نسخه آرشیو شده
فیلم و سینما
صفحه ویژه:
فیلم و سینما

مخالفت وزارت ارشاد با نمایش عمومی فیلم سنتوری
از میان متن

  • مدیر پردیس سینمایی ملت: چگونه ممکن است نمایش فیلمی در شبکه خانگی بدون اشکال باشد، اما در سینما امکان اکران آن نباشد.
موضوع مرتبط

مردمک
پنج‌شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۳ | کد خبر: 54674

وزارت فرهنگ و ارشاد ارشاد اسلامی باز هم با نمایش عمومی فیلم سنتوری به کارگردانی داریوش مهرجویی مخالفت کرد.

وزارت فرهنگ و ارشاد ارشاد اسلامی باز هم با نمایش عمومی فیلم سنتوری به کارگردانی داریوش مهرجویی مخالفت کرد.

به گزارش ایسنا، علیرضا سجادپور مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی در توجیه مخالفت با اکران فیلم سنتوری، گفت: سنتوری با مساعدت معاون سینمایی رفع توقیف شده، اما به هرحال فیلمی است که چندین سال مانده و از زمان اکرانش گذشته است.

وی به قاچاق این فیلم در زمان ساختش اشاره کرد و گفت که بهتر است این نوع فیلم‌ها در چرخه اکران سینمایی قرار نگیرند.

به دنبال انتشار خبر توزیع فیلم سنتوریدر شبکه ویدیوی نمایش خانگی؛ قرار بود این فیلم به شکل محدود و به صورت تک سانس از دیروز، چهارشنبه ششم مرداد در برخی سینماهای تهران اکران شود.

سایت خبرآنلاین از قول رضا سعیدی‌پور، مدیر پردیس سینمایی آزادی اعلام کرده بود که قرارداد اکران فیلم سنتوری به صورت تک-سانس بسته شده است و اگر شورای صنفی نمایش پروانه نمایسش آن را صادر کند، از روز چهارشنبه این فیلم اکران می‌شود.

امیرحسین علم‌الهدی، مدیر پردیس سینمایی ملت نیز گفته بود که درصورت صدور پروانه نمایش برای سنتوری، این فیلم در دو سانس از روز چهارشنبه اکران می‌شود.

همچنین علی سرتیپی، سخنگوی شورای صنفی نمایش گفته بود که اکران فیلم سنتوری از نظر این شورا بدون اشکال است.

به این ترتیب در حالی که جامعه سینمایی ایران، اکران فیلم سنتوری را بعد از سه سال توقیف انتظار می‌کشید، مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد با نمای عمومی آن مخالفت کرد.

آقای سجادپور می‌گوید که نمی‌شود برای یک فیلم قانون را نقض کرد چون فیلم‌های بسیار دیگری هم از آن زمان مانده‌اند.

وی افزود: بهتر است با توجه به وضعیت فعلی اجازه ندهیم که فیلم‌های قدیمی صف اکران را شلوغ‌تر کنند.

فیلم سنتوری که با قطعه‌های موسیقی اردوان کامکار، صدای محسن چاوشی و بازی بهرام رادان و گل شیفته فراهانی در سال 1386 ساخته شد، به دلیل محتوای انتقادی آن توقیف شد و پس از نمایش در جشنواره فیلم فجر، هرگز به نمایش عمومی در نیامد.

فیلم سنتوری پس از توقیف سر از بساط دستفروشان فیلم‌های قاچاق درآورد و هزاران نسخه کپی از آن میان مردم دست به دست شد در حالی عامل اولیه توزیع آن روشن نشد.

این فیلم به عنوان بهترین فیلم تماشاگران جشنواره انتخاب شد و بهرام رادان نیز همان سال جایزه بهترین بازیگر مرد را برای بازی در نقش «علی سنتوری» در همان فیلم دریافت کرد.

مخالفت وزیر ارشاد با نمایش سنتوری

فیلم سنتوری برخلاف داشتن پروانه نمایش و برنده شدن در جشنواره فیلم فجر، به دلیل مخالفت محمدحسین صفار هرندی، وزیر وقت ارشاد و با دستور مستقیم وی توقیف شد.

وزیر ارشاد همان زمان گفته بود: فیلم سنتوری به احترام سینما، هنرمندان، اعتقادات مردم و فرهنگ عمومی ما هرگز نمایش داده نمی‌شود.

این نخستین بار در سینمای ایران بود که فیلمی به دستور مستقیم وزیر ارشاد توقیف می‌شد.

