نسخه آرشیو شده
حاشیه‌های یک متن
صفحه ویژه:
حاشیه‌های یک متن

چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟
شادی صدر - حقوقدان و فعال حقوق زنان
از میان متن

  • نگویید که می‌توان در ایران پسری تازه به سن بلوغ رسیده بود و بزرگ و بالغ شد، بی آنکه به زنان متلک گفت؛ بی‌اغراق، این بخشی از روند بزرگ‌شدن برای مردان در ایران است. تجربه‌ای که بدون آن، مرد ایرانی، مرد نمی‌شود.
شادی صدر
دوشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۱ | کد خبر: 51920

شادی صدر، حقوقدان و فعال حقوق زنان، در یادداشتی که برای مردمک نوشته است، می‌گوید: چندان فرقی بین حجت الاسلام صدیقی با هر یک پسران تازه بالغ دیروز و مردان طرفدار حقوق بشر و حقوق زنان امروز نمی بینم؛ غیر از اینکه او اقلا در آنچه هست و آنچه می گوید، یک روتر است.

شادی صدر، حقوقدان و فعال حقوق زنان، در یادداشتی که برای مردمک نوشته است، می‌گوید: چندان فرقی بین حجت‌الاسلام صدیقی با هر یک از پسران تازه‌بالغ دیروز و مردان طرفدار حقوق بشر و حقوق زنان امروز نمی‌بینم؛ غیر از اینکه او دست‌کم در آنچه هست و آنچه می‌گوید، یک‌رو تر است.

داستان‌های امام جمعه تهران و رابطه بین حجاب و زنا و زلزله هنوز ادامه دارد. در آن سر دنیا دختری دانشجو، کمپین «ممه‌لرزه» (Boobquake) راه می‌اندازد و ایرانیان سراسر دنیا، در شبکه‌های خبری مختلف می‌ببینند که حرف‌های امام جمعه تهران که هیچگونه ریشه منطقی و علمی ندارد، اسباب خنده مجریان و گزارشگران‌شان شده است.

«اهریمن‌انگاری» زنان و نسبت‌دادن تمامی بلایای آسمانی و زمینی، از زلزله و سیل گرفته تا جنگ و قحطی، نه تنها موضوع تازه‌ای نیست بلکه تاریخ درازی هم دارد. در همین سال‌های اخیر، بنیادگرایان مذهبی در استان آچه اندونزی، زنان را مسبب سونامی دانستند، و واعظان الجرایزی هم هر بار که زلزله‌ای می‌آید آن را به رفتارهای نامناسب زنان ربط می‌دهند. در دنیای مسیحیان و یهودیان و هندوهای بنیادگرا هم اوضاع به همین منوال است.

اما این یادداشت کوتاه نه درباره فرهنگ اهریمن‌انگاری زنان و نه رویکرد بنیادگرایان مذهبی به زن و بدن و ذهن زن است. این یادداشت کوتاه فقط برای تلنگر زدن به خودمان نوشته شده است؛ به مصداق سوزنی که باید به خودمان بزنیم در مقابل جوال دوزی که مثلا به حجت‌الاسلام صدیقی می‌زنیم.

ارتباطی که امام جمعه تهران بین حجاب و رفتار زنان با زلزله برقرار کرده، با هیچ توجیه منطقی و علمی هم‌خوانی ندارد اما بسیاری سیاستمداران، حتی بسیاری از روشنفکران و به تبع آنان آدم‌های عادی، بارها نسبت‌هایی به همین اندازه ضد زن، میان حجاب و رفتار زنان با ناهنجاری‌های عمومی برقرار کرده‌اند و هیچگاه این چنین از سوی جامعه مورد سرزنش یا تمسخر قرار نگرفته‌اند.

منظور من در اینجا مسئولان دولت احمدی‌نژاد نیست که ارسال اس‌ام‌اس‌های مستجهن از سوی زنان به همکاران مردانشان را از علل افزایش طلاق می‌دانند، یا روحانیون تندرویی که از روبنده، برای پاک‌کردن صورت مساله‌ای به نام زن دفاع می‌کنند.

منظور من خود شما هستید، بله، خود شما، آقایان! همه کسانی که اظهارات امام جمعه تهران را خلاف قواعد علمی ثابت‌شده در مورد علل وقوع زلزله دانسته‌اید و در یک بعد از ظهر مطبوع بهاری، چای را که مادراتان، زنتان، خواهرتان یا حتی دوست‌دخترتان جلویتان گذاشته، هورت کشیده‌اید و مفرح‌شده از صحبت‌های امام جمعه، زندگی و کارتان را ادامه داده‌اید بی آنکه حتی یک لحظه فکر کنید شما، خود شما نیز عضو همان باشگاهی هستید که امام‌جمعه تهران از بلندپایگان آن است. تعجب می‌کنید؟ می‌پرسید چرا؟!

همه ما زنان ایرانی، از همان سال‌های اول زندگی‌مان، حداقل در راه مدرسه، اگر نه در خانه، آزار جنسی را که با متلک‌های ظاهرا ساده شروع می‌شد و تا تعقیب و گریز، دستمالی و تهدید به تجاوز در کوچه‌های خلوت یا مکان‌های خیلی شلوغ بالا می‌گرفت، تجربه کرده‌ایم.

ترس از مردان، از نگاه‌شان و از این‌که دنبالت راه بیفتند، همواره فضای کوچه و خیابان را برای ما ناامن کرده است. و عاملان این آزار جنسی مدام، چه کسانی بودند؟ شما! بله، خود شما! به من نگویید که می‌توان در ایران پسری تازه به سن بلوغ رسیده بود و بزرگ و بالغ شد، بی آنکه به زنان متلک گفت؛ بی‌اغراق، این بخشی از روند بزرگ‌شدن برای مردان در ایران است. تجربه‌ای که بدون آن، مرد ایرانی، مرد نمی‌شود.

در عوض، در آن سوی دیگر، تذکرها و فشار مداوم خانوادگی، اجتماعی و سیاسی برای پوشاندن خود، و بیشتر پوشاندن خود، بدن خود، خنده‌های خود، شادابی و زیبایی کودکی و نوجوانی و جوانی خود و ذهن و تمایلات و خواسته‌های خود، بخشی از روند بزرگ‌شدن برای زنان در ایران است. روندی که اتفاقا شما آقایان، بله همین شما، حتی در آن هم سهیم هستید؛ حتی اگر نوجوانی بیش نباشید.

لطفا یک بار هم که شده جلو آینه بایستید و از خود بپرسید: اولین باری که به دختری متلک گفتم کی بود؟ اولین باری که به خواهرم، یا حتی به مادرم، یا دخترخاله‌ام یا دوست‌دخترم گفتم روسری‌ات را بکش جلو یا آرایش نکن جلوی هر مرد و نامرد غریبه، کی بود؟

می‌بینید؟! شوخی بامزه‌ای نیست: شما همان مرد و نامرد غریبه‌اید که خیابان را برای خواهر و مادر و دختر دیگران ناامن می‌کنید و در عین حال، همان مرد محرمی هستید که زن و خواهر و مادرتان را بیشتر و بیشتر می‌پوشانید تا از مرد و نامرد غریبه محفوظ بمانند و این عین همان کاری است که همان مرد و نامرد غریبه با زن و خواهر و مادر شما و زن و مادر و خواهر خودش به طور همزمان می‌کند. برایش هم توجیه دارید: مردها اینطوری‌اند! اصلا اینطوری به دنیا آمده‌اند! چشمشان دنبال زن‌هاست! هیزند! و اغلب، با وجود وجه منفی که این صفت دارد، وقتی به مردان نسبت داده می‌شود، با تسامح عمومی مواجه می‌شود. و از آن طرف هم لابد مردها ناموس‌پرستند و اسلام گفته که خودت را بپوشان. و باز هم سرکوب زنان در خانه، جنبه‌ای مثبت می‌یابد. و اگر روشنفکرتر باشی: من حال گشت ارشاد و آژان و آژان‌کشی ندارم! یا حوصله حرف مردم را ندارم!

