نتایج تحقیق نشان داد که هر قدر مدت زمان بازیهای ویدیویی بیشتر بوده یا هر قدر میزان خشونت بازیها بیشتر بودهاست، مقدار رابطه با همسالان و والدین کاهش یافته است. از طرف دیگر، هرقدر جوانان بیشتر بازی میکنند، بیشتر درگیر رفتارهای پرخطر مانند نوشیدن الکل و استفاده از مواد مخدر میشوند.
بر اساس تحقیق انجامشده، انجام بازیهای ویدیویی سبب برخی مشکلات رفتاری میشود.
در مطالعه جدیدی که نتایج آن در مجله جوانان و نوجوانان در ژانویه 2009 منتشر شد، محققان بین استفاده از بازیهای ویدیویی درجوانان با ارتباط ضعیفتر با دوستان و خانواده رابطه مستقیم یافتهاند. دانشجویانی که خود کار تحقیق را به رهبری استادشان در دانشگاه بریگهام یانگ در ایالت یوتای آمریکا انجام دادهاند، از یافتههای خود ابراز ناامیدی کردند.
تحقیق بر اساس اطلاعات گردآوری شده از 500 دانشجوی پسر و 313 دانشجوی دخترکارشناسی در سراسر آمریکا است.
سن متوسط شرکت کنندگان در تحقیق 20 سال بود. از دانشجویان شرکتکننده در این مطالعه درباره میزان انجام بازیهای ویدیویی، استفاده از اینترنت و برخی رفتارهای مختلف سوال شده بود. آنان به مجموعهای از پرسشهای دیگر که دربردارنده کیفیت رابطه آنها با دوستان و خانواده بود نیز پاسخ دادند.
نتایج تحقیق نشان داد که هر قدر مدت زمان بازیهای ویدیویی بیشتر بوده یا هر قدر میزان خشونت بازیها بیشتر بودهاست، مقدار رابطه با همسالان و والدین کاهش یافته است. از طرف دیگر، هرقدر جوانان بیشتر بازی میکنند، بیشتر درگیر رفتارهای پرخطر مانند نوشیدن الکل و استفاده از مواد مخدر میشوند.
جوانانی که هر روز به بازی ویدیویی میپردازند، تقریبا دو برابر کسانی که برحسب موقعیت چنین بازیهایی میکنند و سه برابر کسانی که اصلا بازی ویدیویی نمیکنند، سیگار میکشند.
همچنین یافته شد که رابطه مستقیم بین دفعات بازی و مصرف الکل و موادمخدر، رابطه مستقیم بین دفعات بازی و روابط شخصی ضعیف و رابطه مستقیم بین انجام بازیهای خشن و روابط شخصی ضعیفتر وجود دارد. مطالعه نشان داد که سه چهارم مردان دانشجو بهطور مستمر و منظم بازیهای ویدیویی میکنند.
یافتههای جانبی تحقیق، تفاوتهای برجستهای بین دختران و پسران دانشجو نشان میدهد. محققان یافتهاند که پسران از اینترنت بیشتر برای سرگرمی، اخبارروز و هرزهنگاری و دختران برای ارسال نامههای الکترونیکی و انجام تکالیف درسی استفاده میکنند. همچنین پسران سه برابر بیشتر از دختران بازیهای ویدیویی و هشت برابر بیشتر بازیهای خشن میکنند.
مطالعه نشان داد که سه چهارم مردان دانشجو بهطور مستمر و منظم بازیهای ویدیویی میکنند، درحالیکه تنها 17 درصد دانشجویان دختر همطرازشان بیشتر از یک بار درماه بازی میکنند.
درهمین رابطه محققان به یافتههای مشابهی در پیامدهای منفی استفاده از اینترنت برای گپزدن، خرید، سرگرمی و هرزهنگاری وپیامدهای مثبت آن برای انجام تکالیف درسی دست یافتند. نتایج مطالعه روی دختران نیز نشان داد که افزایش میزان بازیهای ویدیویی با پایین رفتن میزان ارزشمندی خود همراه است.
دکتر لورا والکر که ریاست گروه تحقیقی را بهعهده دارد، گفته است که رابطه یافته شده بین میزان بازیهای ویدیویی و ارتباط اجتماعی ضعیف لزوما علت و معلولی نیست. ممکن است افرادی به دلیل مشکل شخصی درروابط بین فردی، راههای دیگری برای گذران اوقات خود پیدا کنند که بازیهای ویدیویی یکی از آنها است .
از طرف دیگر، جوانانی هستند که با انجام زیاد بازیهای ویدیویی، به تدریج از موقعیتهای اجتماعی کنار میکشند. او به عنوان یک محقق حدس میزند که هردو دسته احتمالا دراین تحقیق وجود دارند و نیز این دو عامل میتواند در یک چرخه غلط قرارگیرد. به نظر او نکته مهم این تحقیق این است که همه یافتهها در حول محور بازیهای ویدیویی منفی است که باید مقدمه تحقیقهای آینده قرارگیرد.
این مطالعه بخشی از پژوهش بزرگی است که درسال 2004 با زمینهیابی گسترده دانشجویان سراسر کشور آمریکا در دانشگاه بریگهام یانگ آغاز شده است. هدف این پژوهش، نگاه گسترده به جوانان و گذار آنها به مرحله بزرگسالی است.
والاستریت ژورنال در23 ژانویه 2009 با انتشار این گزارش نوشت که اگرچه والدین برای جلوگیری از انجام بازیهای ویدیویی از سوی فرزند دانشجویشان مشکل دارند، اما میتوانند فرزندان کوچکتر خود را تشویق کنند تا فعالیتهای جالب دیگری را جایگزین این بازیها کنند یا وقت محدودی را به آن اختصاص دهند.