جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت ارشاد در برنامه تلویزیونی «هفت» اعلام کرد که فیلم جدید عباس کیارستمی به دلیل پوشش نامناسب بازیگر زن آن یعنی ژولیت بینوش امکان نمایش در ایران را ندارد.
جواد شمقدری گفت که فیلم رونوشت برابر اصل ساخته عباس کیارستمی به دلیل «پوشش» بازیگر زن آن امکان نمایش عمومی در ایران را ندارد.
جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزارت ارشاد که شب گذشته (سه شنبه چهارم خرداد) در برنامه مجله سینمایی هفت مربوط به شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی، سخن میگفت، درباره فیلم جدید کیارستمی گفت: رونوشت برابر اصل، فیلم بدی نیست. به نوعی انگشت روی شرایط نابهنجار جامعه اروپایی گذاشته که وقتی افراد آن به میانسالی میرسند، پناهی ندارند و عمدتا طلاق گرفتهاند. در حالی که در این شرایط آدمها باید در کنار هم باشند و... البته مشکل فیلم مثل سایر کارهای آقای کیارستمی سکانسهای طولانی پردیالوگ آن بود، اما فیلم به معیارهای زیباییشناسی سینمای اروپا نزدیک بود.
آقای شمقدری در مورد امکان نمایش فیلم کیارستمی در داخل کشور گفت: داستان فیلم در یک روند زمانی سه تا چهار ساعته از زندگی میگذرد و در همه فیلم ژولیت بینوش پوششی دارد که جلوی نمایش عمومی فیلم در ایران را میگیرد و شاید بتوان تنها در محافل دانشگاهی و خاص آن را نشان داد... گرچه فیلم را یک پخشکننده آمریکایی پخش میکند و علیالقاعده اقدام برای نمایش فیلم از طرف آنها صورت میگیرد، اما در هر حال به این فیلم نمیتوانیم مجوز اکران عمومی بدهیم.
معاون سینمایی وزارت ارشاد گفت که چون دیر به جشنواره کن رسیده، نتوانسته فیلم کیارستمی را آنجا ببیند، ولی بعد آن را در سینمایی در پاریس دیده است. وی در این باره گفت: گویا فیلم «رونوشت برابر اصل» در پاریس، در100 سینما اکران شده بود. فیلم را در یکی از سالنهای یک مجموعه 15،16 سالنه دیدم که داخل سالن 300 نفره آن، حدود 30 تا40 صندلی وجود داشت و 30 نفر آن را دیدند؛ 20 نفر پیرمرد، چند جوان و 10 میانسال.
جواد شمقدری درباره سخنان کیارستمی در نشست خبری فیلمش در کن گفت: او تلاش کرد تا از کنار فضاسازی آنها بگذرد و فضا را ختم به خیر کرد... بگذریم از این که انتقاداتی هم داشت و به نظرم سینماگر باید بتواند آزادانه حرفش را بزند، اما حرفهایی را بزند که جایش، آنجا باشد.
آقای شمقدری با انتقاد از کسانی که به گفته او «با امکانات بیتالمال ایران فیلمساز شدهاند و الان در فرانسه لانه کردهاند»، گفت: در آن جلسه یک خبرنگار ایرانی که غیرت و تعصبی به کشورش نداشت، جلسه را به هم ریخت و طوری وانمود کرد که فیلمساز ایرانی اعتصاب غذا کرده و در حال مرگ است که در ادامه آن ژولیت بینوش هم آن بالا اشک ریخت.
رونوشت برابر اصل، آخرین ساخته عباس کیارستمی سینماگر سرشناس ایرانی است که امسال در شصت و سومین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. این فیلم که با سرمایه فرانسویها ساخته شده در ایتالیا فیلمبرداری شده و ژولیت بینوش و ویلیام شیمل در آن بازی میکنند. این نخستین فیلم بلند کیارستمی است که در خارج از ایران ساخته شده و ژولیت بینوش به خاطر بازی در آن، جایزه بهترین بازیگر زن فستیوال کن امسال را به دست آورد.
