نسخه آرشیو شده
حاشیه‌های یک متن
صفحه ویژه:
حاشیه‌های یک متن

چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟
شادی صدر - حقوقدان و فعال حقوق زنان
از میان متن

  • نگویید که می‌توان در ایران پسری تازه به سن بلوغ رسیده بود و بزرگ و بالغ شد، بی آنکه به زنان متلک گفت؛ بی‌اغراق، این بخشی از روند بزرگ‌شدن برای مردان در ایران است. تجربه‌ای که بدون آن، مرد ایرانی، مرد نمی‌شود.
شادی صدر
دوشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۱ | کد خبر: 51920

شادی صدر، حقوقدان و فعال حقوق زنان، در یادداشتی که برای مردمک نوشته است، می‌گوید: چندان فرقی بین حجت الاسلام صدیقی با هر یک پسران تازه بالغ دیروز و مردان طرفدار حقوق بشر و حقوق زنان امروز نمی بینم؛ غیر از اینکه او اقلا در آنچه هست و آنچه می گوید، یک روتر است.

شادی صدر، حقوقدان و فعال حقوق زنان، در یادداشتی که برای مردمک نوشته است، می‌گوید: چندان فرقی بین حجت‌الاسلام صدیقی با هر یک از پسران تازه‌بالغ دیروز و مردان طرفدار حقوق بشر و حقوق زنان امروز نمی‌بینم؛ غیر از اینکه او دست‌کم در آنچه هست و آنچه می‌گوید، یک‌رو تر است.

داستان‌های امام جمعه تهران و رابطه بین حجاب و زنا و زلزله هنوز ادامه دارد. در آن سر دنیا دختری دانشجو، کمپین «ممه‌لرزه» (Boobquake) راه می‌اندازد و ایرانیان سراسر دنیا، در شبکه‌های خبری مختلف می‌ببینند که حرف‌های امام جمعه تهران که هیچگونه ریشه منطقی و علمی ندارد، اسباب خنده مجریان و گزارشگران‌شان شده است.

«اهریمن‌انگاری» زنان و نسبت‌دادن تمامی بلایای آسمانی و زمینی، از زلزله و سیل گرفته تا جنگ و قحطی، نه تنها موضوع تازه‌ای نیست بلکه تاریخ درازی هم دارد. در همین سال‌های اخیر، بنیادگرایان مذهبی در استان آچه اندونزی، زنان را مسبب سونامی دانستند، و واعظان الجرایزی هم هر بار که زلزله‌ای می‌آید آن را به رفتارهای نامناسب زنان ربط می‌دهند. در دنیای مسیحیان و یهودیان و هندوهای بنیادگرا هم اوضاع به همین منوال است.

اما این یادداشت کوتاه نه درباره فرهنگ اهریمن‌انگاری زنان و نه رویکرد بنیادگرایان مذهبی به زن و بدن و ذهن زن است. این یادداشت کوتاه فقط برای تلنگر زدن به خودمان نوشته شده است؛ به مصداق سوزنی که باید به خودمان بزنیم در مقابل جوال دوزی که مثلا به حجت‌الاسلام صدیقی می‌زنیم.

ارتباطی که امام جمعه تهران بین حجاب و رفتار زنان با زلزله برقرار کرده، با هیچ توجیه منطقی و علمی هم‌خوانی ندارد اما بسیاری سیاستمداران، حتی بسیاری از روشنفکران و به تبع آنان آدم‌های عادی، بارها نسبت‌هایی به همین اندازه ضد زن، میان حجاب و رفتار زنان با ناهنجاری‌های عمومی برقرار کرده‌اند و هیچگاه این چنین از سوی جامعه مورد سرزنش یا تمسخر قرار نگرفته‌اند.

منظور من در اینجا مسئولان دولت احمدی‌نژاد نیست که ارسال اس‌ام‌اس‌های مستجهن از سوی زنان به همکاران مردانشان را از علل افزایش طلاق می‌دانند، یا روحانیون تندرویی که از روبنده، برای پاک‌کردن صورت مساله‌ای به نام زن دفاع می‌کنند.

