درباره الی که به دلیل مسائل حاشیهای و بازی گلشیفته فراهانی در آن، از فهرست فیلمهای جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شده بود، اما سرانجام با پادرمیانی مشاور هنری محمود احمدینژاد در آخرین ساعتهای جشنواره به نمایش درآمد.
فیلم سینمایی «درباره الی» آخرین ساخته اصغر فرهادی در پنجاه و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم برلین و با اختلاف چند ساعت در بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر تهران به نمایش درآمد.
نمایش فیلم «درباره الی» در دو جشنواره بینالمللی به عنوان یکی از آثار برتر ایرانی توجه منتقدان و تماشاگران داخلی و خارجی را به خود جلب کرد و با استقبال چشمگیری مواجه شد.
خبرگزاری آسوشیتد پرس پس از نمایش این فیلم در بخش مسابقه جشنواره برلین نوشت: درام ایرانی، قلبها را در فستیوال برلین شکست.
لی مارشال منتقد نشریه اسکرین اینترنشنال در حالی که درباره الی را برمحور سوالاتی درباره حقیقت و دروغ، اجبار اجتماعی و دروغهایی که انسانها به خود و اطرافیانشان میگویند، تعریف میکند، آن را یکی از قابل توجهترین فیلمهای ایرانی دانسته است که در این سالها به نمایش درآمده است.
با وجود این که الیزا سیمون منتقد نشریه «ورایتی» فیلم درباره الی را بیش از اندازه طولانی و پرحرف ارزیابی کرده است، اما دبورا یانگ منتقد نشریه هالیوود ریپورتر آن را فیلمی سخت و درگیر کننده خوانده است.
یانگ پس از دیدن این فیلم نوشته است: اين فيلم مهر تایيدی بر اين حقيقت است كه اصغر فرهادی بهعنوان استعداد بزرگ سينمای ايران، توانايی بینظيری در به تصوير كشيدن مشكلات طبقه متوسط جامعه اش دارد.
برخی از منتقدان درباره الی را فیلمی میدانند که میتواند خرس طلایی جشنواره فیلم برلین و هم سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را بگیرد.
فیلمنامه درباره الی توسط اصغر فرهادی نگاشته شده و حسین جعفریان آن را فیلمبرداری کرده است.
درباره الی که به دلیل مسائل حاشیهای و بازی گلشیفته فراهانی در آن، از فهرست فیلمهای جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شده بود، اما سرانجام با پادرمیانی مشاور هنری محمود احمدینژاد در آخرین ساعتهای جشنواره به نمایش درآمد.
درباره الی، مدرن و متفاوت
«درباره الی» از ماجرای شخصی به نام احمد آغاز میشود كه سالها پس از زندگی در آلمان، برای تعطيلات به كشورش ايران باز میگردد.
وبسایت دویچه وله با تشبیه بخش اول درباره الی به فیلم حادثه، ساخته میکل آنجلو آنتونیونی نوشته است که خمیر مایه کشف حقیقت در آن بر خلاف معمول در سینما در ساختن شالودهای جنایی یا کارآگاهی به کار نرفته است، بلکه با کاوش روانی شخصیتها همراه میشود و معضلات اخلاقی آنها را به نمایش میگذارد.
اصغر فرهادی فیلم خود را تلاشی برای دادن مشکلاتی معرفی میکند که نه در ایران، بلکه در همه جای دنیا ممکن است وجود داشته باشد.
منتقدان بر این باورند که علاوه بر فیلمنامه به ظاهر ساده و در عین حال پیچیده این فیلم، تسلط فرهادی بر میزانسنها، طراحی حرکت بازیگران در هر نما، تداوم نماها و تغییر مسیر نگاه تماشاگر در سیر نماها باعث شده است که درباره الی فیلمی مدرن و متفاوت به نظر برسد؛ فیلمی که برخی آن را با بهترینهای تاریخ سینمای ایران و حتی بهترینهای سال 2008 میلادی میسنجند.