خب امام‌جمعه «فلک‌زده» تهران هم که چیزی غیر از این نگفته که شما گفته‌اید و می‌گویید: گفته زن‌ها با بی‌حجابی‌شان فساد می‌آورند، چون باعث می‌شوند مردها تحریک شوند. و فساد، زلزله می‌آورد. گیرم دومین جمله را شما این‌طوری نمی‌گویید اما مثلا می‌گویید فساد چیز بدی است چون بی‌بندوباری می‌آورد و طلاق را زیاد می‌کند و انواع بلایای اجتماعی را دامن‌گیرمان می کند که کم از زلزله ندارد. و اگر نبود این توجیهات، چگونه دایره معیوب آزار جنسی روزانه زنان توسط مردان و افزایش فشار بر زنان برای رعایت حجاب و عفاف، در ظاهرا برای کم‌کردن آزار جنسی روزمره تداوم می‌یافت، بی آنکه اصل داستان دیده شود؟

چگونه می‌توانیم به گشت ارشاد، به طرح گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، به سخنان امام جمعه تهران که برای گشت‌های ارشاد پشتوانه ایدئولوژیک می‌سازد و این قبیل نقد داشته باشیم، بی آنکه از خودمان بپرسیم چند بار نقش گشت ارشاد را در کنترل ذهن و بدن زنان زندگی‌مان بازی کرده‌ایم؟ چند بار با آزار جنسی زنان، با ساده‌پنداشتن عمل متداول متلک‌گویی، به بازتولید این تفکر که زن، یک سوژه جنسی است که اگر چون مرواریدی در صدف حفظ نشود، به یغما خواهد رفت کمک کرده‌ایم؟

می‌بینید؟ این ما فمینیست‌ها نیستیم که دنیا را به زن و مرد تقسیم می‌کنیم: دنیای ما کاملا و از قبل از این‌که به دنیا بیاییم، تقسیم شده است: شما متلک می‌گویید، ما متلک می‌شنویم؛ شما ما را در حجاب می‌کنید، ما در حجاب می‌رویم.

راه از میان بردن این تقسیم‌بندی، انکار آن نیست؛ تکرار جمله کلیشه‌ای زن و مرد هر دو انسانند و فرقی ندارند، مشکلی را حل نمی‌کند. دموکراسی روزی آغاز خواهد شد که شما، بله شما آقایان یاد بگیرید نه فقط جلو آینه بلکه در منظر عموم، به جای دفاع از حقوق زنان به مثابه امری بیرونی و انتزاعی، از تجربه واقعی، درونی و زمینی «خود» به عنوان یک «مرد» سخن بگویید و نقشی که در بازتولید ساختارهای تبعیض‌آمیز موجود داشته‌اید را به نقد بکشید.

دموکراسی و حقوق بشر، از هر یک از ما شروع می‌شود و نه از آدم‌هایی انتزاعی، که باید خودشان، نگاهشان و رفتارهایشان را اصلاح کنند تا ایران جایی بهتر برای زندگی‌کردن باشد.

تا آن زمان که امیدوارم چندان دور نباشد، راستش من چندان فرقی بین حجت‌الاسلام صدیقی با هر یک از پسران تازه‌بالغ دیروز و مردان طرفدار حقوق بشر و حقوق زنان امروز نمی‌بینم؛ غیر از اینکه او دست‌کم در آنچه هست و آنچه می‌گوید، یک‌رو تر است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

sara

دوستان عزيز حتما مطلب مسيح علي نژاد در اينمورد رو بخوونيد
فکرکنم به خيلي از جنگ و جدلها خاتمه ميدهد.

sara | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۲:۱۱
محمدرضا

شاید آنچه بوده و هست نشان از ضعف جامعه مردان ایرانی باشد که نتوانسته اند قدرت وحتی وجود زنان را به عنوان موجوداتی که گاه توانایی هایی برتر از آنها دارد درک کنند اما هر چه هست این را می دانم که مرد یا زن هیچ فرقی نمی کند زیرا در این جامعه هیچ کدام جایگاه مناسب خود را نیافته اند. هر کس که قدرتش بیش است گویی می تواند به دیگران تحمیل کند آنچه را که خود می خواهد. روحانی می کوشد همه را روحانی کند، مرد می کوشد زن را کوچک جلوه دهد و از این رهگذار زنان نیز مجالی یافته اند تا تمام مشکلات را به گردن مردان بیاندازند و فریادهای فمینستی سر دهند، انگار نه انگار که همه آنها به وجود همین مرد بد وابسته اند

محمدرضا | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۱:۲۵
ابراهیم

با نوشته آگاهی بخش خانم صدر در کل موافقم ولی چند نکته:
1- پسربچه ها هم مورد آزار جنسی قرار می گیرند
2- دخترهای تازه بالغ هم به پسرها با نگاه شهوت بار نگاه می کنند
3- ما شرطی شده ایم. تا یک دختر یا زن می بینیم فکرمان سراغ مسائل جنسی می رود. من به دوستم می گویم همکارم زن است او می گوید «خوب مخش را بزن!» از بچگی به ما آنقدر درباره مسائل جنسی آیه وحدیث گفتند که ما فکر کردیم وقتی کنار یک زن نشستی باید فقط به مسائل جنسی فکر کنی. البته خانم ها هم فکر می کنم همینطورند زنی که از کوچکترین تماس تصادفی با یک مرد غریبه دو متر به هوا می پرد انگار بدن مرد برق سه فاز دارد! در این وسط مقصر است. همه مان مقصریم. راه حل آن آگاهی بخشی و این است که این موضوع را به صورت همگانی به بحث بگذاریم. به امید روزی که آزادی این کار را داشته باشیم

ابراهیم | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۰:۰۵
آرش

خانم صدر با چنین برداشتی که از مرد ایرانی دارید واقعا می توانم درک کنم چرا فمنیست شده اید. امیدوارم لااقل در جامعه زنان دید و تفکرتان کمی بازتر از این باشد.

آرش | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۰:۰۲
آرزو

واقعا که. خانوم صدر شما اگه حرف زدن بلد نیستید مطمئنا حرف نزدن که بلدید. بین منطق شما و منطق صد تا یه غاز آقای رئیس جمهور هم فرقی وجود نداره. وای که داریم کجا میریم. وای.

آرزو | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۳:۳۱
بابک

اینکه عمده آقایان خواننده این مطلب تا این اندازه برآشفته شده اند جای تاسف است. جدای از هر نتیجه گیری مربوط به این مطلب، این رفتار تنها نشان می دهد که فراهم شدن فضای بحث که بنیان دموکراسی است، تا چه حد در ایران غیر ممکن است.

هیچ اتفاقی نمی افتد اگر شما که از نوشته های شادی صدر برآشفته اید، برای فراهم شدن فضای بحث، تندترین الفاظ و کنایه هایتان را در ذهن نگه دارید و کمی معتدل تر نظر بدهید.

ضمن اینکه این اطمینان خاطر که “من هرگز چنین رفتاری را نکرده ام” و “چرا من مستثنی نشده ام؟” بیشتر نشان از تعصب دارد تا حقیقت. بنده هم یکی مانند بقیه آقایان و خیلی هم فکر می کنم که روشنفکرم و از این کارها نکرده ام و ... اما انقدری که من می دانم، فقط اهل دین هستند که از همه چیز مطمئن هستند و هیچوقت به هیچ چیز تردید ندارد. در سوی دیگر چیزی که باعث پیشرفت اهل علم می شود همان تردید است.

همه ما احتمالا وقتی، کاری کرده ایم. حالا این خود قدیس بینی چه فایده ای دارد و چه مشکلی را حل می کند و عبارت هایی مثل “فاشیست جنسی” چه نقشی را در تغییر ذهنیت آن “اقلیت مردان بدکردار” - که ان شاء الله آقایان به وجود آن اذعان دارند! - ایفاء خواهد کرد، فقط خداوند باریتعالی می داند.

بابک | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۳:۱۳
nima

من که مرد هستم و فمینیسم را افراطی میدانم مثل مرد سالاری از سخنان شادی صدر اصلا ناراحت نشدم . کاملا راست میگه . ما ایرانیها در همه چیز اصرار داریم انگشت اتهام را به سوی دیگران دراز کنیم تا از زیر بر مسولیت شانه خالی کنیم . قبول اشتباه و عذرخواهی از بچگی به ما یاد داده نمیشود ولی راه فرار و در رفتن را از بچگی می آموزیم . مشکل دوم نبودن قانون سفت و سخت در مورد مزاحمت برای خانومها است ( در غرب اگر به زنی چه زبانی چه فیزیکی دست درازی کنید دادگاه ها پست از سرتان می کنند ) هنوز تجاوز به عنف هاست ولی از سوی بیماران جنسی . چون آدم سالم میترسد دست از پا خطا کند . چون زندگیش نابود میشود اگر در سابقه اش تعرض به خانومها باشد .

nima | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۳:۰۸
n!MA

باشه. بدبختی‌های شما زن‌ها تقصیر ما مردهاست. حالا هم به جای اینکه رفتارتون رو عوض کنین و آینده‌تون رو اونطوری که فکر می‌کنین لایقشین بسازین دنبال یکی بگردین که تقصیرها رو بندازین گردنش.

http://www.youtube.com/watch?v=MeVJlfyJLv0

با نازلی و رضا و سولوژن موافقم. نا امید کننده بود.

n!MA | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۲:۱۱
Mehdi

این خانم باید از اینکه چنین نارواهایی را به همه نسبت داده و توهین کرده و  تعمیم داده باید عذر خواهی کند
حداقل از مسولین سایت انتظار میرود که از این خانم بخواهند عذر خواهی کند

Mehdi | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۱:۱۷
bardia

به نظر من هم این نوشته زیاد داغ هاست. شما عصبانی هستید و برای همین همه چی رو تعمیم میدید. کاش یک درصد حتا کوچک هم برای اون دسته از مرد ها که شاید این طوری نباشند قائل میشدید. ممنون.

bardia | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۱:۱۱
Maliheh

دست مریزاد شادی جان .خوشحالم که بالاخره یکی پیدا شد واقعیت رو در مورد اکثریت مردای ایرونی چنین واضح و بی پرده بگه. با سارا هم کاملا موافقم چون فقط موضوع متلک گفتن نیست بلکه دید کلی نسبت به خانمها در جوامعی مانند جامعه ما صرفا دید جنسیست ولا غیر.

