نسخه آرشیو شده

تعطیلی نگارخانه به دلیل نمایش عکس‌ غیرارزشی
عکسی از پیمان هوشمندزاده
از میان متن

  • گفته می‌شود که برخی جمله‌ها با مضامین مذهبی در عکس‌ها حساسیت وزارت ارشاد را برانگیخته است.
موضوع مرتبط

مردمک
چهارشنبه ۰۶ آذر ۱۳۸۷ - ۰۳:۴۰ | کد خبر: 6078

عکس‌های پیمان هوشمندزاده مردم را از پشت شیشه ماشین‌هایی نشان می‌دهد که با برچسب‌های رنگی و نوشته‌ها تزیین شده است.

نگارخانه اثر به اتهام نمایش عکس‌هایی از پیمان هوشمندزاده که مغایر با شئونات اسلامی خوانده شد، تا اطلاع بعدی تعطیل شد.

مجموعه عکس‌هایی تمثیلی پیمان هوشمندزاده با نوشته‌هایی بر حاشیه آنها، از روز سوم آذر در نگارخانه اثر به نمایش درآمده بود، اما مسئولان وزارت ارشاد با ادعای مغایرت عکس‌ها با شئونات اسلامی و نادیده گرفتن ارزش‌های اجتماعی و مقدسات دینی، از ادامه کار این نمایشگاه جلوگیری و نگارخانه را تعطیل کردند.

عکس‌های پیمان هوشمندزاده مردم را از پشت شیشه ماشین‌هایی نشان می‌دهد که با برچسب‌های رنگی و نوشته‌ها تزیین شده است.

گفته می‌شود که برخی جمله‌ها با مضامین مذهبی در عکس‌ها حساسیت وزارت ارشاد را برانگیخته است.

این عکس‌ها دو سال پیش در شهرهای استانبول و کپنهاگ به نمایش گذاشته بود.

پیمان هوشمندزاده که به عنوان عکاس مستند شناخته شده است، در برخی از چیدمان‌های استودیویی خود زندگی مردم و طبقه‌های اجتماعی را به تصویر می‌کشد.

هوشمندزاده که در گذشته در روزنامه‌های ایران، خرداد، صبح امروز و مشارکت به عنوان عکاس فعالیت کرده، تا کنون برنده چند جایزه عکاسی شده و داوری چند جشنواره عکس را هم برعهده داشته است.

اجرای قانون؛ بی‌اعتمادی

مسئول روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران درباره تعطیلی نگارخانه اثر گفته است که مدیریت آن پیش از برگزاری نمایشگاه، مجوز لازم را به دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد ارائه نکرده است.

براساس آیین‌نامه‌ مرکز امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد برای نگارخانه‌ها و مراکز فرهنگی، این مراکز موظفند آثار هنرمندان را یک هفته پیش از افتتاح نمایشگاه را در اختیار مرکز امور هنرهای تجسمی قرار دهند.

بر اساس مقررات مصوب سال 1373، مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد باید از همه برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی- هنری کشور آگاهی پیدا کند.

اجرای این مقررات، بحث‌ها و مخالفت‌های بسیاری را به دلایلی از جمله طولانی شدن دوره صدور مجوز و حذف برخی آثار، در پی داشت.

انتقاد مدیران نگارخانه‌ها و هنرمندان به رفتار ناشی از عدم اطمینان مسئولان رفته رفته شدت گرفت تا این که در دوره وزارت عطاءالله مهاجرانی، این وظیفه بر عهده مدیران نگارخانه‌ها سپرده شد تا مسئولیت پیامدهای آن را برعهده بگیرند.

اما با انتصاب محمود شالویی به مديریت امور هنرهای تجسمی، بار دیگر نظارت مستقیم بر نمایش آثار هنرمندان در وزارت ارشاد مطرح شد و چگونگی نمایش آثار به وضعیت سال‌های پیش باز گشت.

برخی مدیران گالری‌ها بازگشت به اجرای آيين‌نامه 1373 را نوعی توهين به گالری‌‌داران دانستند. 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مهراد لاجوردی

tamamiye in harfa arajifi bish nist ke blog ha baraye bazdide bishtar in mozakhrafato upload mikonan.
dark akshaye peyman kare harkesi nist.
harkasi bardashti dare ke hanuz kheyli monde ke kareton be dark e akshaye peyman berese shoma mitonin
tasavor konin ke tamame aksha poshte shisheye mashin bude namayesh mardom az poshte shisheye mashin jorme?
na nist!
polompe gallery am rabti be peyman nadare chon hich akse moztahjali be ejra dar naymade,taghsire gallerye
pas lotfan SIKTIRRRR

مهراد لاجوردی | ۰۹ آذر ۱۳۸۷ - ۰۴:۵۰
reza

Whay the government should interfere in everything why ,No where in the world has this much of supression and nowhere in the worl has this much of corruption and lawlessness. according to the ministry of so called justice 10 percent of Iranians have file iwith the police. So what is the point of all these supervisions and suppression just leave us alone.

reza | ۰۷ آذر ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۹
صفحه 1 از 1 صفحه
آگهی