عکسهای والتر کرامپ، عکاس آمریکایی با عنوان «شهر دگرگون شده» در گالری نامی خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد.
عکسهای والتر کرامپ، عکاس آمریکایی با عنوان «شهر دگرگون شده» از 17 تا 22 اسفند ماه در گالری نامی خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد.
کرامپ در این نمایشگاه مجموعهای از آثار خود را با تکنیک دبل اکسپوز و مجموعهای از عکسهایی با دوربین «پین هول» را به نمایش گذاشت که دگرگونی شهرها را در بستر تاریخ نشان میدهد.
همچنین کارگاه یک روزه آموزش ساخت و عکاسی با دوربین پین هول نیز توسط این عکاس آمریکایی برای مخاطبان ایرانی برگزار شد.
کرامپ و علاقه به عکاسی
والتر کرامپ در سال 1941 در آمريکا متولد شد و در حال حاضر به تدريس عکاسی، اچينگ و چاپ هندی عکس در مدرسه کامنولث که یکی از پیشروترین کالجهای عکاسی در آمریکا است، مشغول است.
او تاکنون در سراسر آمريکا، کانادا، ايران و اروپا، پاکستان و ويتنام نمايشگاه عکاسی و نقاشی برپا کرده است.
تخصص اصلی کرامپ نقاشی، اچينگ و چاپ هنری بود، اما در سال 1986 از او خواسته شد که در مدرسه عکاسی درس بدهد، درحالی که او پیش از این، هرگز به تاریکخانه پا نگذاشته بود.
او پس از دو سال تدریس تکنیکهای عکاسی به امکانات بینهایت عکاسی علاقهمند و دچار نوعی دلزدگی از تکنیکهای اچینگ شد و تصمیم گرفت که بخش عمده فعالیت خود را بر روی عکاسی متمرکر کند.
البته کرامپ هرگز نقاشی را به فراموشی نسپرده و با استفاده از مواد ظهور پیش از چاپ بر روی عکسهایش نقاشی میکند و این موضوع موجب شده که بسیاری از عکسهای او گاه تبدیل به ردی از رویا شوند.
او میگوید: من دوست دارم که با به کار بردن بيليچ، فيکسر، تونر، محلولهای شيميايی و نور عکسهايم را به کيفيت نقاشی درآورم.
او میافزاید: کشف تصاويری جذاب که از درهم آميختن انواع فرمها به دست میآيد، مرا مانند خيلی ديگر از عکاسان به وجد میآورد و پردههای غنی از رنگ میسازم که در زيبايی با تصوير رقابت میکند.
دوربین پین هول
دو سال پس از آنکه کرامپ به عکاسی علاقهمند شد، تمام دوربینهایش به سرقت رفت و وقتی دید بودجه تهیه مجدد دوربینهای مختلف خود را ندارد، تصمیم گرفت خودش دوربین پین هول بسازد و عکاسی کند.
کرامپ درباره عکاسی با این دوربین میگوید: ابتدا عکاسی با پین هول به دلیل اینکه تو نمیدانی که الان دقیقا چه چیزی را عکاسی میکنی، بسیار دشوار بود، اما به مرور و کسب تجربه توانستهام با این دوربین عکسهای خوبی بگیرم و در نمایشگاههای مختلفی در سراسر جهان عکسهایم را در معرض دید علاقهمندان بگذارم .
عکاسی با دوربینهای پین هول قدمتی بسیار دیرینه دارد. قرنها پیش از میلاد مسیح در چین، بوداییهایی که در معبدهای بدون پنجره عبادت میکردند، تنها با بازنمود نور از سوراخ بسیار کوچکی که در سقف وجود داشت و تصویر بیرون را بر روی دیوارهای معبد میانداخت، با بیرون ارتباط داشتند.
در دورهای نیز نقاشان رئالیست با بهرهگیری از دوربینهای پین هول، توانستند نقاشیهای خود را به واقیعت نزدیک کنند.
در دهههای اخیر که دوربینهای دیجتال و نوع آوریهای همراه با آنها با استقبال عکاسان روبهرو شدهاند، عکاسان کمتر به دوربینهای پین هول علاقه نشان میدهند و تنها در دروس مقدماتی عکاسی در حد گذرا به این دوربینها و شیوه عکاسی با آنها اشاره میشود.
دگرگونیهای شهری در عکسهای کرامپ
کرامپ که بخش اعظم زندگیاش در فضای شهری گذشته است، بیشتر به عکاسی از فضای شهری علاقه دارد. او که به گونهای شاهد تحول و زوال فضای شهری بوده است، بارها و بارها و در زمانهای مختلف از فضاهای شهری عکاسی کرده است و این دگرگونیها به خوبی در عکسهای کرامپ به چشم میخورد.
کرامپ میگوید از زمانی که در دوربینهای دیجتال گزینه عکاسی دبل اکسپوز قرار گرفته، او با دوربین دیجیتال با استفاده از این تکنیک عکاسی میکند.
کرامپ با بهرهگیری از این تکنیک و استفاده از بافتهای متعدد، احساسات انسانها و اتفاقاتی که بر مناظر شهری رفته است را بصری میکند.
بخشی از کارهای والتر کرامپ در موزهها و کلکسيونهای ملی و شخصی از جمله موزه هنرهای فيلادلفيا- موزه هنر ملی آمريکا (واشنگتن) موزه هنر فاک (دانشگاه هاروارد)، موزه ملی هنر (هانوی ويتنام) و موزه تاريخ عکاسی (کراکا و لهستان) نگهداری میشوند.
Some time before, I really needed to buy a building for my business but I did not have enough cash and couldn’t purchase anything. Thank God my mother proposed to try to take the business loans from banks. Thus, I acted so and used to be happy with my credit loan.