Maliheh | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۷
ام

اگه بخوام صادق باشم، نمیتونم این حرفارو به تمامه امثال خودم بسط بدم
قبول دارم و نه حتا قبول بلکه باور دارم خیلی از اون چیزای که اینجا نوشتیو، ممنون که نوشتی و ممنون که یه تلنگر بهم زدی، که فکر کنم به کارهایی که کردم
نمیدونم درمان این قضیه چیه فقط زمان میبره تا یه قوم اصلاح شه

ام | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۳
mojtaba

I am not concern with the factual information this article contains. My worry is its approach and its logic. Let’s assume, for the sake of the argument, all factual information she’s talking about is true. So what? Sadr’s approach leads to a vicious circle. One can say, using Sadr’s own logic, true, but the women are those who raised the children, so they are responsible for the abusive culture that prevails. Of course, such a response is as absurd as Sadr’s argument.
I do not know much about feminism in general and Iranian feminism in particular to speak with confidence about it. But to my limited knowledge, the kind of feminism advocated in this article is a combination of shallow, self-refuting sentiments. I am not a feminist, but my objection to Sadr’s article is a feministic one. The way she defends feminism is the worst.

mojtaba | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۷
سارا

من با خانم صدر موافقم... اشکال ایشون فقط در استفاده زیاده از حد از مثال متلک گویی است، چه برای بیان این معضل بزرگ، مثالهای دیگری میتوانستند بیاورند. بحث اصلی این مقاله متلک گفتن یا نگفتن نیست. آنچه مهم است با تاسف بسیار وجود این دیدگاه (ناشی از مذهب اسلام) در جامعه است، که در یک کلام، مرد نمیتواند جلوی خود را بگیرد (گویی که حیوان است) و این زن است که باید خود را از دیدرس و دسترس مردان بدور دارد تا آسیبی نبیند و اگر چنین نکرد، هر بلایی که بر سرش بیاید تقصیر خودش است (همان که خانم سهیلا میگوید). گویی که مردان (به گفته خانم سهیلا برادر و پدر خودمان) موجوداتی هستند (حتی حیوان هم نه... چون به نظر من حیوان هم چنین نیست) که تا تار مویی یا 10 سانتی ساق پا یا برآمدگی اندام زن را دید، به طبع و غریزی اختیار از کف داده و دچار فساد میشود. گویی که عقل و شعور ندارد، گویی که غیرت ندارد. خانم صدر این تفکر را به نقد گرفته اند و مردانی را که چنین تفکری دارند و آنهایی که ندارند اما از این نوع تفکر هم بدشان نمی آید.
باز هم تاکید میکنم که خوانندگان این مقاله موضوع مهم آن را به موضوع کوچکتر متلک گویی تقلیل ندهند اگر چه نویسنده آن ناخواسته چنین اشتباهی کرده باشد

سارا | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۵
کاوه

سلام، به نظر تو آیا امام جمعه تهران و سایر مردان ایرانی یکسان فکر می کنند و تفاوتی با هم ندارند؟؟

دلیل اصلی وضع موجود آن است که کسی چون امام جمعه تهران که خود آن امام جمعه را انتخاب کرده است بر مسند خلافتی طالم و ستمگر تکیه زده و افکار همتایانش را بر یک جامعه تحمیل می کند. دلیلش آن است که افکار همفکران آن امام جمعه که درصدی بسیار کمی  از جامعه مردان ایرانی را تشکیل می دهند بر جسم و روح و ذهن مردم این سرزمین  تحمیل شده است.

آری حتی در کشورهای اروپایی هم فرق زیادی است میان یک کشیش با مردم عادی، چه برسد در این حکومت دین زده و مسموم که سالم نیست تا رفتار سالمی را از آن انتظار داشته باشیم.

کاوه | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۴
amirof

خانم شادي ي صدر
اين فمينيسم نيست كه ازش دفاع ميكنيد، اين فاشيسم زنانه است !

شما نمي توانيد و نبايد تجربه ي شخصي ي تان را به همه بسط بدهيد

بنده سال 82 با يك جمع كاملن زنانه در مورد خشونت جنسي تحقيق علمي كرديم، لااقل 37 درصد از زنان تهران هيچ تجربه اي از خشونت جنسي نداشتند - تازه با تعريف سخت گيرانه ي ما كه حتي دستمالي شدن و عريان كردن اعضاء مردان را هم جزو خشونت جنسي تعريف كرده بوديم - درست است 67 درصد رقم بالايي است اما اگر 100درصد مردان تهران وحشي باشند، پس نمي شد اين مقدار از زنان در امان بمانند - چرا از ريشه ها غافليد

سركار خانم صدر، هرگز گمان نمي كردم انقدر با عرض معذرت كم سواد و غير علمي باشيد

عقده ي جنسي ي شايع شده در ايران زن و مرد نمي شناسد، هر دو جنس مبتلايند، ريشه اش كجاست؟

شما مبلغ فمينيست نيستيد شما به دنبال فاشيسم زنانه ايد !

amirof | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۴
lمیرمجلسی

فکر می کنم تمامی دوستان می دونند که یک جای کار اشتباهه. پسران و دختران ایرانی به دلیل جدا بودن از همدیگر در دوران مدرسه و بالاتر درک صحیحی از شخصیت یکدیگر ندارند. پسران وقتی به دوران بلوغ میرسند دوست دارند به این موجود ناشناخته نزدیک بشوند ولی دختران هم به دلیل عدم آشنایی با شخصیت پسران شروع به دوری از آنها می کنند. اینجا پسرها بر حسب تربیت و ذات به دو دسته تقسیم می شوند: یا با پررویی (که ممکن است بر اثر آموزش بد از بزرگسالان فراگرفته باشند) به دختران نزدیک شده و سعی به برقراری رابطه میکنند یا اینکه تنها با کم رویی تلاش میکنند به گونه ای خود را به دختران نزدیک کنند. دسته پررو اگر آموزش درست و به موقع دریافت نکنند تبدیل به اشخاصی می شوند که تنها راه ارتباط با دختران را راه متلک و پررویی میپندارند و هر چه می گذرد وقیحانه تر به این امر مشغول میشوند. در اینجا باورهای نادرست دینی و عرفی هم به بدتر شدن اوضاع کمک می کند به گونه ای که پسری که امکان برقراری ارتباط سالم با دختران را به دلیل منع مذهبی اجتماع نداشته راه صحیح برقراری ارتباط را فرانمیگیرد. این شخص به ناچار به دستورالعمل های نادرست همسالان خود عمل میکند که همان پررویی و وقاحت را تجویز میکنند.

این رفتار ناهنجار اگر درمان نشود ( که معمولا به دلیل نبود امکان یادگیری درمان نمی شود) به معضلی مثل آنچه در کشورمان شاهدش هستیم تبدیل میشود. مردان نمی توانند نسبت به رفتارهای زشت مشابه از طرف مردان وقیح بی تفاوت باشند و از آنجا که راحت ترین راه (و نه درست ترین) برای مقابله از نظر آنها حجاب است زنان را مجبور به پوشاندن خود میکنند.

