«یازدهمین دو سالانه عکس ایران» روز 29 دی ماه به کار خود پایان میدهد. عکاسان و منتقدان از برگزاری این دو سالانه میگویند.
با پایان یافتن «یازدهمین دو سالانه عکس ایران» در دو شهر تهران و یزد عکاسان و منتقدان نظرات خود را درباره برگزاری این نمایشگاه ارائه دادهاند.
حسن سربخشیان به عنوان عکاس خبری، آثار عرضه شده در «یازدهمین دو سالانه عکس ایران» را متوسط ارزیابی کرد و گفت: برای برگزاری دوازدهمين دو سالانه عكس ايران بايد از ابتدای سال 88 آغاز به كار كرد. نه اين كه مثل اين دوره تنها در دو ماه، دو سالانه را برگزار كنيم و انتظار ارائه آثار خوب را هم داشته باشيم.
سربخشیان که از وی به عنوان عکاس صاحب سبک یاد میشود، درباره این نمایشگاه گفت: مسئولان برگزاری اين دو سالانهها ابتدا تعريف روشنی از آن چه مورد نظرشان است به جامعه عكاسی بدهند و بعد منتظر ارائه آثار خوب باشند.
يازدهمين دو سالانه عكس ايران به صورت غيررقابتی با موضوع آزاد و با رويكرد هنری و خلاق از سوم دیماه بهطور همزمان در موسسه فرهنگی هنری صبا در تهران و گنجینه فرهنگ و هنر شهر یزد فعالیت خود را آغاز کرد.
آلبوم تصویری |
یزد، میزبان دوسالانه عکس ایران |
در این دو سالانه که 29 دی ماه در سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به کار خود پایان میدهد، 133 هنرمند با 123 تک عکس و 33 مجموعه شرکت داشتند.
در مراسم اختتامیه، تندیس دوسالانه عکس به کلیه هنرمندانی که آثارشان به دوسالانه راه یافته اهدا و از تعدادی از اعضای ستاد برگزاری دوسالانه به شکل نمادین تقدیر خواهد شد.
كتاب يازدهمين دوسالانه ملی عكس ايران نيز توسط انتشارات موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر با همكاری موزه هنرهای معاصر در تيراژ 1500 نسخه با مديريت هنری و صفحهآرايی مسعود زندهروح كرمانی در روزهای اخیر منتشر شده است.
گفتنی است آثار ارائه شده در نمایشگاه را در گالری مجازی وبسایت «عکاسی» میتوان مشاهده کرد.
یازدهمین دوسالانه متفاوت از دورههای قبل
خارج کردن دوسالانه عکس از حالت رقابتی و برگزاری آن بهطور همزمان در دو شهر با هدف تمرکززدایی از نکات قابل توجهی برشمرده میشود که یازدهمین دوسالانه را از دوسالانههای پیشین متفاوت جلوه داده است.
برگزاری چنین نمایشگاههایی با توجه به حضور خلاقیتهای جوان در شهرستانها باعث میشود که نتایج فرهنگی حاصل از آن در انحصار هنرمندان پایتخت قرار نگیرد و همچنین سبب تقویت انگیزه و همگام شدن هنرمندان ساکن شهرستانها میگردد.
در این میان عدهای هم معتقدند که بهتر است سرمایه و نیروی به کار گرفته شده در برگزاری یک دوسالانه بهطور همزمان در دو شهر، بهصورت دواری و سالیانه در شهرستانهای مختلف متمرکز شود.
از طرفی رقابتی بودن دوسالانهها از نگاه برخی هنرمندان و کارشناسان سبب ایجاد فضایی منفی در میان هنرمندان میشود و معتقدند همه آثاری که به یک دوسالانه عرضه میشود باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند.
تنوع سلیقهها در برگزاری دو سالانهها
با وجود آنکه به نظر میرسد یازدهمین دو سالانه عکس از نظر اجرایی موفقتر از دورههای قبل عمل کرده است، اما هنرمندان انتقاداتی را به آن وارد میکنند که بیش از هر چیز در شتابزدگی و تغییر مدیران بخشهای اجرایی هنرهای تجسمی در فواصل زمانی کوتاه ریشه دارد.
عباس کوثری، عکاس برجسته ایران تنوع سليقهها و ايدههای اعمال شده در دوسالانههای عكس را باعث ايجاد تنوع و عدم يكنواختی در برگزاری این نمایشگاهها میداند اما در عین حال معتقد است اشکال این تنوع سلیقهها شروع کردن از نقطه صفر است.
وی میگوید: اين كه دو سالانه عكس در هر دوره از سوی يک تيم مختلف عكاسی برگزار میشود، بسيار خوب است چرا كه باعث میشود برگزاری دو سالانه از حالت انحصاری خارج شود و تنها در اختيار گروه و افراد خاصی قرار نگيرد، اما اگر تجربيات هر دوره به دوره بعدی منتقل میشد، بخش بسياری از مشكلات هم برطرف میشد.