در دولت نهم، علاوه بر «سنتوری»، فیلم‌هایی مانند «کتاب قانون»، «زمهریر»، «پاداش»، «زادبوم»، «صد سال به این سال‌ها» و «آتشکار» نیز زیر تیغ سانسور ماندند.

تلاش داریوش مهرجویی، کارگردان فیلم و فرامرز فرازمند، تهیه کننده آن برای چانه زنی با مدیران وزارت ارشاد و حل مشکل فیلم، به نتیجه نرسید و سنتوری تا تغییر دولت و انتخاب معاون جدید سینمای، همچنان در توقیف ماند.

قاچاق سنتوری

توزیع غیرمجاز نسخه‌های فیلم سنتوری می‌توانست ضربه مالی بزرگی برای تهیه کننده آن باشد.

فرامرز فرازمند در پی توزیع سی.دی فیلم سنتوری در شهر گفت: بالاخره نظرتنگان سینما به آرزوی خود رسیدند و خوشحال شدند که فیلم سنتوری، از جمله پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران قرار نگیرد.

وی افزود: این فیلم 95 درصد آرای مردمی را کسب کرده بود و همه آن را جزو بهترین‌های تاریخ سینما می‌دانستند.

تغییر مدیریت سینما و احتمال اکران سنتوری

با روی کار آمدن دولت دهم و تغییر معاونت سینمایی وزارت ارشاد، مدیران جدید سیاست متفاوتی را نسبت به مدیران قبلی در پیش گرفتند.

جواد شمقدری، معاون سینمایی و همراهانش، شروع کردند به رفع توقیف از برخی فیلم‌ها دوران معاونت پیشین.

با این سیاست، فیلم‌های «به ‌رنگ ارغوان» ساخته ابراهیم حاتمی کیا و «تسویه‌حساب» ساخته تهمینه میلانی پروانه نمایش گرفتند و اکران شدند؛ نمایش فیلم‌هایی چون «آتشکار»، «صد سال به این سال‌ها» و «سنتوری» به صورت محدود نیز بی‌اشکال اعلام شد.

اما مخالفت دوباره وزارت ارشاد با نمایش سنتوری در سینما، نشان می‌دهد که مشکل این فیلم هنوز به طور کامل حل نشده است.

مدیر پردیس سینمایی ملت با ابراز شگفتی از تصمیم وزارت ارشاد درباره فیلم سنتوری گفت: چگونه ممکن است نمایش فیلمی در شبکه خانگی بدون اشکال باشد، اما در سینما امکان اکران آن نباشد؟ این سوالی است که در ذهن ما پیش آمده و هنوز هیچ مسئولی پاسخ قانع‌کننده‌ای برای آن ارایه نکرده است.

به گفته امیرحسین علم‌الهدی، در دنیا یک فیلم ابتدا در سینما به نمایش در می‌آید و پس از آن وارد شبکه خانگی و در مرحله آخر وارد تلویزیون می‌شود، «اما اینجا نمی‌دانم چرا اینگونه است.»

وی در ادامه افزود: در سینما نهایتا 50 یا 60 هزار نفر این فیلم را می‌بینند، اما در شبکه نمایش خانگی این فیلم در تیراژ میلیونی وارد بازار می‌شود و من متحیرم که چه‌طور برخلاف عرضه این فیلم در شبکه خانگی، اکران سینمایی آن ممنوع شده است.

ممیزی سینما در دولت دهم

با این که مدیران جدید سینمایی، در آغاز با صدور مجوز نمایش برای برخی فیلم‌های توقیفی دوران قبل، وانمود کردند که قصد دارند سیاست نرم‌تری در ممیزی فیلم‌ها پیشه کنند، اما سیاست‌های بعدی آنها نشان داد که دایره ممیزی سینما هر روز تنگ‌تر می‌شود.

عزیزالله حمیدنژاد، رئیس مجمع فیلم‌سازان سینمای ایران معتقد است که «ممیزی شدید» در سینمای ایران، باعث ریزش مخاطبان آن شده است؛ چرا که ممیزی باعث خود سانسوری و در نتیجه سطحی‌نگری می‌شود و مخاطب را ناراضی می‌کند.

به گفته این کارگردان سینما، وقتی فیلمساز اجازه نداشته باشد موضوعات اجتماعی و سیاسی را به راحتی بیان کند، به تقلید دچار می‌شود.

دست اندر کاران سینما می‌گویند با این شرایط، هویت سینما زیر سوال رفته و اعتماد مخاطبان به مرور از سالن‌های سینما سلب می‌شود.

مدیر پردیس سینمایی ملت می‌گوید که در طول حدود 25 سال فعالیت خود در این حوزه، چنین اوضاعی را تجربه نکرده است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

آگهی