تمامی این بحثهایی که خانم صدر مطرح کردند در جامعه ما وجود دارد ولی بهتر است به فکر درمان بود. من فکر میکنم تنها راه نجات از این معضل آزادی رابطه پسران  و دختران از کودکی ( نه اینکه بعد از ورودبه دانشگاه در بزرگسالی) و آموزش صحیح از طرف خانواده و دولت به عنوان نهادهای تاثیرگذار میباشد.

lمیرمجلسی | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۸
Amin

من  متاسفم که کسانی که روشن فکران این جامعه باید باشن ، و به جای اینکه فکرو روش انسانهارو اصلاح کنان ، سعی میکنن با اتهام زنی به ۵۰ درصد این جامعه ، راهی برای توجیه کردن کمبودهای خود کنند . بنده اکنون متهم هستم ، چون مرد هستم .اتهام من همین است.مهم نیست که چگونه زندگی کردم. این توهین مسلم به من است ، ولی نمیدانم به کجا باید شکایت کرد.

Amin | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۱
s

چقدر مردان ما دل نازک شده اند که با شنیدن دو جمله به هم می ریزند. پس من چه بگویم که هر شبم کابوس است. کابوسی که با تجاوز و آزار جنسی در جایی که قرار بود امن ترین جای دنیا باشد و توسط کسی که قرار بود محافظ من باشد. این آقایان نازک دل بجای تئوری خواندن شاید بهتر است پای صحبت دختران 5-6 ساه بنشینند.

s | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۰
مسعود خ

من واقعاً متاسفم که هنوز بسیاری از مردم ما معنی و ارزش Devil’s Advocate رو نمی‌دونند (Please check) و این قدر سطحی به قضیه نگاه می‌کنن.
هنوز به روش بازپس‌گیری حقوق‌شون آشنا نیستند. و هر بلایی به سرشون بیارن، اون رو می‌پذیرن.

متاسفم که قدر کسی رو نمی‌دونن که خودشو به خطر می‌اندازه تا سطح زندگی دیگران بهتر بشه، تا هر ننه‌قمری هر قانون و فرهنگی که دلش خواست رو باب نکنه...

مسعود خ | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۶
هما افشار

خانم صدر متاسفم که بگویم در شناختن جامعه شما واقعا بی سوادید اگر در خانه شما با چنین مردانی روبرو بودید دلیلی ندارد انرا به تمام جامعه ربط دهید شما اتفاقا باعث منزوی تر شدن جنبش زنان میشوید با اینگونه طرح دشمنی..مردان همه فکر خواهند کرد همه مدافعان حق زنان مانند شما با کینه و کوته فکری و عقده فکر میکنند در حالی که ما به یاری مردان نیاز داریم نه دشمنی انها واقعا متاسفم و از همه مردان سرزمینم عذر میخواهم

هما افشار | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۴
بهار

خانم سهیلا
متاسفم برای شما که فقط خودتان را میبینید و بقیه را یک مشت “چراغ سبز نشان بده” فرض می کنید. همین شما هستید که به پسری که در آینده به دنیا خواهید آورد اجازه خواهید داد حقوق همجنسانتان را فقط به خاطر طرز پوششی که دارند (و کاملا مساله شخصی هست) زیر پا بگذارند و به آزار آن ها بپردازند (که مصداق بارز زیر پا گذاشتن حقوق بشر هست) 

فرض کنید در خیابان راه می روید و بسته اسکناسی را روی زمین میبینید. آیا آن را برای خود بر میدارید؟ یا وجدان شما اجازه این کار را به شما نمیدهد؟ (با عرض پوزش از خانم ها که در این مثال برای واضح شدن موضوع مجبورم زنها را در حد یک شی پایین بیاورم) مردی که به خود حق می دهد با دیدن یک تار مو، یک مانتوی تنگ، یا هر چیزی که شما از آن به عنوان چراغ سبز تعبیر میکنید به آزار آن زن بپردازد مصداق بارز همان دزد پول است.

اگر تا به حال برای شما آزار جنسی پیش نیامده باید بگویم خوش به حالتان.
چرا که من چادری هم بارها مورد آزار و اذیت قرار گرفته ام چون به عنوان یک دانشجوی تنها برای گرفتن تاکسی و رفتن به دانشگاه شریف مورد آزار و اذیت کلامی و نگاهی و ... راننده تاکسی های عزیز آن منطقه (به استثنا بعضی از متشخصانشان) قرار گرفته ام. آیا زنان جوامع غربی همگی در حال چراغ سبز نشان دادنند؟ آبا قبل از انقلاب اسلامی ما که این همه به آن افتخار می کنیم، زندگی زنان چادری و مینیژوپ پوش مسالمت آمیزتر نبود؟ آیا ما چادری ها به خاطر اعتباری که حکومت به ما میدهد باید حق به جانب رفتار کنیم و به بقیه مهر بیناموسی بزنیم. آیا شخصیت ما را حکومت تعیین میکند یا اخلاق؟ اگر شما خانمهای چادری ای ندیده اید که از طریق تن فروشی امرار معاش میکنند، من دیده ام. و اگر که شما خانمهای بدون روسری ندیده اید که اخلاق انسانی را کاملا رعایت میکنند و به دنبال حقوق بشر هستند، من دیده ام.

نوشته خانم صدر هم اگر قرار بود با ملاحظه باشد و همه آقایان را زیر سوال نبرد همه آقایان عزیز خود را در دسته وجدان دار ها قرار میدادند. هر از چند گاهی یک صدای بلند و شدید است که می تواند ملت را از خواب بیدار کند و به اعماق وجود انسانها رخنه کند و انسان را به یاد تیرگی های لایه های زیرین وجودش بیندازد.

بهار | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۱
Irani

دوستان عزیز سلام،

من در ایران زندگی‌ نمیکنم لاقل جسمم در ایران زندگی‌ نمی‌کنه. و در حل حاضر در غرب مشغول گذران عمر هستم، تا چه زاید سحر.

در مورد اینکه مردهای ایرانی‌ چگونه هستند یا اینکه چگونه باید باشند ولی‌ نیستند در اینجا به تفصیل صحبت شده. نکته‌ای که من می‌خواستم عرض کنم این است که در غرب هم همین قصه‌ی مردها و زنها وجود داره اما مدلش تفاوت داره. در باب مثل اینجا در دبیرستان نداشتن سکس به نوعئ عقب ماندگی روانی‌ یا فرهنگی‌ فرض میشود. مردهای اینجا هم عین مردهای ایرانی‌ هستند البته با ظاهری متفاوت. خود من بارها دیدم که در خیابان پسری رفته و مستقیم به دختری که نمیشناخته پیشنهاد داده و بقیهٔ قصه معلومه. اگر کسی‌ سری به بارهای اینجا در شب‌های تعطیل بندازه فوج فوج پسرها و دخترهایی رو ببینه که فقط برای ادای فریضه ( تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل) به بار می‌رن..

اینجا فقط حاکمیت قانون است که کسی‌، یا لاقل تعداد بسیار زیادی از آقایون جرات نمیکنن که به خانمها چاپ نگاه کنن، اما همین آقایون سفید پوست مورد علاقه خانمهای شرقی‌ و به اصطلاح با فرهنگ، پاش که بیفته دست هرچی‌ آدم بی‌ کلاس رو از پشت میبندند.

تنها تفاوتی‌ که من در طول تمام این سالها بهش پی‌ بردم اینه که اینجا بچه‌هاشون یاد میگیرن که هیچ چیز زورکی نیست و برای هر موردی رضایتمندی طرفین مهم است و بس. اینجا یکی‌ از بزرگترین جرایم، جرایم مربوط به عنف است که از سابقهٔ آدمها هیچوقت پاک نمی‌شه.

متأسفانه وقتی‌ به کسی‌ بیش از ارزشش بها داده بشه همین اتفاقی‌ که داریم راجع آن صحبت میکنیم پیش میاد، مردها با مردانگیشون که در یک چیز خاص خلاصه میشه مورد قضاوت قرار میگیرن و زنها هم که خدا بخیر کنه، تکلیفشون با کیه خدا می‌دونه.

تا وقتی‌ کسی‌ از پسر داشتن و از اینکه اسم و رسمش بابت این پسر داشتن جاودانه میشه به خودش میباله و تا زمانی‌ که کسی‌ از داشتن دختر ناراحت میشه چون فکر میکنه نسل دانشمندش دیگر ادامه و قوّام نخواهد داشت آش همین آش و کاسه همین کاسه است.