منظور من خود شما هستید، بله، خود شما، آقایان! همه کسانی که اظهارات امام جمعه تهران را خلاف قواعد علمی ثابت‌شده در مورد علل وقوع زلزله دانسته‌اید و در یک بعد از ظهر مطبوع بهاری، چای را که مادراتان، زنتان، خواهرتان یا حتی دوست‌دخترتان جلویتان گذاشته، هورت کشیده‌اید و مفرح‌شده از صحبت‌های امام جمعه، زندگی و کارتان را ادامه داده‌اید بی آنکه حتی یک لحظه فکر کنید شما، خود شما نیز عضو همان باشگاهی هستید که امام‌جمعه تهران از بلندپایگان آن است. تعجب می‌کنید؟ می‌پرسید چرا؟!

همه ما زنان ایرانی، از همان سال‌های اول زندگی‌مان، حداقل در راه مدرسه، اگر نه در خانه، آزار جنسی را که با متلک‌های ظاهرا ساده شروع می‌شد و تا تعقیب و گریز، دستمالی و تهدید به تجاوز در کوچه‌های خلوت یا مکان‌های خیلی شلوغ بالا می‌گرفت، تجربه کرده‌ایم.

ترس از مردان، از نگاه‌شان و از این‌که دنبالت راه بیفتند، همواره فضای کوچه و خیابان را برای ما ناامن کرده است. و عاملان این آزار جنسی مدام، چه کسانی بودند؟ شما! بله، خود شما! به من نگویید که می‌توان در ایران پسری تازه به سن بلوغ رسیده بود و بزرگ و بالغ شد، بی آنکه به زنان متلک گفت؛ بی‌اغراق، این بخشی از روند بزرگ‌شدن برای مردان در ایران است. تجربه‌ای که بدون آن، مرد ایرانی، مرد نمی‌شود.

در عوض، در آن سوی دیگر، تذکرها و فشار مداوم خانوادگی، اجتماعی و سیاسی برای پوشاندن خود، و بیشتر پوشاندن خود، بدن خود، خنده‌های خود، شادابی و زیبایی کودکی و نوجوانی و جوانی خود و ذهن و تمایلات و خواسته‌های خود، بخشی از روند بزرگ‌شدن برای زنان در ایران است. روندی که اتفاقا شما آقایان، بله همین شما، حتی در آن هم سهیم هستید؛ حتی اگر نوجوانی بیش نباشید.

لطفا یک بار هم که شده جلو آینه بایستید و از خود بپرسید: اولین باری که به دختری متلک گفتم کی بود؟ اولین باری که به خواهرم، یا حتی به مادرم، یا دخترخاله‌ام یا دوست‌دخترم گفتم روسری‌ات را بکش جلو یا آرایش نکن جلوی هر مرد و نامرد غریبه، کی بود؟

می‌بینید؟! شوخی بامزه‌ای نیست: شما همان مرد و نامرد غریبه‌اید که خیابان را برای خواهر و مادر و دختر دیگران ناامن می‌کنید و در عین حال، همان مرد محرمی هستید که زن و خواهر و مادرتان را بیشتر و بیشتر می‌پوشانید تا از مرد و نامرد غریبه محفوظ بمانند و این عین همان کاری است که همان مرد و نامرد غریبه با زن و خواهر و مادر شما و زن و مادر و خواهر خودش به طور همزمان می‌کند. برایش هم توجیه دارید: مردها اینطوری‌اند! اصلا اینطوری به دنیا آمده‌اند! چشمشان دنبال زن‌هاست! هیزند! و اغلب، با وجود وجه منفی که این صفت دارد، وقتی به مردان نسبت داده می‌شود، با تسامح عمومی مواجه می‌شود. و از آن طرف هم لابد مردها ناموس‌پرستند و اسلام گفته که خودت را بپوشان. و باز هم سرکوب زنان در خانه، جنبه‌ای مثبت می‌یابد. و اگر روشنفکرتر باشی: من حال گشت ارشاد و آژان و آژان‌کشی ندارم! یا حوصله حرف مردم را ندارم!

