ایت الله صانعی بر این عقیده است که در زمان غیبت امام معصوم اجرای حدود نباید صورت گیرد و اجرای برخی از امور شرعی فقط در زمان حضور امام معصوم جایز است. البته سخنان وی با اعتراض شدید مدیرمسئول کیهان روبرو شده است.
در پی انتقادات به برخی از نظرات فقهی آیتالله یوسف صانعی، برخی از روحانیون به پاسخگویی برخاستند.
آیتالله هاشم هریسیزاده، از فقهای شورای نگهبان، روز دوشنبه اعلام کرد که سخنان آیتالله صانعی در خصوص اجرای حدود در زمان غیبت امام معصوم، یک نظریه علمی است.
وی نوشته های برخی از نشریات را در خصوص سخنان آیتالله صانعی «سروصدای بیمورد» دانست و گفت: ایشان فتوا نداده است بلكه فقط یك نظریه علمی را مطرح كرده است كه از قدیم هم وجود داشته است كه اجرای حدود باید فقط در زمان حضور امام معصوم باشد. چنانچه برخی فقها می گفتند خمس را تنها باید امام معصوم جمع آوری كند كه البته نظر خوبی نیست. منتهی بعنوان یك نظر علمی مطرح است.
وی نسب دادن این نظریات را به تفکر سکولاریسم ( جدایی دین از سیاست) نادرست دانست و اعلام کرد که نباید اینگونه نظریات را سیاسی و روزنامهای کرد.
آیتالله هریسی زاده با بیان اینكه سخنان آیت الله صانعی نه انكار ضروریات دین كرده است و نه مخالف ولایت فقیه و امام است، گفت: نباید با یك نظر علمی این گونه برخورد كرد. سخنان ایشان نه خلاف نص است و نه خلاف احادیث متواتر بلكه بعنوان یك فقیه ایشان نظری را بیان كرده است.
خلاصه ای از زندگی آیت الله صانعی | |
متولد 1316 در نیک اباد اصفهان ورود به حوزه علمیه اصفهان در سال 1325 ورود به حوزه علمیه قم در سال 1330 رسیدن به مرحله اجتهاد در سن 22 سالگی از اولین فقهای شورای نگهبان از سال 58 تا 61 عضویت در اولین دوره خبرگان رهبری از تهران در سال 61 دادستان کل کشور از سال 61 تا 64 |
کیهان و ایتالله صانعی
سخنان آیت الله هریسی را پاسخی به سخنان حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، میتوان تعبیر کرد که چندی پیش به شدت به نظرات آیتالله صانعی حمله برده بود.
شریعتمداری در یادداشتی که در روز 15 اردیبهشت ماه در روزنامه کیهان با عنوان « این نظریه از کجا آمده است» به چاپ رساند انتقاد شدیدی به سخنان آیتالله صانعی وارد کرده است که در مصاحبهای با روزنامه اعتماد گفت: ایجاد تغییرات در قانون مجازات اسلامی ضروری است اما نه به دلیل نسخ، بلكه بر همان مبنایی كه میرزای قمی(ره) فرموده كه حدود تنها اختصاص به زمان حضور امام معصوم (علیهالسلام) دارد.
شریعتمداری نظرات آیتالله صانعی را «بی پایه و اساس» و « مخدوش» دانسته و آن ها «غیرفقهی، غیراسلامی و در تضاد آشكار با نظرات صریح حضرت امام(ره)» نامیده است.
وی در بخشی از از مقاله مینویسد: تیجه این دیدگاه آقای صانعی دقیقا همان نظریه انحرافی «جدایی دین از سیاست» است كه تشكیل حكومت اسلامی را قبل از ظهور حضرت صاحب الزمان علیه السلام، نه فقط غیرضروری، بلكه حرام می داند!
نظرات شریعتمداری در خصوص سخنان آیت الله صانعی باعث اعتراض بسیاری از مسئولان شد که آن را توهین به مقام مرجعیت قلمداد کردند.
در این خصوص 26 نماینده مجلس هفتم طی نامهای به سکوت وزیر فرهنگ در این خصوص اعتراض کردند.
برخی نظرات فقهی آیتالله صانعی
نام آیتالله یوسف صانعی این روزها بیشتر به دلیل فتاوای متفاوتشان در خصوص مسائل زنان و برخی احکام شرعی بر سر زبانهاست.
آیتالله صانعی در طی سالهای اخیر در برخی از موارد مورد مباحثه شرعی فتواهایی صادر کردند که در نتیجه آنها، بسیاری از وی به عنوان یک مرجع نو اندیش یاد میکنند و بسیاری از فعالان حقوق بشر و حقوق زنان، این فتواها را در راستای هر چه بیشتر برابری حقوق زن و مرد دانستهاند.
وی در خصوص به روز بودن فتاوایش میگوید : كسانی به ما حمله میكنند كه شما هر روز یك رای دارید و راست هم میگویند چون ما امسال یك رساله چاپ میكنیم و سال دیگر چیزهای تازهای به آن اضافه میكنیم و این نشانه تحقیق بیشتر است و نه نعوذبالله، نشانه سهونگری.
آیت الله صانعی نخستین کسی بود که به صراحت درباره برابری دیه زن و مرد سخن گفت و پایه سخن خود را آیاتی از قرآن قرار میدهد که « زن نیز همانند مرد خلق شده یعنی طینت و سرشت او از همان چیزی است كه مرد از اوست».
وی اعتقاد دارد که در قرآن تفاوتی میان جان زن و مرد وجود ندارد «در نتیجه اصل و قاعده و دلیل همه حكایت از برابری دیه زن و مرد دارد و هر سخنی در برابر آن محتاج به اقامه دلایل بسیار محكم است كه بتواند در مقابل چنین دلایلی مقاومت كند و بر آن تبصره بزند.»
چندی پیش نیز وی ازدواج مجدد مرد را بدون اجازه همسر اولش حرام دانست و نیز اعلام کرد که اجرای سنگسار در زمان غیبت امام معصوم جایز نیست.
وی معتقد است «در زمان غیبت، تنها راهكار مقابله با جرائم در بخش مجازاتها تكیه بر تعزیزات است كه در آن مجلس میتواند با استفاده از كارشناسان روانشناس و جامعهشناس و رعایت تناسب بین جرم و جزا، مجازاتها را معین كند. شیوهای كه در همه دنیا اعمال میشود و در كاهش جرم هم تاثیرگذار است.»