خورشید اقبلتن در آسمان زندگی‌ همواره تابان،

رودهای امید در رگ‌هایتان تا ابد جاری،

قلب عاشقتان همیشه مسرور از بودن،

سرتان سلامت،

و نفستان همیشه گرم

Irani | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۳
محمدرضا

دوستان فمینیست همیشه داعیه دار شعار”برابری حقوق زن و مرد”هستند،ولی خودشان به این مطلب توجه ندارند که اولین فاصله انداز و پایمال کننده حقوق،خود این افراد هستند،همیشه با به کارگیری صفات جمع در مورد مردان،مظلوم نمایی کرده و مردان بیشتر شبیه دیوان دوسری معرفی شدند که حق زندگی را از خانم ها گرفتند،واین خود پایمال کردن حقوق مردان و نادیده گرفتن آنهاست،درواقع میشه گفت بیشتر خواستار “برتری زن ها بر مردان”هستند تا برابری،در مورد اینکه خانم صدر به این مسئله که اگر مردی برای زنی ایجاد مزاحمت کند هیچ گونه برخوردی در ایران با او نمی شود،من یک سوال دارم،اگر زنی برای مردی ایجاد مزاحمت کرد چه؟کم دیده نشده گروههای دختری که به پسرها متلک می اندازند،ولی واقعا کسی به این مسئله تا حال توجه کرده؟کم نیستند خانم های فاحشه ای که برای مردان عفیف و پاکدامن مزاحمت ایجاد کردند،ولی تا به حال کسی پرسیده چرا؟ویا خواستار احقاق حقوق مردان در این زمینه شده اند؟چرا همیشه پشت یک سری مطالب کلیشه ای خودمان را مخفی کنیم که ایرادهایمان مشخص نشود،دلیل این همه بالا رفتن سن ازدواج صرفا اوضاع خراب اقتصادیست؟یاخیلی از پسران جوان از ترس توقعات فراوان دختران این زمانه(البته من مانند خانم صدر همه را مورد خطاب قرار نمی دهم،دختران فراوانی هستند که درک بالایی دارند،منظور افرادیست که متأسفانه تعدادشان کم نیست می باشد)که البته در مراحل اولیه آشنایی کم اهمیت جلوه داده می شوند ولی به مرور و با آغاز زندگی نمایش داده می شود،برای ازدواج اقدامی نمی کنند؟جوابگوی این همه حقوق از دست رفته مردان کیست؟چند درصد خانم های متأهل به همسرشان شک دارند و همیشه دنبال پیدا کردن موارد مشکوک از همسرشان می باشند،واقعا چرا همیشه به دنبال حقوق زایل شده زنان هستید؟همه مردان از حقوق کامل برخوردارند و عده بیشماری از بانوان از حقوق اولیه انسانی محروم؟از جوامع غربی فقط نحوه تعامل و برخورد با خانم ها مهم است؟واینکه در آن کشورها مردان از چه حقوقی برخوردارند وچه برخوردی با آنها می شود اهمیتی ندارد؟
کمی انصاف هم چیز خوبیست ولی متأسفانه دوستان منتقد همیشه ذره بین را روی نقاط ضعف دیگران گرفتند و خود را از هرگونه ایرادی مبری می دانند،در اینکه در جامعه ما بسیاری از حقوق زنان نادیده گرفته می شود شکی نیست،ولی مطمئنا حقوق مردان بسیاری هم توسط خانم ها و قوانین حکومتی پایمال می شود،ولی متأسفانه مسئله حقوق ازدست رفته زنان یک مسئله کلیشه ایست که همیشه و همه جا با بلندترین صداها جار زده می شود،ولی صدای مردان برای احقاق حقوق خود در برابر زنان در نطفه خفه می شود.”منتقد خوب،منتقدیست که اول خود را به نقد بگذارد”

محمدرضا | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۷
جان

خانوم صدر گوزن را به شقیقه ربط داده و می خواهد انتقام عهد قاجار را از مردان امروز بگیرد. احتمالا ایشان اطرافیان خود را دیده اند و آنها را به کل جامعه مردان بسط داده اند. ایشان که هنوز یاد نگرفته هر افراطی، تفریطی هم در پی دارد، بهتر است بشیند سر جاش سماق مک بزند.

جان | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۷
نی و دف

دیگه  جامعه فلاکت زده ما همینه!  فمینیستش هم اون روی سکّه آخوندشه!  هر دو سر و ته یه کرباس! نمیشه آخه  سه تا چرخ ماشین کند بره و جهارمیش تند. شادی خانمی که زیر دست آخوند روشنفکر بشه حرفاش هم اینقدر اعتبار داره که حرفهای امام جمعه  اش!
من نمی دونم کی کجا انگشتش  رو گذاشته کجا که حالا معتقدید همه مردهای ایرانی این کاره اند.
من  که نه به عمرم به کسی انگشت گذاشتم و نه متلک گفتم  نه غیرتی شده ام و به خواهر و مادرم ایراد بگیرم!
اون وقتها هم که نو جوان بودم نه توی خانواده نه دوستای دور و برم کسی رو ندیدم این کارها رو بکند!
شادی خانم شما احتمالا محلّه آخوندها زندگی میکردی که به سگ نر هم رحم نمی کنند grin
این فمینیست بازی های شما هم مثل گفتار آن گوساله جر توهین و اشاعه نفرت و کینه چیزی نیست! نه مبنای جامعه شناسانه داره نه تحقیقی!
اما همه میدونیم که مشکل همه مردم ایرانو ریشه ستم  مضاعف به زنان و زن ستیزی کجاست و تا در بر همین پایه می چرخه زن در جامعه ما با مرد ار حقوق مساوی برخوردار نخواهد شد

نی و دف | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۵
مازیار زندوست

آقای مسعود خ
نیاری به جمع بندی شما نیست
اینجا فقط نظراتتون رو بنویسید و خانم صدر خودش  بعد برای خودش جمعبندی می کنه
عزت شما هم زیاد

مازیار زندوست | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۸
مسعود خ

فکر می‌کنم همه با این نتیجه‌گیری موافق باشیم که:

1. در ایران و در همه جای دنیا دسته‌ای آدم مریض وجود داره، که فعلاً کاری با این قشر نداریم. (به‌خصوص زنانی که ذاتاً مشکل دارن. البته با عرض پوزش از بقیه خانم‌ها.)

2. دسته‌ای از مردان در ایران هستند که موجب آزار و اذیت نوامیس مردم می‌شن، که این از معضلات مهم جامعه هست. (و بنده معتقدم که آمار این افراد در جامعه بالاست.)

3. دسته‌ای از مردان در ایران، زنان خود را (صریحاً یا تلویحاً) مجبور به رعایت شرایطی ناخواسته می‌کنن، که این معضل، معضل  مهم‌تریه. چراکه آمار این افراد بسیار بالاست. از این لحاظ خانم صدر تحلیل خیلی خوبی از گفته‌های اون امام جمعه داشتن.

4. دسته‌ای از مردان هم، نه موجب آزار زنی می‌شوند و نه نوامیس خود را محدود می‌کنند (خدا زیاد کنه این قشر رو). فکر می‌کنم کسایی که در کامنت‌هاشون از خانم صدر شکایت کردند، اکثراً جزو این دسته‌اند. و به همین دلیل هم تعمیم این آفت به کل جامعه کار درستی نیست. اما بباید چشم رو به روی معضل بست و منکر شد.

5. چه بخواهیم و چه نخواهیم (حتی اگه جزو دسته آخر باشیم)، این نظام و به خصوص این دولت داره سعی می‌کنه باورهای غلطی رو در جامعه رواج بده که آسیب‌ها جبران‌ناپذیری داره. و به نوعی آمار دسته سوم رو بالاتر می‌بره، به جای اینکه به اونها آموزش صحیح بده. در نتیجه این موضوع آخر، مهمترین معضلی هست که افراد دلسوز و مسئولین آموزشی و خانواده‌ها باید در نظر بگیرن و باهاش مقابله کنند. (البته تندروی نظام فقط مربوط به موضوع پوشش زنان نمی‌شه و این روزها شاهد تندروی‌های مذهبی زیادی هستیم.)

مسعود خ | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۷
مهرداد
مهرداد | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۴
مسعود خ

آقای مهرداد،
تصویری که شما دیدید (و بسیار هم خوشایند هست)، متاسفانه در همه جای تهران و همه شهرستان‌ها به چشم نمی‌خوره. اگه قرار باشه فقط در محله‌های سطح بالاتر تردد کنیم، حرف شما قبول.

آقای مارشال،
بنده هم منظورم همون مریضی‌ایه که فرمودین. و معتقدم که آمار این موضوع در جامعه خیلی بالاست. و حرف خانم صدر هم در همین مورده. و اینکه در غرب هیچ‌کس در محافل عمومی نمی‌تونه به هیچ طریق زنی رو مورد آزار قرار بده و قانون به شدت با این موارد برخورد می‌کنه، به جای اینکه مثل اینجا، به مردها تحویحاً حق داده بشه و نظام سعی کنه همچین باوری رو جا بندازه.