خب امام‌جمعه «فلک‌زده» تهران هم که چیزی غیر از این نگفته که شما گفته‌اید و می‌گویید: گفته زن‌ها با بی‌حجابی‌شان فساد می‌آورند، چون باعث می‌شوند مردها تحریک شوند. و فساد، زلزله می‌آورد. گیرم دومین جمله را شما این‌طوری نمی‌گویید اما مثلا می‌گویید فساد چیز بدی است چون بی‌بندوباری می‌آورد و طلاق را زیاد می‌کند و انواع بلایای اجتماعی را دامن‌گیرمان می کند که کم از زلزله ندارد. و اگر نبود این توجیهات، چگونه دایره معیوب آزار جنسی روزانه زنان توسط مردان و افزایش فشار بر زنان برای رعایت حجاب و عفاف، در ظاهرا برای کم‌کردن آزار جنسی روزمره تداوم می‌یافت، بی آنکه اصل داستان دیده شود؟

چگونه می‌توانیم به گشت ارشاد، به طرح گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، به سخنان امام جمعه تهران که برای گشت‌های ارشاد پشتوانه ایدئولوژیک می‌سازد و این قبیل نقد داشته باشیم، بی آنکه از خودمان بپرسیم چند بار نقش گشت ارشاد را در کنترل ذهن و بدن زنان زندگی‌مان بازی کرده‌ایم؟ چند بار با آزار جنسی زنان، با ساده‌پنداشتن عمل متداول متلک‌گویی، به بازتولید این تفکر که زن، یک سوژه جنسی است که اگر چون مرواریدی در صدف حفظ نشود، به یغما خواهد رفت کمک کرده‌ایم؟

می‌بینید؟ این ما فمینیست‌ها نیستیم که دنیا را به زن و مرد تقسیم می‌کنیم: دنیای ما کاملا و از قبل از این‌که به دنیا بیاییم، تقسیم شده است: شما متلک می‌گویید، ما متلک می‌شنویم؛ شما ما را در حجاب می‌کنید، ما در حجاب می‌رویم.

راه از میان بردن این تقسیم‌بندی، انکار آن نیست؛ تکرار جمله کلیشه‌ای زن و مرد هر دو انسانند و فرقی ندارند، مشکلی را حل نمی‌کند. دموکراسی روزی آغاز خواهد شد که شما، بله شما آقایان یاد بگیرید نه فقط جلو آینه بلکه در منظر عموم، به جای دفاع از حقوق زنان به مثابه امری بیرونی و انتزاعی، از تجربه واقعی، درونی و زمینی «خود» به عنوان یک «مرد» سخن بگویید و نقشی که در بازتولید ساختارهای تبعیض‌آمیز موجود داشته‌اید را به نقد بکشید.

دموکراسی و حقوق بشر، از هر یک از ما شروع می‌شود و نه از آدم‌هایی انتزاعی، که باید خودشان، نگاهشان و رفتارهایشان را اصلاح کنند تا ایران جایی بهتر برای زندگی‌کردن باشد.

تا آن زمان که امیدوارم چندان دور نباشد، راستش من چندان فرقی بین حجت‌الاسلام صدیقی با هر یک از پسران تازه‌بالغ دیروز و مردان طرفدار حقوق بشر و حقوق زنان امروز نمی‌بینم؛ غیر از اینکه او دست‌کم در آنچه هست و آنچه می‌گوید، یک‌رو تر است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

آرش

فرآیند «تغییر»، شامل «تغییر» خودمون همه میشه؛ مرد... زن...

خانم صدر و دیگر روشنفکران و ایرانیان فرهیحته، بیایید مسئولانه برای «تغییر» تلاش کنیم.  مسائل به غایت پیچیده را با کلی گویی/غوغسالاری و موافقم/ مخالفم تقلیل ندیم.

