تهران، پلیس تایید کرد که «هشت نفر» کشته شدند. علی حبیبی موسوی، خواهرزاده میرحسین موسوی نیز در این روز با شلیک گلوله کشته شد.
اکنون و پس از گذشت یک سال از این حوادث، میرحسین موسوی در یاداشت خود مینویسد که «دین و دینداری در این روزها دوران سختی را میگذراند».
او مینویسد:«اگر دینی که ترویج میشود با بدیهیترین اصول اخلاقی مثل صداقت درتضاد باشد، بیان تهمت و دروغ از تریبونهای نمازجمعه برای از میدان به در کردن معترضان مجاز و حتی مستحب تلقی شود و شکاف طبقاتی و فساد و فحشا ناشی از فقر و طلاق و بیکاری، پدیدههای عادی تلقی شوند، در این صورت دینگریزی گسترش مییابد.»
نخستوزیر پیشین ایران که همینک از جمله سرشناسترین معترضان به دولت است به «نادیده گرفتن حقوق مردم، نقض تفکیک قوا و از بین رفتن استقلال قاضی و دادگاه توسط مسئولان امنیتی» اشاره کرده و مینویسد: مجلس که باید در راس امور باشد، تحت امر قرار میگیرد. نظامیان به جای انجام وظایف خود سر از عرصههای سوداگری و مال اندوزی درمیآورند. ماجراجوییهای بیخردانه در سیاست خارجی باب میشود. صدای مخالفان تحمل نمیشود و زندانها پر از زنان و مردانی است که این نگاه حاکم بر دولتمردان را برنمیتابند.
آقای موسوی در یادداشت خود میپرسد در چنین شرایطی، یک جوان چگونه میتواند تشخیص دهد «اینهمه ظلم و خشونت و نفرت که از سوی صاحبان تریبونهای رسمی، آمرانه به عنوان اسلام معرفی میشود، ربطی به اسلام ندارد؟»
میرحسین موسوی سپس به طرفداران جنبش سبز توصیه میکند که با شرکت در مراسم ماه محرم و با انجام «کاری زینبی» و رساندن «پیام راستین دین و انقلابی که در این دیار برپا شد» به حفظ «نهادهای مدنی سنتی» کمک کنند.
انتقاد کروبی از «شبیهسازی» حوادث سال گذشته با واقعه کربلا
مهدی کروبی نیز در گفتوگویی با پیششماره هشتم روزنامه اعتماد ملی با انتقاد از شبیهسازی حوادث پس از انتخابات ریاستجمهوری سال گذشته با واقعه کربلا، گفته است: مسئول امور مساجد بخشنامهای برای مبلغان مساجد صادر کرده که حوادث تلخ سال 88 را با حوادث کربلا مشابهسازی کنند.
آقای کروبی از سخنان احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران که ادعا کرده «مردم ایران به همان اندازه که از سران طاغوت نفرت داشتند، به همان میزان نیز از سران فتنه متنفر هستند» به شدت انتقاد کرده است.
به گفته او، این «خطیب بیپروای جمعه» گویی متوجه عواقب و اثرات تخریبی این سخنان به خصوص در باور مردم ساده اندیش و سطحینگر نیست.
مهدی کروبی نوشته است که او متوجه نیست این مقایسهها مجوزی میشود برای وقوع هر جنایتی در باور برخی افراد سطحینگرجامعه و چه بسا باعث اغفال و انحراف فکری برخی از نوجوانان معتقد و مذهبی کشور شود.
احمد خاتمی در سخنرانی خود در دانشگاه قزوین خطاب به مداحان و مبلغان گفته بود: جبهه یزید و جبهه امام حسین را در زمان حاضر برای مردم بیان کنید و فتنه یزیدی را با فتنه اخیر گره بزنید. مداحان باید احساس وظیفه کرده و گره زدن دیروز و امروز هنر بزرگ مداحی است. برای پیدا کردن جبهه یزیدیان در داخل باید جبهه فتنهگران را ببینیم که شمشیرشان را علیه نظام ولایی از رو کشیدند و تهمتها به نظام اسلامی زدند. انتظار از مداحان بسیجی این است که در خط مقدم این روشنگری ها باشند.
آقای کروبی گفته که احمد خاتمی به دلیل ایجاد انحرافات مذهبی، دینفروشی، بیتقوایی، تملق و چاپلوسی اربابان قدرت، به شخصی به نام «شریح قاضی» شبیه است و سعی دارد با برانگیختن احساسات مذهبی و بهوجود آوردن انحرافات فکری در سطحی از توده جامعه، مشروعیت ازدست رفته دولت متبوع خود را بازگرداند.
مهدی کروبی در این گفتوگو تاکید کرده است که «دعوای ما دعوای انتخاباتی است و چنین شبیهسازیهایی که میتواند جامعه را دچار تشتت و بحرانهای متعدد کند، به مصلحت نظام نیست».
درپی حوادث روز عاشورای سال گذشته شمار زیادی از فعالان سیاسی و روزنامهنگاران بازداشت شدند و دولت ایران در روز نهم دی، راهپیمایی را علیه آن ترتیب داد.
مقامهای دولتی و امنیتی در نخستین واکنش به خشونت علیه معترضان، زیر گرفتن با ماشین یا پرتاب آنها از روی پلها را رد کردند. در همین زمان فیلمهایی که چنین صحنههایی را نشان میداد به شکلی گسترده در رسانههای اجتماعی مانند یوتیوب منتشر شدند. در یکی از این ویدئوها یک خودروی وانت با نشان نیروی انتظامی با سرعت به یکی از معترضان زده و از روی بدن او میگذرد.
درپی انتشار ویدئوها برخورد فرمانده نیروی انتظامی، این تصاویر را «جعلی» خوانده و گفته بود که این تصاویر فقط از «شبكههای بیگانه و ضد انقلاب» پخش شده است.
عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران نیز حوادث عاشورای سال گذشته را با اقدامات سازمان مجاهدین خلق مربوط دانسته و گفته بود که پنج نفر از بازداشتشدگان این روز که به محاربه متهم شدند، از اعضای این سازمان هستند. او همچنین بازداشت چند بهایی را به سازماندهی ناآرامیهای روز عاشورا نسبت داده و گفته بود که این اقدام «مصداق بارز محاربه است».
حکومت ایران در نهایت به اتهامها در مورد خشونت گستردهای که در روز عاشورا به کار گرفته شد، واکنشی نشان نداد.
این موثر بودن سیلی زده شد را گویا است. اثرش دیدنیست که رژیم اینقدر بیتابی نشان میدهد، به تکاپو افتاده و دست به هر چیزی میاندازد، که از ریزشی درونی جلوگیری کند (چون سیاست قاطع و شدت عمل در دراز مدت نتیجه عکس با خود همراه دارد). سئوال اینجاست تا کی رژیم توان مقاومت خود را میتواند بازسازی کند چون روند فرسایش داخلی و فشار های اقتصادی عجیب تاثیر گذاراند. حتی چند روز پیش یکی از فرماندهان سپاه اعتراف به آتش زیر خاکستر از جنبش در جامعه سخن گفت که نشان وحشت درون نظام را نمایان میسازد.
رژیم اشتباه تاکتیکی غیر بازگشت را مرتکب شد.