کافه آنتراکت متعلق به لیلا حاتمی و علی مصفا بر اثر آتشسوزی در سینما جمهوری آسیب جدی دید.
کافه آنتراکت زوج هنری سینما لیلا حاتمی و علی مصفا سحرگاه جمعه در آتش سوخت.
این کافه بخشی از سینما جمهوری را تشکیل میدهد که یکی از قدیمیترین سینماهای پایتخت است.
باتوجه به زمان بروز این آتشسوزی که حدود ساعت چهار صبح اعلام شده، هیچکس جز سرایدار و خانوادهاش در ساختمان سینما حضور نداشتهاند.
هنوز گزارش دقیقی از علت آتشسوزی اعلام نشده اما برخی شهروندان به نقل از سرایدار گفتند که ابتدا صدایی شبیه انفجار شنیده شد و بعد ساختمان سینما آتش گرفت.
بازیگر فقید سینمای کشور محمدعلی فردین و کارگردان نامآشنا علی حاتمی مالکان این سینما پیش از انقلاب بودند که اکنون لیلا حاتمی و همسرش علی مصفا وارث نیمی از این سینما هستند.
علی مصفا بعد از حادثه از علت آتشسوزی اظهار بیاطلاعی کرد و گفت: علت این حادثه در دست بررسی است.
اما حافظ احمدی که به همراه علی مصفا به اداره امور سینما مشغول است، گفت این سینما با شرایط فعلی تقریباً از رده سینمای کشور خارج شده و در حال حاضر و با آنچه ما از سینما دیدیم صددرصد آسیب دیده است.
اگرچه به گفته احمدی، سینما بیمه کامل بوده و از این بابت مشکلی نیست اما راهاندازی دوباره این سینما که بهتازگی رونق یافته بود، در کوتاهمدت امر بعیدی است.
سینما جمهوری در خیابان جمهوری، یکی از پررفتوآمدترین مراکز شهر، به همت لیلا حاتمی و علی مصفا با دایرکردن کافه آنتراکت، رونقی یافته و تماشاگران زیادی به خود جلب کرده بود که این به نوبه خود بر فروش فیلمها و صنعت سینمای کشور تاثیر مهمی داشت.
رونق سینمای کشور که بهتازگی به لطف بازگشایی سینما آزادی پس از 11 سال پررنگ شده بود با سوختن سینما جمهوری روبه سرازیری گذاشت.
سوختن سینما جمهوری، تکرار آتشسوزی در سینماهای کشور است که یک مورد آن فروردین 1376 در زمان اکران فیلم و حضور تماشاچیان در سینما آزادی بود و ویترین سینمای ایران نابود شد و مورد دیگر به آتشسوزی سینما رکس آبادان در مرداد 1357 و بحبوحه روزهای انقلاب بازمیگردد.
سینما جمهوری درحالی سوخت که چندی پیش خبررسید یکی از بزرگترین مجتمعهای سینمایی جهان قرار است در ایران ساخته شود اما هنوز خبر کلنگ زدن ساختمان این سینما هم نرسیده است.
با سوختن سینما جمهوری، کافه آنتراکت هم با تعطیلی یا دستکم وقفه روبهرو خواهد شد.
کافه آنتراکت محلی برای گفتوگوی تماشاگران فیلمهای سینمایی بود و چیدمان خاص خود را داشت که با صبحانه ، چای و قهوه پذیرای مشتریان عمدتا طرفدار هنر بود.
اما با سوختن کافه آنتراکت، رونق سینماروها و کافهروها کمتر میشود که در چند دهه پیش تنها کافه نادری در این رده قرار داشت و در آن زمان صادق هدایت، هنرمندان، نویسندگان و روزنامهنگاران به این کافه سرک میکشیدند و گاه ساعتها به گپزدن مشغول بودند.
در کافه نادری، صندلیهای چوب روسی با امضا و گاه دستنوشتههایی کوتاه هنوز هم دیده میشود و هنوز طعم قهوه ترک آن همان طعم زمان صادق هدایت است.
اما حکایت کافه آنتراکت حکایت دیگری در دورهای دیگر است و این بار مرگ هنرمندان نه، که آتش حکایت درست کرده، آتشی که در فیلم «سیمای زنی در دوردست» علی مصفا هم میتوان دید.
به قول عباس کیارستمی، کارگردان مطرح سینمای ایران و جهان، صحنههای این فیلم نمایش هنر پنهان در خلوت تهران است، تصویری میسوزد و به خاکستر تبدیل میشود و این تصویر اکنون رها و آزاد شده است.
ارتباط بین تصاویر و فیلمها در ایران، روایت دردمند و پیچیدهای است و آتشسوزی سینماها در کشور به عنوان یک تصویر زنده، معنی نمادین دارد.
پس از رکس آبادان، 180 سینمای دیگر در کشور سوخت و ازخود خاکستری بیش بهجا نگذاشت.
کیارستمی میگوید «زمانی که سینما آبادان در آتش سوخت، نگران سوختن تمام مردم بودم. آن روز به سینما فکر نمیکردم بلکه به آنچه که برسر مردم ایران آمده بود، می اندیشیدم.»