خانم صدر لطفن از شهرت خود استفاده کنید و گروهی از اساتید ایرانی را که دانشگاه های مختلف روی موضوعات مربوطه پژوهش کرده اند گرد هم آورید. سمیناری تشکلیل دهید و برای «تغییر» برنامه ای (مثلن 50 ساله) ارایه دهید.

حسابی هم مثلن از ازطرف کمپین یک میلیون امضا مشخص کنید تا برای هزینه ها هموطنان در سراسر جهان به آن حساب کمک واریز کنید.

این نوشته شما که شوکی به جامعه ایرانی وارد کرد می تواند فرآیند تغییر را سریع تر کند اگر این گونه اقدامات عملی هم به دنبال داشته باشد. وگرنه در این وانفسای لحظات سرنوشت ساز این وطن زخمی، بر آتش منازعه ای دیگر بنزین پاشیده اید.

آرش | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۷
لیدا

خوب بود.حرفای دل من و قطعا خیلی از خانم ها بود.منم به چیزایی که گفتین جدا اعتقاد دارم و دقت کردم و تفاوتش رو به چشم دیدم.تفاوت روحیه ی دختر ایرانی امروز که شده یه زن بی انرژی با ترس مدام تو وجودش که نکنه کارش خلاف عرف باشه.این فرق هست بین ما با دخترای همسن ما خارج هز ایران،حتی بین ما با مادرا و مادر بزرگها که شاید نگاه جامعه ی اون زمان بهتر که نه اما متفاوت بوده.منم به این نتیجه رسیدم که تو ایران به چشم یه موجود ممنوعه بودم.موجودی که همه چیزش حرام بود! موجودی که خجالت میکشید از وجودش که همیشه باید پوشونده میشد.حتی حرکاتش،خنده هاش و حتی به گفته ی بعضی حجم معلوم بدنش هر چند پوشیده،حرام بود.مخالف حجاب نیستم،اما این.. اون حجابی نبود که..این زور بود،تحریم،حبس.

لیدا | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۱
اصقری از اصفـــان

در کل بد نگفتین...
عذر می‌خوام، ولی باید *ید تو این جامعه و مملکت... آدم استفراغش می‌گیره از این وضع...

اصقری از اصفـــان | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۲
man

feminist is another word for lesbian

man | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۰
Ali

خانم حقوقدان
قبول دارم که موارد زیادی به عنوان مصداق حرف شما وحود داره. ولی ایا واقعا می تونید  از اتهامی که به همه مردهای ایرانی تعمیم دادین دفاع کنید؟
حتی اگر یک مرد ایرانی وحود داشته باشه که این ویژگی ها رو نداشته باشه شما در مقابلش مسوولید.

Ali | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۵
شهريار (تورانتو)

به عنوان يك مرد ايرانى، سخنان “شادى” را كاملن مى پذيرم. پليدى امروز جامعه ى ايران هرگز قابل لاپوشانى و تعارف نيست. هيچ كشورى در دنياى متمدن و نامتمدن نخواهيد يافت كه سطح هرزگى و هيزى و متلك پرانى و مزاحمت جنسى و ... مردان آن به پاى غيورمردان ايرانى برسد! واقعيت تلخى است كه همه مسئولش هستيم و بايد از خود شروع كنيم.
بيش از 4 سال در كانادا بوده ام و هنوز نديده ام (من خودم حتا يك بار هم نديده ام) كه مردى مزاحم زنى بشود.