در ضمن اینکه فمینیست‌ها مریض هستند یا نه، مورد بحث اینجا نیست. اینجا خانم صدر معضلاتی رو مطرح کردند، و بقیه هم می‌تونند در این مورد نظر خودشون رو بیان کنند.

در مورد رئیس‌جمهور هم، اصلاً مورد بحث اینجا نیست. پس بگذریم.

خانم سهیلا،
ببخشید، منظورتون در کامنت قبلی رو (در مورد رئیس‌جمهور) اشتباه فهمیدم. اصلاح می‌کنم:

بنده در کامنت‌هام توهین نکردم. (اگه نوشته‌هام بوی توهین داشت از شما معذرت می‌خوام). اما اینکه نوشتم شما ظاهراً «بیرون نیومدین و ...» انتقاد صریحی هست که از شما دارم. چون واقعیت‌ها رو نادیده می‌گیرید.

البته اعتراف می‌کنم که در کامنتم این اتهام آقای مارشال - «فمینیست‌بودن» و «عقده‌ای‌بودن» - رو مورد تمسخر قرار دادم. چون از این کار ایشون که نوعی تخریب وجهه طرف مقابل هست اصلاً خوشم نیومد و همینطور این انگ «کرم درختی» در مورد دختران حالم رو بد می‌کنه.

در ثانی، شما چه بخواهید چه نخواهید، خانم صدر زن هستند، و البته ایرانی! ضمناً این گفته شما خود نوعی توهینه، چرا انکار می‌کنید؟!

ثالثاً، چرا مغلطه می‌فرمایید؟ بنده چند بار هم گفتم که زیاده‌روی نوشته در تعمیم این موضوع به همه مردان را درست نمی‌دونم. خدمتتان هم عرض کنم که بنده از دسته این نوع (نا)مردان نیستم و از این نوع رفتارها به شدت متنفرم. (این حرفتان هم که توهین نبود ان‌شاااله!) ولی این موضوع دلیل نمی‌شه که میزان بسیار زیاد این نوع آزارهای زنان در جامعه رو نادیده بگیرم و به همین دلیل هم گفتم که با نوشته‌های ایشون (با اندکی تخفیف) موافقم. کافیه که سر ظهر یک سر به اطراف مدارس دخترانه و یا خیابان‌ها بزنید.

بنده از مردان اقوام شما و برادران و پدرتان هم عذرخواهی می‌کنم. ولی با این حال این معضل کماکان به قوت خود باقیه و قابل انکار نیست.

شاید خاطرات تلخ كودكي خانم صدر محو بشه، ولی خاطرات تلخ بنده از اوضاع فرهنگی جامعه ایران تا زمان رفع این معضلات هیچ‌وقت محو نمی‌شه.

پوزش بابت پرحرفی.

مسعود خ | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۲
Borna

شما لیاقت زن بودن هم ندارید.

Borna | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۶
مهرداد

با مازیار زندوست موافقم ، من هم همینطور والا ما هم تا به حال نه به کسی متلک گفتیم نه کسی را مجبور به پوشاندن مویش کردیم آنوقت خانم صدر می گوید “چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟ ” تا اونجایی که من دیدم در راهپیمایی های جنبش سبز ملت ایران زنان و مردان دوشادوش هم برعلیه استبداد و ارتجاع دینی مبارزه می کردند نه کسی به کسی متلکی می گفت و نه کسی با نوع پوشش دیگری کاری داشت با اینکه همگونه زن با هر نوع پوششی وجود داشت مردان از طبقات مختلف اجتماعی هم حضور داشتند، 25 خرداد که امروز نزدیک سالگرد آن هستیم باعث شد افتخار کنم به ایرانی بودنم افتخار کنم به داشتن چنین هموطنانی ، خانم صدر بهتر است ادبیاتشان را کمی تغییر دهند ایران عوض شده این نظام نماینده زنان و مردان ایرانی نیست مشکلات ما با توهین به یکدیگر حل نمی شود .

مهرداد | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۶
Marshal

آقا مسعود من استدلال آوردم و استدلال من هم این بود که این موضوع فقط مربوط به مردای ایرانی نمی‌شه.اما این خانوم صدر با بی‌ انصافی تمام داره این انگ رو به همه ه ی مردان ایرانی میزنه.از نظر من فمینیستها یک جور عقده دارن که حالا به هر دلیلی‌ درونشون رشد کرده.من خودم به تمام زنان و مادران دنیا احترام میذارم اما اینجور آدمها( چه ضد مرد چه ضد زن)مریضن و برای جامعه خطرناک.این مشکلی‌ که برای خانواده ی خودتون مطرح کردی همه به نوعی باهاش دست و پنجه نرم می‌کنن.به هر حال کاریش نمی‌شه کرد.من هم معتقدم که بیشترش از مشکل فرهنگی‌ ماست.اما بازم میگم که این مساله کم و بیش در همه جای دنیا هست.من جا نماز آب نمی‌کشم.خودم از این کارها کردم با دخترایی که به نوعی خودشون کرم داشتن.اما خدا رو شاهد میگیرم که در مواجهه زنان و دختران معمولی‌ و با شخصیت فقط سرم رو میندازم پایین.چون به عقیده ی من یک جوون در سن و سال من (چه دختر و چه پسر) سر و گوشش میجنبه و از این شیطونیا میکنه و این از نشان‌های یک آدم نرماله.اما اینکه به هر کی‌ رد میشه گیر بدی دیگه میشه یک جور مریضی.در ضمن منظورت از رئیس جمهور منتخب همون رئیس جمهور منتصب بود دیگه؟؟؟؟؟

Marshal | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۸
سهند

از این نوشته این خانم معلوم است که  شخص ایشان در بی سوادی همپایه همان حجت الاسلام  غار نشین  تشریف دارند. چهار تا جزوه 10 صفه ای خوانده و فکر می کنند که علامه دهر شده اند.

سهند | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۸
مسعود خ

خانم سهیلا،
اولاً من توهین رو به هیچ وجه کار درستی نمی‌دونم. این موضوع در مورد رئیس جمهور منتخب هم صدق می‌کنه و توهین یا تمسخر برخی مخالفان دولت رو کار درستی نمی‌دونم. ولی این موضوع نباید با انتقاد یا اعتراض اشتباه گرفته بشه. همچنین وقتی شخصی کارهای لوده‌ای رو مکرراً انجام می‌ده، عرفاً نمی‌شه انتظار داشت که مورد تمسخر واقع نشه. بگذریم از این بحث که جاش اینجا نیست. در هر صورت توهین کار بچگانه‌ایه.

ثانیاً، شما زن‌ها (شماها) می‌تونید طرفدارانی مثل خانم صدر (یا بنده) نداشته باشی. هیچ کس شما رو مجبور نکرده که حتماً از هر جنبش مدافع حقوق زنان دفاع کنی. (البته تصریح کنم که بنده عضو هیچ جنبشی نیستم. فقط یه شهروند عادی‌ام.) همونطور که قبلاً هم گفتم، شما می‌تونی عقاید خود رو داشته باشی و هیچ کس مطلقاً این حق رو نداره که بخواد شما رو مجبور به چیزی بکنه و یا مورد تمسخر یا توهین قرار بده. در غیر این صورت درک پایین خودش رو می‌رسونه. (البته این با انتقاد فرق می‌کنه و انتقاد و بحث در مورد مسائل اعتقادی اتفاقاً خیلی هم مفیده.)

حرف من اینه که دولت و نظام حق نداره که هر طور که دلش خواست مردم رو مجبور به پذیرش عقیده یا عرفی بکنه. محض رضای خدا، یک درصد هم احتمال بدید که این اجبار کار درستی نباشه. اون‌وقت می‌تونید تصور کنید که چه نتایج و آسیب‌ها جبران‌ناپذیری می‌تونه به بار بیاره. اسم چندتا از کسایی که می‌شناسم رو براتون بیارم که اعتقادشون به دین رو از دست دادن یا معتقدن که همش تحریف شده‌ست؟ به آسیب‌های روانی که به افراد جامعه و خصوصاً زنان وارد می‌شه فکر کردید؟ چرا باید این همه زن ایرانی پاشه بره اونور تا بتونه عقاید خودشو بیان کنه؟

ببخشید، این بحث‌ها از حوصله این کامنت‌ها خارجه و مربوط به این مقاله هم نمی‌شه.