عباس کیارستمی در باره احتمال نمایش این فیلم در ایران در گفت و گو با صدای آمریکا گفت: در این فیلم من خیلی آزادتر بودم و همه امکانات را داشتم. ژولیت را داشتم، ویلیام را داشتم و یک داستان عاشقانه و همه امکانات نزدیکی را داشتم و اتاق خواب آخر فیلم با نور خوب را. یعنی همه امکانات نزدیکی را داشتم، ولی هیچ کدام را عملا استفاده نکردم. نه به دلیل اینکه فکر کردم این فیلم در تهران به نمایش درنمیآید، چون معلوم است که فیلمام در تهران به نمایش درنمیآید، بلکه به این دلیل که اعتقادی به این کار نداشتم.
کیارستمی گفت: من سی سال است که دارم کار می کنم اما هرگز زنی را با روسری توی خانه نشان ندادم، چون به آن باور نداشتم. هیج کدام از زنهای فیلم من روسری سرشان نبوده است.
فیلم رونوشت برابر اصل، هم اکنون در سینماهای پاریس بر روی پرده است و پوسترش بر در و دیوار شهر پاریس و روی بدنه اتوبوسهای این شهر دیده میشود.
شرکت شمقدری در جشنواره کن
آقای شمقدری در این برنامه تلویزیونی، درباره انگیزه سفر خود به فرانسه و شرکت درجشنواره کن گفت: این دوره جشنواره کن، یکی از سیاسیترین دورههای تاریخ این جشنواره بود و در همه زمینهها در حاشیه و متن آن رفتارهای سیاسی دیده شد که مهمترینش همان داستانی بود که در نشست فیلم آقای کیارستمی پیش آمد که یک شوی سیاسی بود و من همانجا بر این قضیه تاکید کردم.
شمقدری در ادامه حرفهایش در اینباره گفت: این که بیایند یک فیلمساز ایرانی را که در زندان است، به عنوان داور جشنواره کن انتخاب کنند و بعد برایش صندلی خالی بگذارند، نشان سیاسی بودن این جشنواره است. البته ما این را میدانیم که بخش زیادی از بودجه جشنواره کن را وزارت خارجه فرانسه میدهد و با توجه به اینکه سارکوزی، رییسجمهور فرانسه در سالهای اخیر بارها مقابل ایران شکست خورده، شاید آنها با این کارها میخواستند شکست خود را در جشنواره کن جبران کنند. در این شرایط ما باید به کن میرفتیم تا با این هجمه مقابله کنیم و باید در صحنه باشیم.
معاون سینمایی وزارت ارشاد، درباره لزوم حضور ایران در بازار فیلم کن گفت: در شرایطی که کشورهای عربی بدون صنعت سینما و بدون فیلم، با بروشورهایی در بازار فیلم کن حاضرند، ما نمیتوانیم در این رویداد حضور نداشته باشیم. حضور سینمای ما در بازار فیلم کن بسیار خوب است. ما در این دوره آثار خودمان را عرضه کردیم. «شکارچی شنبه» را که فیلمی ضدصهیونیستی است، نمایش دادیم. یا «عصر روز دهم» را که مخاطبان ایرانی حاضر در بازار فیلم را تحتتأثیر قرار داد.
آقای شمقدری درباره نمایش فیلم شکارچی شنبه در بازار کن گفت: عرضه فیلمی چون «شکارچی شنبه» در بازار کن با آن محتوای ضدصهیونیستی و افشاگرانهاش، کاری بود که باید انجام میدادیم و دادیم.
وی گفت: ما باید بتوانیم با خروج از انفعال، به میادینی چون کن وارد شویم و با عقاید خودمان حباب پرزرق و برق این جشنواره را بترکانیم.
