بهمن جلالی ترکیب دو مجموعه از عکسهای خود را با عنوان «با خاک» از یازدهم تا بیست و سوم اردیبهشت ماه در گالری راه ابریشم به نمایش میگذارد.
بهمن جلالی ترکیب دو مجموعه از عکسهای خود را با عنوان «با خاک» از یازدهم تا بیست و سوم اردیبهشت ماه در گالری راه ابریشم به نمایش میگذارد.
این عکاس سرشناس در 14 قطعه از عکسهای خود به معماری خاکی ایران و همنشینی خشت و گل پرداخته است و در کنار آنها هفت یا هشت قطعه عکس و آیینه از مجموعه عکسهایی که از نگاتیوهای دوره قاجار مونتاژ کرده است را ارائه میکند.
جلالی عکسهای کویری خود که جستوجویی در معماری کویری ایران بهشمار میآیند را طی سالهای 56 تا 71 در شهرهایی چون نایین، کرمان و یزد عکاسی کرده و خود معتقد است که دیگر کمتر میتوان نمونه آنها را پیدا کرد.
عکسهای جلالی با موضوع معماری خاکی و گلی کویر ایران 10 سال پیش در دانشگاه هامبورگ رونمایی شد و بخشی از این مجموعه در اسپانیا و اتریش هم به نمایش درآمد.
عکس ناتمام، بهمن جلالی
همزمان با نمایش عکسهای بهمن جلالی، فیلم مستند «عکس ناتمام، بهمن جلالی» ساخته مشترک تورج ربانی و عمید راشدی روز شنبه 12 اردیبهشت ماه با حضور بهمن جلالی در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران به نمایش درمیآید.
این فیلم که سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند را از بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر گرفته است به زندگی، آثار بهمن جلالی و جستجویی در تاریخ عکاسی ایران میپردازد.
این مستند 62 دقیقهای بر اساس روایت بهمن جلالی ساخته شده و در آن بهمن جلالی به عنوان تنها شخصیت فیلم به صحبت میپردازد.
به گفته تورج ربانی این دو کارگردان در طول ساخت این مستند که سه سال به طول انجامیده است به این مساله توجه داشتهاند که سندی ماندگار برای عکاسی ایران بر جای گذارند.
عمید راشدی دیگر کارگردان مستند عکس ناتمام درباره انگیزه ساخت این مستند میگوید: دانشجویان رشته عکاسی سركلاس درس فيلمهای زيادی از عكاسان خارجی میبينند. اما در مورد عكاسان ايرانی كه نامشان را همواره میشنوند كمتر منابعی در دسترس است تا بتوانند آثار آنها را بشناسند مخصوصا منابع فيلمی.
وی میافزاید: يكی از مواردی كه باعث شد ما نسبت به اين موضوع حساسيت نشان بدهيم اين بود كه آيا ما اصلا عكاسی داريم كه بتوان از او فيلم ساخت.
این کارگردان جوان معتقد است که عکاسی ایران مثل بوم سفیدی است که میان آن لکهای بزرگ به نام بهمن جلالی وجود دارد.
جلالی، ستونی اصلی در عکاسی ایران
بهمن جلالی متولد سال 1323 و دارای مدرک تحصیلی در زمینه علوم سیاسی و اقتصاد، عکاسی را به شیوه تجربی آموخته و همکاری خود را با قباد شیوا در نشریه «تماشا» آغاز کرد.
همکاری او با استودیوی جان ویکرز عکاس انگلیسی به عضویت او در انجمن سلطنتی عکاسان انگلستان انجامید و در سال 1355 به ایران بازگشته و به همکاری با اسد بهروزان، ایرانشناس پرداخت.
وی به عنوان عکاس برتر ایران در نمایشگاه هنر آفریقای سیاه در ایران شناخته شد و پس از عکاسی از هفت کشور مهم آفریقایی مجموعهای با نام «کتاب هنر آفریقای سیاه» به چاپ رساند.
بهمن جلالی به همراه کاوه گلستان لحظات تاریخی روزهای انقلاب را به ثبت رساندند و سفر جلالی به خرمشهر با آغاز جنگ هشت ساله ایران عراق منجر به چاپ کتاب «خرمشهر» شد.
وی اصلاح و گردآوری نگاتیوهای شیشهای گنجینه کاخ گلستان را بر عهده گرفت و با نگاهی متفاوت به عکسهای دوران قاجار، آنها را تغییر داده و به نمایش گذاشت.
حاصل 37 سال عکاسی بهمن جلالی شهریور ماه سال 86 در مرکز تاپیه فوندیشن شهر بارسلون به نمایش گذاشته شد که بهمن جلالی در گفتوگویی آن را مهمترین اتفاق زندگی هنری خود عنوان کرد.
این عکاس سرشناس بیش از 50 نمایشگاه عکس در ایران، فرانسه، آلمان، مجارستان، اسپانیا و کشورهای دیگر برگزار کرده و در طول این سالها به تدریس در دانشگاههای مختلف و همچنین تحقیق پرداخته است.
وی عکسخانه ایران را تاسیس کرده، به عنوان سردبیر فصلنامه عکسنامه فعالیت داشته و کتابهای بسیاری از آثار خود به چاپ رسانده است.
محمد فرنود، عکاس خبری درباره او میگوید: شخصیت بهمن جلالی به همراه تجارب حرفهایاش یکی از ستونهای اصلی عکاسی ایران است، خصوصا در بعد عکاسی اجتماعی دوران جنگ و انقلاب.
به عقیده او جلالی برداشت درستی از هر ژانری که عکاسی کرده داشته است و تک تک عکسهایش پیامهایی را در دورهای که به تصویر کشیده شدهاند در بر میگیرد.