شهريار (تورانتو) | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۱
ندا

نوشته هاتون چيزهاييست كه همه زنها اونو لمس كردن.
اگر انتقاد تندي هست نشان از بيچاره گي مردانيست كه تازه خودشون رو تو آينه نگاه كردن

ندا | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۷
BV

خانم صدر کجاید که ما غربیها را نجات دهید Yes mam, I am talking with you! . افزایش طلاق در غرب بیداد می‌کند به خاطر ما مردان بی‌ غیرت. در زیر پوسته‌ی زیبای تمدن غربی ما کوهی از مشکلات انسانی‌ است که ما را وامانده کرده و به کمک شما نیاز داریم که مردان ما را نقد کنید و چند تا آیت‌الله برای ما صادر کنید. کلیسا‌های ما  پر از کشیشان پدوفیل شده که به کودکان رحم نمیکنند، دیگر آبرویی برای کلیسا نمانده است. از طرف دیگر موج بارداری دختران زیر سن در غرب آزاد و دمکراتیک ما، نمایان اخلاق ولای مدنی ماست که شما دلشیفته آن شده‌اید! در بسیاری از کشورهای غربی ما، پدر بزرگها و مادربزرگ‌ها در تنهایی میمیرند و جنازه‌شان میپوسد قبل از اینکه کسی‌ از مردن آنها آگاه شود! خانم صدر هیچ جامعه‌ای بدون نقصان نیست!
مرد ایرانی‌ طفلی از آبستن شماست! مردان غیور ایرانی‌ از مادران غیوری زاده شده‌اند که به همّت آنان ایران هنوز ایران است و شما به فارسی سخن میگویید و چون اعراب مصر، اردن، سوریه و غیره زبان مادریتان از بین نرفته است! از فردوسی بزرگ تا سربازی که جانش را در این سده در جنگ با عراق از دست داد، مردان غیوری هستند که در دامن مادران غیور ایرانی‌ پرورانده شده‌اند. حالا شما به فرهنگ متلک‌گویی که در هر کشور یافت میشود بسنده کردید! در همین غرب، به خاطر خیانتهای مردان به همسران خود، بسیاری از زنان غربی مایل به ازدواج با مردان شرقی‌ هستند زیرا میدانند که اکثر آنها متعهد به خانواده‌شان هستند. آیا می‌دانید که معروف است که بیشتر مردان ایتالیایی دو تا اشتراک موبیل دارند، یکی‌ برای اینکه مادر بچهاشون به آن زنگ بزند و دیگری برای اینکه معشوقه‌شون به آن زنگ بزند!؟ اصلا بدون معشوقه، زلزه در زندگی‌ مرد ایتالیایی رخ میدهد! این گونه روشنفکری ایرانی‌ که همیشه خودی را کمتر از دیگران می‌گیرد، چیزی نیست جز گزافه گویی و توف سربالا. شما هم یکی‌ از آن به اصطلاح روشنفکران هستید که البته آزاد هستید هر چه میخواید بگویید.
BV

BV | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۴
علی

واقعا متاسفم که فرهنگ زدن اتهامات بی اساس و ادبیات احمدی نژادی در این سطح گسترش پیدا کرده. خانم صدر واقعا تفاوت شما و شریعتمداری که در کیهان همه مخالفان دولت رو وابسته به صهیونیستها معرفی مینکنه چی هست

علی | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۶
سارا

خانم شادی صدر کاملا با نوشته شما هم دردی کردم. متعجبم از دوستانی که در توصیف این متن از کلمه فمینیسم استفاده کردن. مطمئنا چیزی از فمینیسم نمی دونن.
آیا واقعا توقع یک نگاه انسانی به زن ها یعنی فمینیسم؟!
آقایون محترم شما هیچ وقت نمی تونید دردی رو که یک دختر از شنیدن متلک می شنوه درک کنید : درد تحقیر شدن

