نمایشگاه عکسهای عباس کیارستمی با عنوان «پنجرهای رو به حیات» از 28 فروردین تا دوم اردیبهشت ماه در گالری گلستان برپاست.
نمایشگاه عکسهای عباس کیارستمی با عنوان «پنجرهای رو به حیات» از 28 فروردین تا دوم اردیبهشت ماه در گالری گلستان برپاست. در این نمایشگاه 12 عکس رنگی در اندازه بزرگ به نمایش گذاشته شدهاند.
افتتاحیه نمایشگاه عباس کیارستمی با استقبال خوب نسل جوان و چهرههای برجسته هنری روبرو شد.
ناصر تقوایی، محمد احصایی، علیاکبر صادقی، سیفالله صمدیان، فریدون آو، ،بهروز دارش، گرازیلا سینایی، جعفر پناهی، مرتضی درهباغی ،امید روحانی و نگار اسکندرفر از جمله هنرمندانی بودند که در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کیارستمی حضور داشتند.
کیارستمی قریب به 25 سال است که به طور حرفهای عکاسی میکند و با نگاهی که هرگز دچار روزمرگی نمیشود، تاکنون نمایشگاههای مختلفی در داخل و خارج از کشور برپا کرده و نمایشگاههایش همواره با استقبال روبرو شده است.
این نمایشگاه چهارمین نمایشگاه عباس کیارستمی در گالری گلستان است که در سال 1375 برای نخستین بار در گالری گلستان عکسهایش را به نمایش گذاشته بود.
کیارستمی عکسهای این نمایشگاه را از میان 120 عکس مجموعه «پنجرهای رو به حیات» انتخاب کرده است.
سال گذشته تعدادی ازعکسهای این مجموعه در اکسپوی عکس در موسسه صبا نمایش گذاشته شد.
برخلاف سه نمایشگاه گذشته، او برای عکسهای این مجموعه قیمتی نگذاشته است و قصد فروش این عکسها را در نمایشگاهش ندارد.
به گفته لیلی گلستان، مدیر گالری چون کیارستمی در نمایشگاهها و اکسپوهای خارجی میتواند عکسهایش را با قیمت بالا بفروشد و تحقق چنین امری در ایران میسر نیست، عکسهای این مجموعه در این نمایشگاه به فروش نخواهد رسید.
جزئیات نادیدنی در روشنایی و تاریکی
کیارستمی در نمایشگاه «پنجرهای رو به حیات» ما را به دیدن دنیای دعوت میکند که به گونهای از دیدن آن عاجزیم.
بارها ممکن است که هریک از ما با پنجره یا درهای شیشهای مه گرفته و شکسته روبرو شویم و بیاعتنا از کنار آنها بگذریم، اما کیارستمی با دیدن این نادیدنیها و دیدنی کردن آنها در قالب عکس، ما را به دیدن این تصاویر دعوت میکند.
در برخی از عکسهای مجموعه «پنجرهای رو به حیات»، با پنجره دیگری روبرو میشویم که ما را به دیدن دنیای دیگری دعوت میکند.
گاه از دل یک اتاق خرابه، تصویر ترکها، فرو ریختگی گچ دیوار و اجزای دیگر چنان ما را درگیر ماجرای عاطفی میکنند که گویی قلب اتاق همچنان برای دیدن یک تصویر روشن از سبزی و روشنی میتپد.
فضاهایی که کیارستمی از آنها عکاسی کرده بیشتر روستاهای فراموش شده و یا مناطق دور افتادهای هستند که کمتر شاهد حضور آدمها در آن هستیم هر چند که ردپای آنها در عکسها به چشم میخورد.
برخی از عکسهای این مجموعه نیز از پشت شیشه ماشین یا پنجره مه گرفته و بارانی گرفته شدهاند.
یکی از ویژگیهای مجموعه عکسهای «پنجرهای روبه حیات» به تصویر کشیدن جزئیات نادیدنی در تاریکی است.
کیارستمی برای رسیدن به این فضا در عکسهایش به بهترین شکل ممکن از امکانات دوربین دیجتال و تکنیکهای عکاسی بهره گرفته است.
عباس کیارستمی از جمله عکاسانی است که عکسهایش را به تنهایی رها نمیکند و هر بار که سراغ یک سوژه میرود آن را به صورت یک مجموعه تعریف میکند و بعد در قالب مجموعه، آنها را به نمایش میگذارد و یا در قالب کتاب، آنها را منتشر میکند.
به گفته برخی از منتقدان ازجمله سیفالله صمدیان و امید روحانی عکسهای کیارستمی در امتداد دیگر فعالیت هنری اوست. نگاهی که در سینمای «زیر درختان زیتون» و «خانه دوست کجاست» نیز شاهد آن هستیم.
کیارستمی، عکس، کارگاه و غزلیات شمس
این روزها عباس کیارستمی مشغول بازبینی نهایی کتاب غزلیات شمس است. این کتاب قرار است از سوی انتشارات نیلوفر روانه بازار کتاب شود.
پیش از این کتابهای حافظ و سعدی به روایت کیارستمی روانه بازار شدند که با نظرهای موافق و مخالف بسیاری روبرو شدهاند.
همچنین ثبت نام کارگاه فیلمسازی او در کارنامه، از علاقمندانی که پیش از این در رشته عکاسی، گرافیک و یا فیلمسازی فعالیت کردهاند، آغاز شده است.
در این دوره از کارگاه قراراست که هیچ یک از شاگردان او در کارگاههای پیشین حضور نداشته باشند.
در سالهایی که امکان اکران فیلمهای کیارستمی در سینمای ایران وجود ندارد، گویی کیارستمی با به نمایش گذاشتن عکسهایش میخواهد نگاه بصری ایرانیان را اغنا بخشد.
ااگرچندتا عکس هم با گزارشتون باشه بدنیست