آقای مارشال،
بنده نگفتم که شما توهین کردی (هر چند که نوشته‌ات کاملاً بوی توهین داشت). گفتم که اتهام به عقده‌ای‌بودن می‌زنی، به جای این که استدلال منطقی بیاری. یه نگاه دوباره به کامنت خودت بنداز. دیگه قضاوت این با خودت که کی آداب نظردادن بلد نیست.

در ضمن من هم منکر نشدم که تو هر جامعه‌ای آدم مریض وجود داره (از هر دو جنسش). بلکه می‌گم نباید این رو به کل مجموعه تعمیم داد. انصافاً بارها شاهد آزار دخترانی بودم که حتی از حجاب خوبی برخوردار بودند. گذشته از این معتقدم که حتی اگه خانمی حجاب (به این معنای مذهبی) نداشته باشه، هیچ کس حق نداره بهش اهانت لفظی کنه یا به هر نوعی مورد آزار قرار بده.

بنده خواهر دارم. هر بار که می‌ره بیرون کلی از بابت این مسائل نگرانم. از طرفی دلم نمی‌خواد برای به اصطلاح مصون‌ماندن از این چیزها، خودشو با پارچه بپوشونه. از طرف دیگه، دوست ندارم که هر با مثل بادی‌گارد دنبالش راه بیافتم. بدبختی‌های جامعه ما اینهاست.

حالا اگه یه مریضی با دیدن مانتوی تنگ یا موی بیرون‌افتاده، افسار کنترل خودشو از دست می‌ده و به بیرون‌ریختن شعور نداشتش می‌پردازه، تکلیف نوامیس ملت چیه؟؟

مسعود خ | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۴
Marshal

آقا مسعود استدلال منطقی‌ برای کی‌ بیارم؟برای تویی که هنوز آداب نظر دادن در یک جای عمومی‌ رو نمیدونی و توهین میکنی‌؟لطفا نگو که من توهین کردم که لفظ “عقد”توهین نیست.من خودم شدیداً مخالف حجاب اجباری هستم و اینو هم کتمان نمیکنم همیشه آدمهای مریض تو هر جامعه‌ای هستن.قبول هم دارم که تو جامعه ی ما بنا به دلایلی بیشترن.ولی‌ این موضوع همه جای دنیا هست و اینکه این موضوع رو فقط به مردای ایرانی نسبت بدیم اصلا درست نیست.لطفا مریضی و شعور خودت و امثال خودت رو به سایرین نسبت نده

Marshal | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۳
عليرضا

ايول ايول، اصلأ چطوره همه مردا بشن جک نيکلسون (مه بزعم خانم صدر در واقع هستند) که تا بحال با بيش از بيست هزار زن خوابيده و شما خانمها هم بشين اون زنها. شادی جان با اين شاد مييشن؟

عليرضا | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۷
سهيلا

شما در توهين روي رئيس جمهورتون رو سفيد كردين. ما زنها طرفدارهايي مثل شما نخواهيم بايد چه كار كنيم؟

سهيلا | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۹
مسعود خ

آقا مارشال،
به جای اتهام به «فمینیست‌بودن» و «عقده‌ای بودن» استدلال منطقی بیار.

ای مرد همه چیز ‌درک‌کن، ای کرم درخت‌بین. من خودم صدبار شاهد بودم که دخترانی که هیچ آرایش بدی هم نداشتند و یا حرکت خاصی هم انجام ندادند، مورد متلک و دستمالی مردا قرار گرفتن. لطفاً یه مجموعه کوچیک رو به کل مجموعه تعمیم نده. همون‌طور که در کامنت‌های قبل هم گفتم، این بهونه‌ایه که مردای بوالهوس برای توجیه بی‌شعوری‌شون به‌کار می‌برن (کرم از خود درخته!!!)

مسعود خ | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۷
Kaveh

آقای مسعود ح خیلی از کامنتت ممنون بسیار عالی بود
با شما کاملا موافقم

Kaveh | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۴
مسعود خ

خانم سهیلا،
اولاً نمی‌دونم شما چرا فکر می‌کنید خانم صدر موجب بی‌خرد جلوه‌دادن زنان شده. چرا بی‌دلیل اتهام می‌زنید. بنده به عنوان یک شهروند ایرانی تمام گفته‌های ایشون رو عین واقعیت می‌دونم (البته غیر از اینکه با زیاده‌روی بخواهیم این موضوع رو به همه مردها نسبت بدیم.) بنابراین دلیلی نداره که این اتهام بی‌اساس رو وارد کنید.

ثانیاً، موضوع اینه که هر کس اون طور که خودش صلاح می‌دونه برای خودش تصمیم می‌گیره. حالا اگه یکی (مثل من) با حجاب زنان به این سبک موافق نباشه باید کی رو ببینه. اسلام به هیچ وجه همچین حجابی رو نه اجبار کرده و نه توصیه. شما می‌تونید باور خودتون رو داشته باشید. ولی مشکل اینه که نظام دیکتاتور ما، با همچین برداشتی (که زن باید حجاب اینطوری داشته باشه و در غیر اینصورت هر چی سرش بیاد حقشه) دارن حقوق همه زنان رو زیر پا می‌گزارن و به مردای بولهوس میدون می‌دن.

شاید شما هیچ وقت بیرون نیومدی که فضاحت سطح شهر رو ببینی، و یا شاید بقیه مردم رو، به خاطر اینکه با نگرش مذهبی شما موافق نیستند و باحجاب نیستند، داخل آدم حساب نمی‌کنی و معتقدی هر بلایی سرشون بیاد حقشونه. اما اینطور نیست و یه روزی همه مسببین این آزار و اذیت‌ها باید جوابگو باشند.

مسعود خ | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۷
آرش

در کامنت قبلی گفتم که در آنچه منظور خانم صدر بوده جای تردیدی نیست. حالا بیایید با کلمات بازی نکنیم. ولی برای درمان آن باید کار علمی کرد.

نکته دیگه این که  فراموش نکنیم که جامعه ما الان یک جامعه بیمار است. رفتار این جامعه در این شرایط یه رفتار طبیعی نیست.

باید علت ها را سرند کرد و آن چه واقعن به رفتار  مردان ایرانی متفاوت با مردان جوامع دیگه بر میگرده روش کار کرد. وگرنه نوشتن های بلدی مثل این نوشته خانم صدر فکر نکنم دردی را دوا کند. مثل بدبختی ها و فلاکت های دیگری که داریم سی ساله براشون مرثیه سرایی می کنیم.
حالا غیر از این جنبه متلک گویی، فکر کنم کلن ما ملت متلک گو (تکه پرانی) باشیم. این را میشه تو موارد دیگه از جمله مسائل سیاسی هم دید. مثلن گاهی وقت ها می بینی در یک جوابیه که بین دو متفکر رد و بدل میشه پره از متلک گویی.

آرش | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۹
سهيلا

من از طرف اين زن از شما آقايون عذر ميخواهم ولي لطفا شما توهين ايشان را به پاي بي خردي همه زنها ننويسيد. و اميدوارم آن زنها و مردهايي كه لذاتشان را در خيابان و كوچه و ماشين جستجو ميكنند به خود بيايند و ببينند كه رفتارشان ممكن است براي ما ايرانيها بدنامي بياورد. و امثال شادي صدر (كه من ديگر ايشان را مدافع حقوق خود نميدانم) اينگونه به برادران و پدر من توهين كنند. كساني كه از صميم قلبم دوستشان دارم و همه زندگي خانم صدر و  يك عمر دفاع بي خردانه خانم صدر را با يك تار موي پدر و برادرانم  عوض نميكنم. من دفاع خانم عبادي و خانم رهنورد را قبول دارم و از خانم صدر خواهش ميكنم اينگونه ما زنها را بي خرد جلوه ندهند.