شمقدری گفت: وقتی من وارد کن شدم، برخی رسانهها نوشتند که شمقدری رفته تا بعد از آن ماجرای صندلی خالی و نشست خبری و گریهها، بساط سینمای ایران را جمع کند و سینماگران ایرانی به اعتراض از کن خارج شوند اما ما نرفته بودیم تا برای نشان دادن اعتراض این راه را پیش بگیریم.
وی در باره تحریم جشنواره کن از سوی ایران گفت: ما منتقد جدی جشنوارهها بودیم و خواهیم بود. اما اینکه تحریم کنیم، درست نیست و شاید هم روزی به این نتیجه رسیدیم. کن مثل حباب بزرگی است که تمام مدیریت و تشریفات دست به دست هم دادند، تا این حباب نترکد، باید برنامهای بریزیم که این حباب بترکد.
دیدار با ژیل ژاکوب
جواد شمقدری گفت که بعد از نشست خبری فیلم کیارستمی در کن و «جوسازی ورشکستگان سیاسی» در آن، به ژیل ژاکوب (رییس رسمی فستیوال کن) نامه نوشته و به او گفته است که مواظب فریبکاریها باشد.
جواد شمقدری بعد از ملاقات با ژیل ژاکوب از قول او به رسانهها اعلام کرد که جعفر پناهی، شخصیتی بسیار خشک و سرد دارد و فردی لجباز است و براین اساس کار خود را دشوارتر میسازد. شمقدری همچنین از قول ژاکوب گفته بود که به تعبیر او، پناهی از چراغ قرمز رد شده و او از طرف جشنواره کن و هنرمندان از طرف او عذرخواهی میکند تا او بتواند فعالیتهای سینمایی خود را ادامه دهد.
جواد شمقدری به نقل از ژیل ژاکوب در توضیح اختصاص صندلی خالی برای پناهی در جشنواره کن گفت: این جشنواره با دعوت از پناهی به عنوان داور به هیچوجه قصد ندارد کاری بر ضد دولت ایران انجام دهد. ژست ما سمبلیک بود. پیش از این نیز یکبار در زمان مرگ فرانسوا تروفو (فیلمساز فرانسوی) و یکبار در زمانی که یک فیلمساز چینی نتوانست به جشنواره بیاید، از صندلی خالی در جشنواره کن استفاده شده است.
اما ژیل ژاکوب بعد از انتشار حرفهای معاون سینمایی وزارت ارشاد، در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه، این حرف ها را تکذیب کرد و گفت که آقای شمقدری حرفهای مرا تحریف کرده است.
آقای شمقدری درباره برنامه تلویزیونی هفت، در باره تکذیب ژیل ژاکوب، گفت: آقای ژاکوب، در زمان ملاقات با من، مانع حضور تصویربردار و خبرنگار ایرانی در جلسه شد و حالا پس از درج سخنان اخیر وی در خبرگزاری فرانسه، معلوم شد که وی آن روز نگران گفت وگوی خودش با من بوده است. اگر آقای ژاکوب همچنان معتقد است حرفهای دیگری زده است، اگر صدای جلسه را ضبط کرده است، میتواند آن را در اختیار رسانهها قرار دهد.
az in agha javad ke dar tamame zamane dadvari khod az filme yek honarmand ke movafaghiyatthaii bozorg dar satthe jahani kasb karde, faghat cheshm be paintane va sineye sibaye juliette binoche dookhte va mitarssad dar salone cinema nakonad iranian mesle ishan orgasmus beshan che tavaghoii darid!!!!!!!
martike mage ma koorim hala harchi jile jacob goft goft, mage ma koorim ya karim nemibinim to iran che khabare. khejalat bekeshin akhe. vagean too bi hayaee rooye harchi lakara ro sefid kardand
هیچ کس هرگز نتوانسته است با عوام فریبی سیاسی قدرت خود را حفظ کند