پس از فیلم «سنتوری» ساخته داریوش مهرجویی، دو فیلم دیگر «نیوه مانگ» اثر بهمن قبادی و «قرنطینه» به کارگردانی منوچهر هادی در لیست فیلمهای به سرقت رفته سینمای ایران قرار گرفتند.
پس از فیلم «سنتوری» ساخته داریوش مهرجویی، دو فیلم دیگر «نیوه مانگ» اثر بهمن قبادی و «قرنطینه» به کارگردانی منوچهر هادی در لیست فیلمهای به سرقت رفته سینمای ایران قرار گرفتند.
ورود فیلمهای سینمایی به بازار سیاه دستفروشان خیابانی که از سال گذشته با ضربه به فیلم سنتوری آغاز شد، با وجود تلاشهایی که برای جلوگیری از آن انجام گرفت، ادامه دارد و همین امر نگرانیهای بسیاری را در میان اعضا و دستاندرکاران سینما سبب شده است.
جلسات زیادی بین تهیهکنندگان و مسوولان ارگانهای سینمایی در جهت ریشهیابی و پیشگیری از این معضل جدید سینمای ایران برگزار شد که منجر به اقدامات موقتی و زودگذر شد.
فعالیت جدی ستاد مبارزه با قاچاق فیلم برای منهل کردن بساط فروشندگان سیدیهای فیلم سنتوری و دیگر فیلمهای داخلی و خارجی که روز به روز بر تعدادشان افزوده میگردد، با همکاری نیروهای پلیس امنیت منجر به متوقف شدن تجارت فیلم در گوشه و کنار خیابانها برای مدت کوتاهی شد.
برخی از کارشناسان سینما بر این عقیدهاند که حضور هیأتی با نام «مبارزه با قاچاق فیلم» اگر با جدیت ادامه مییافت، میتوانست از پیش آمدن این گونه رفتارهای غیرفرهنگی با یک اثر هنری پیشگیری کند.
اما به دلیل از کار باز ایستادن و یا مشکلات درون صنفی و چه بسا به دلیل ریشهیابیهایی که باید انجام میشد و نشد، فیلمهای دیگری نیز قربانی سهلانگاری و بیتوجهی مسوولان شدند.
مسوولان چه کسانی هستند؟
بحرانی شدن وضعیت اکران فیلمها به خصوص فیلمهای فرهنگی و منتظر ماندن آنها پشت درهای صدور مجوز پخش، وضعیت نامتعادل پخش فیلمها در سینماهای کشور پس از گرفتن مجوز پخش و فقدان یک مدیریت یکپارچه در شناساندن سینمای ایران به کشورهای دیگر از مسایل مهم سینمای امروز ایران است.
همچنین وجود نداشتن حق کپی رایت برای آثار تولید شده، ورود آنها به بازارهای قاچاق و از میان رفتن یک شبه سرمایههای هنگفت تولیدکنندگان، عدهای از دلسوزان و سینماگران را به یافتن راههای چاره برانگیخته است.
سید ضیاء هاشمی، دبیر کل ستاد مبارزه با قاچاق آثار سینمایی در شورای عالی تهیهکنندگان با تاکید بر وجود دستهای داخلی در به سرقت رفتن فیلمهای مذکور عنوان کرد: بهطور كلی در هر مجموعهای كه با اقتصاد و گردش مالی تریلیاردی سرو كار داشته باشد، فساد، سرقت و دزدی وجود دارد و كسی نمیتواند بگوید این موضوع دروغ است.
وی در آغاز ماه مهر اعضای ستاد مبارزه با قاچاق فیلم را معرفی کرد و از آمادگی گروه ضربت این ستاد در ردیابی، شناسایی و غافلگیری سارقان و قاچاقچیان فیلمهای سینمایی با همكاری نیروی انتظامی خبر داد.
حسین فرحبخش، تهیهکننده سینما و دبیر سابق این ستاد ضمن انتقاد از هاشمی اعلام کرد که اتحادیه تهیهکنندگان فعالیت خود را برای مبارزه با سرقت و قاچاق فیلم به صورت مستقل آغاز میکند.
وی با به رسمیت نشناختن مسئولیتهای هاشمی گفت: فعالیتهای ستاد در طی سه ماه گذشته كاملا روی هوا مانده است و هر چه اتفاق در طی این مدت افتاده است، تمامی مسولیتهای آن برعهده آقایان است.
فرحبخش در راستای حفظ منافع اهالی سینما گفت: من به شما این نوید را میدهم كه ستاد مبارزه با قاچاق اتحادیه تهیهكنندگان كه مدت سه ماه از مسئولیت خود كنارهگیری كرده بود با همكاری مسئولان قبلی به خصوص مؤسسات ویدئویی به زودی فعالیت خود را شروع خواهد كرد و نشان خواهد داد كه مبارزه با قاچاق سیدی در عمل، یعنی چه.
داریوش مهرجویی و فرامرز فرازمند، تهیهکننده فیلم سنتوری نیز خبر از اقدامات اولیه جهت گرفتن خسارت فیلم میدهند، در حالی که فیلم سنتوری در این مدت اکرانهایی در خارج از ایران داشته و زمزمه سفر آن به دور دنیا هم به گوش میرسد.
داریوش مهرجویی چندی پیش در گفت و گویی با ایلنا، انتقاد خود را از وزیر ارشاد اعلام کرد و گفت: جناب وزیر عملاً ما را از نان خوردن انداخت. فیلمسازان ما احساس ناامنی میكنند. دیگر دست و دل كسی به كار نمیرود، چون شما امروز مجوز میدهید، فردا به راحتی زیرش میزنید.
وی همچنین در خصوص صادر نشدن مجوز اکران سنتوری گفت: سنتوری را برداشتند قیمهقیمه كردند و سوزاندند؛ آن هم بدون هیچ دلیلی، فقط به دلیل غرض شخصی.