نمایشگاه نقاشیهای فرزین نیکزاد 15 تا 27 فرودین ماه شامل 28 تابلو نقاشی در گالری اعتماد برپا شد که هفت تابلو از آن برای شرکت در یک نمایشگاه گروهی به فرانسه فرستاده میشود.
نمایشگاه نقاشیهای فرزین نیکزاد، شامل 28 تابلو نقاشی از 15 تا 27 فرودین در گالری اعتماد برپا شد که هفت تابلو از میان آنها برای شرکت در یک نمایشگاه گروهی به فرانسه فرستاده میشود.
این سومین نمایشگاه نقاشی فرزین نیکزاد است و او نامی برای این نمایشگاه خود انتخاب نکرده است.
فرزین نیکزاد متولد 1957 در بلژیک است و در همان کشور در رشته گرافیک و در آمریکا در رشته نقاشی تحصیل کرده است.
نیکزاد که سالها روی چاپ سیلک، طراحی پوستر فیلم و طراحی کار کرده است، با سفر و اقامت در ایران فعالیت هنری خود را روی نقاشی متمرکز کرد.
روح ایرانی در برخورد با تکنیک غربی
با این که نیکزاد قلممو را با بهرهگیری از تکنیکهای نقاشی غرب به دست میگیرد، اما در نقش و رنگها از روح فرهنگ ایرانی الهام میگیرد.
هنگام سپردن قلم بر روی بوم نقاشی، هنر انتزاعی و بیان تصویری او برخوردی زیبا پیدا میکنند.
او میگوید: هرگز پیش از مواجهه با بوم و رنگ تصمیم نمیگیرم که چه چیزی خلق کنم. بنیان اصلی نقاشیهای من با گذاشتن اولین تکه رنگ روی بوم شکل میگیرد هرچند ممکن است بارها و بارها روی یک بوم و آنچه که تصویر کردهام، رنگ بگذارم و در نهایت با لایههای متعددی که در یک نقاشی بوجود میآید، آن را کامل کنم.
نیکزاد میافزاید: تا زمانی که حس کنم نقاشیام کامل نشده، بارها و بارها این کار را تکرار میکنم.
در واقع نیکزاد معتقد است که فرم اصلی هر نقاشی باید از درون ریتمی که در بافت و رنگ وجود دارد رشد کند.
این هنمرند نقاش میگوید: در نقاشیهایم قصد ندارم پلیدیها را نشان بدهم بلکه میخواهم مخاطب را به آرامش و شادی دعوت کنم.
حروف، اعداد و تصاویر مبهم
در شماری از نقاشیهای نیکزاد که ما را به دنیای مدرسه و بازی با تخته سیاه و گچ میبرد، با بومهایی روبهرو میشویم که زمینه آنها به رنگ سبز درآمده است و حروف، اعداد و تصاویری که با هم داستان منسجمی را میسازند بر آن جان گرفتهاند.
به نظر میرسد نیکزاد با کشیدن این تصاویر و تغییراتی در املای کلمات که به زبان فرانسه و لاتین نوشته شده است، میخواهد جهان و اتفاقات آن را به مسخره بگیرد.
در گوشه یکی از نقاشیهای نیکزاد، برجهای دوقلوی نیویورک در حالی که یک هواپیما درحال برخورد با آنها است به تصویر کشیده شده است و در کنار هواپیما کلمه امنیت نوشته شده است.
او درگوشه دیگر این تخته سیاه، تصویری ازاتاقهای عمل زیبایی را ارائه میکند که پزشکان تمام بینیها را درعمل زیبایی به یک شکل عمل میکنند.
او عمل زیبایی بینی را به دستگاه کلیدسازی تشبیه کرده است که در دقیقه هزاران کلید یک شکل تولید میکند.
در نقاشیهای دیگر او، حروف لاتینی دیده میشود که شکل کاملی ندارد و کلمه معناداری را نمیسازد.
به نظر نیکزاد، این نقشیها اشاره به مشکلات کودکانی دارد که در سرزمینی غیر از سرزمین مادری متولد میشوند و همواره برای یاد گرفتن زبان دچار سردرگمی میشوند.
اينم شايد يکی از تأثيرات خوبی باشه که تو خارج بدست مياد:
از نحوه برخورد خودمون با اثر بگيم.