سهيلا | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۳
seyed soltan

من یک مرد ایرانی هستم،
این مطلب را در پاسخ به گفته های شما نوشته ام.لطفا بخوانید

“خانم صدر عزیز؛مطلب شما را خواندم و این را در پاسخ به گفته های شما می نویسم.
این را در هیبت یک مرد می نویسم،مردی که شبیه به گفته های شما نیست،مردی که خود را با شما در یک جبهه برای اهداف دموکراتیک و حقوق زنان می داند.مردی که کم در این راه آزار ندیده.مردی که جامعه او را به عنوان فمنیست نمی پذیرد...
(باقی را از goftar-e-nik.blogspot.com بخوانید)
منتظر پاسخ و نظرات شما و سایر دوستان هستم.

seyed soltan | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۱
Sabz

خانم صدر خیلی بد همه ی مردها رو به یغما بردید، اگر میخواهید قیاس مع الفرق نکنید، بهترین حالت اینست که خانم ها و آقایون بیایند خارج، در جایی که آزادیها فرای ذهن آنهاست، هر آنکه پوشش و فکر و روابطش تغییر نکرد، او درست رفتار کرده...
شما ببینید که اینها پایشان که به خارج از ایران میرسد (اغلب ایشان، از هر دو جنس) چگونه میشوند، بعد افراط کنید... من یک پسرم که در عمرم به کسی متلک ننداختم، چه ایران، چه اکنون که خارج از وظنم هستم یک جور رفتار کرده ام، یک جور لباس پوشیدم و در همان چهارچوب روابط اجتماعیم را کنترل کردم.
نه آنکه تا دیروز مانتو و روسری میپوشید یا صاف و معمولی بیرون میامد و کوکاکولا میخورد، به محض رسیدن پایش به خارج از ایران، تبدیل به هرزه شده و پاتوقش نایت کلابها هستند و حلقه آویزان و گوش و ناف و بینیو لب و ابرو کردند و مشروب نوشیدنیشان هست، ایراد از اینجاست نه اراجیفی که اون از همی چیز بی خبر گفته یا شمای از همه جا مطلع. میگید

Sabz | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۰
رضا مسافر

ضمن حق دادن به بانو شادی صدر در کالبد شکافی زیرکانه و دقیق جامعه ایران، از همه نرینه های همجنس خودم که از شنیدن قسمتی از واقعیت های جامعه اسلام زده و عقب افتاده ایران رگ گردنشان کلفت شده ،می پرسم چگونه است که زنان اروپایی با پوشش دلخواهشان در امنیت اجتماعی کامل زندگی می کنند و زنان ایرانی با پوشش اجباری ولچک اسلامی در نا امنی کامل آنهم در حکومت امام زمان موهوم؟
چگونه است که زنان ایرانی در اروپا و آمریکا امنیت اجتماعی بیشتر و احساس راحت تری دارند تادر وطن خود؟
در اروپا و آمریکا زنان مقتدرترند؟مادران پسر را به دختر ترجیح نمیدهند؟پدران پسر و دختر خود را به یک چشم نگاه می کنند؟زنان  استقلال اقتصادی دارند؟سازمانهای دولتی و غیر دولتی از زنان نیازمند کمک حمایت می کند؟ رسانه های آزاد از حقوق بدیهی زنان دفاع می کنند؟
قانون و پلیس قاطعانه از زنان دفاع می کند؟دوربین مخفی در شهر و اماکن همگانی و سرویس های مسافربری عمومی است؟در فرهنگ مسیحی غرب مریم یعنی یک زن مادر عیسی یا خداونداست؟انجیل عهد جدید از خداوند مهربان و زیبا و دوستار زببایی یاد می کند و نه از یهوه که سنگسار می کند ؟ مردها از حقوق زنان دفاع می کنند واز هر زنی که مورد آزار و تعدی قرار بگیرد دفاع می کنند و زن را بخاطر نوع پوشش او سرزنش نمی کنند که مثلا تحریک کننده بوده؟ بیشتر مردان چشمانشان هیز نیست و با چشمشان به زن تجاوز نمی کنند و با نگاه متجاوزشان او را آزار نمی دهند؟وووو

رضا مسافر | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۹
مسعود خ

بنده هم با نظر خانم صدر موافقم.
البته قبول دارم که نباید زیاده‌روی کرد و این خصلت رو به همه مردای ایرانی نسبت داد. اما چیزی که من همیشه در طول زندگی دانش‌آموزی و عادی خود شاهد بودم اینه که، همون‌طور که خانم صدر گفتن، دختران و زنان به میزان بیش از اندازه‌ای در محافل عمومی مورد آزار لفظی و عملی مردان قرار گرفتند که این موضوع همیشه من رو ناراحت می‌کرده.

اگه می‌بینید که کمتر اعتراض می‌شه، به این دلیل نیست که این اتفاقات کمه، بلکه به این دلیله که زنان ما به این وضع (از روی ناچاری) عادت کردند و نتونستند از پس هوس‌بازی و از طرف دیگه تعصب این نوع مردها بر بیان. علت هم اینه که این باور متاسفانه در جامعه ما ریشه‌دار شده و به همین خاطر هیچ اقدام مقابله‌جویانه موثری از طرف مردان خانواده (پدران، شوهران، برادران)، مسئولان آموزشی، نیروهای انتظامی و غیره صورت نمی‌گیره.

این رو قبول دارم که بعضی دختران در این مورد بی‌تقصیر نیستند. ولی نمی‌شه به این بهونه همه کاسه و کوزه‌ها رو سر اینها خراب کرد (که این کار هم توسط برخی مردها خیلی رایج هست). چون که میزان آزار جنسی مردان جامعه در مقایسه با میزان آزادی پوشش زنان بسیار بیشتر از این حرف‌هاست.

در مورد سخنان این امام جمعه هم عرض کنم که اینها همه از برنامه‌های این نظام برای رواج هرچه بیشتر فرهنگ جاهلیت هست. متاسفانه به جای اینکه در این زمینه فرهنگ‌سازی مناسب برای خانواده‌های ایرانی صورت بگیره، این دولت و این نظام به طرز وحشتناکی داره به سمت رواج یک سری تعصبات مذهبی و البته جاهلانه پیش می‌ره که این موضوع فقط به مسئله پوشش زنان مربوط نمی‌شه. (من خودم دین و مذهب رو قبول دارم، اما در سال‌های اخیر شاهد رواج بی‌سابقه خرافات، تعصبات جاهلانه و جعل مسائل مذهبی از سوی روحانیون و مسئولین نظام بودم، که از طرفی داره خیلی‌ها رو به سمت الحاد می‌بره.) نمی‌دونم با این اوصاف، عاقبت این مملکت چی می‌شه. خدا همشونو لعنت کنه!

خدمت برخی مردای متعصب این پایین هم عرض کنم که از حمله احمقانه‌شون به خانم صدر دست بردارن و به جای صرفاً متهم‌کردن ایشون به فمینیسم‌بودن، اگه مخالفتی دارن به ارائه دلایل منطقی بپردازن. مشکل من همین تعصب شماست.

مسعود خ | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۷
عليرضا

خانم اجازه؟ اونايی که هيچکدوم از اين کارا رو نکردن بايد از اين ليچار گل و گشادی که نثارشان کرديد از شما به کجا شکايت کنند؟ اين تر و خشک سوزاندن فله ای که از فعال حقوق زنانمان صادر ميشود ديگر چه حرجی بر امام جمعه احمدی نژاد باقی ميگزارد. در ضمن بفرماييد توضيحی هم محض آگاهی امثال بنده بدهيد که با محاسبات شما افرادی مانند مرضيه خانم وحيد دستجردی و نفسيه جان فياض بخش و غيره ذالک مرداند يا زن.

عليرضا | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۴
alirezafy

شاید باورتون نشه، 20سالمه ولی حتی یک بار هم برای دختری مزاحمت ایجاد نکردم  یا به قول شما متلک نگفتم. در مورد حجاب اطرافیانم هم همیشه سعی کردم از حد پیشنهاد فراتر نرم.
مشکل شما حامیان حقوق زنان هم اینه که اغلب اوقات خیلی مسائل رو بزرگ می کنید و اغراق می کنید که همین باعث میشه کسی شما رو جدی نگیره و باورتون نکنه.

alirezafy | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۴
سهيلا

خانم روژا اولا من جانماز آب نكشيدم و نميدونم شما چرا مشكلتون را با مذهب سر من خالي ميكنيد. من فقط گفتم با حجاب هستم و به حجابم هم افتخار ميكنم. اگر كسي ميخواهد بي حجاب باشد و به بي حجابيش افتخار كند من كه مسخره اش نكرده ام كه شما داريد اينگونه عقايد من رو مسخره ميكنيد. كسي كه بي حجاب بود و با ترمز ماشيني دلش لرزيد خوب همانبهتر به دام مردم آزاران گرفتار بيايد. در ضمن شما هم كه مثل خانم صدر فقط به توهين به نظرات ادامه ميدهيد. فكرش را كه ميكنم اگر حكومت عوض شود و امثال شما زنها بخواهيد بي حجابي را همانطور كه اكنون حجاب ترويج داده ميشود بخواهيد ترويج دهيد بازهم حقوق ما زنها به دست خودمان پايمال ميشود. چيزهايي هم كه شما از زبان من گفتيد من نگفتم. كجا گفتم كه من مريم مقدس هستم و ديگران فا...؟ خدا ازت نگزره كه اينطور تهمت ميزني.

سهيلا | ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۱
صفحه 10 از 13 صفحه ‹ First  < 8 9 10 11 12 >  Last ›
آگهی