سارا | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۸
داریوش

من تا قبل از خواندن این مقاله و در ادامه مشاهده طرفداران بی منطقی مشهود آن، اعتقاد زیادی به این نوع حرکات داشتم، اما اکنون برای من روشن است که لا اقل این فرد و افرادی که در اینجا نظرات خود را منعکس کرده اند تا چه حدی دچار عقده ها و مشکلات رفتاری هستند.
لذا برخلاف آنها که دیدی جنسیتی (در سطحی ترین رده ی ممکن: مرد بد است) نسبت به موضوع دارند، تنها این افراد خاص را مخاطب قرار می دهم و کمی برخی از مثال های خود این افراد را به نحو ملموس باز می کنیم تا بدانیم که به قول خارجی ها
it takes two to tango
در بین این افراد نوعی طلب کاری عمومی از مردان وجود دارد؛ گویا تک تک مردان ارث پدری آن ها را در جیب خود پنهان کرده اند!
چون مثال ها را دوستان از تاکسی و خیابان زدند من هم همین را می گویم. اگر خانم صدر سال ها قبل در خیابان های تهران بوده اند، من امروز و هر روز آن جا هستم.
یک مثال ساده از رفتار چنین زنان فرشته صفت را در حوادث جزیی رانندگی که در تهران اجتناب ناپذیر است می توان دید. امروز برای بار 3ام در چند ماه گذشته مشاهده کردم که در اثر تصادف جزیی (با مجموع خسارتی حد اکثر 200 تومان) خانمی با آقایی درگیری لفظی پیدا می کند (و بگذریم از آن که کلماتی را بر زبان می آورند که لات های چاله میدون از آن ها شرمسار می گردند) و سپس به شکل فیزکی مشتی لگدی چیزی به سمت آقا پرتاب می کند و بعد هم که معلوم است که جامعه سمت چه کسی را خواهد گرفت. آخی چه قدر همه ی خانم ها مظلوم و فرشته صفت هستند. بمیرم براتون.
در مورد تاکسی بارها مشاهده شده که خانم ها از آقایون تقاضا می کنند که 3 مرد در عقب خوردرو بشینند که با توجه به شرایط جامعه منطقی است. اما این در صورتی است که هرگز مشاهده نکردم که خانمی از جلو برخیزد تا 3 زن در عقب خودرو «راحت» باشند.
یا در مورد مترو مشاهده می شود که خانم ها با این که 2 واگن اختصاصی دارند باز هم طبق همین طلب کاری در واگن های دیگر می آیند و منتظر هستند تا چه کسی جایشان را به خانم بدهد.  آخی چه قدر همه ی خانم ها مظلوم و فرشته صفت هستند. بمیرم براتون.
همچنین خانم هایی که به اصطلاح خود از «دستمالی» شدن توی تاکسی ها «رنج» می برند، اغلب دچار نوعی توهم هستند. خوب خانم جان؛ شما که رو این چیزا حساس هستی نشین عقب توی ماشینی که 2 تا مرد هیکل دار توی پراید هاچ بک چپیدن توی هم! تاکسی قحظ نیست که. با این کارتان همه رو معذب می کنید و خودتون هم «رنج» می برید.
این فقط 2 نمونه ساده و عینی است و بگذریم از موارد دیگری چون مهریه های سنگین رایج که حالت سفته دارد، بگذریم از این که خود خانم ها ی ایرانی (بلع! شماها) خواهان غیرت هستید بعد که آزادتان می گذارند می گویید سیب زمینی هستید اگر نگذارند میگید فاشیست هستید، بگذریم از مواردی که با اگر .... نکنی همین جا داد و بیداد می کنم،
واقعا از این همه اشک تمساح و طلب کاری عمومی، روح جامعه خسته شده است!

داریوش | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۶
یک محارب

به نظرم آقایونی که روی این نوشته کامنت های انتحاری گذاشتن و حرف های خانم صدر رو در بست قبول کردن دلشون میخواد از تعریف خانم ها برخوردار باشن و از این راه استبداد جنسی رو دنبال میکنن چون میدونن که همه خانم های ایرانی (حالا که خانم صدر میگه همه مردان ایرانی) که هیچ درکی از آزادی ندارن و از این مفهوم فقط به بی حجابی تمایل دارن ازشون تعریف میکنن و به سمتشون گرایش دارن.

یک محارب | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۰
رضا

خانم شادي صدر ممنون از اينكه اين حقايق تلخ را بيان نموديد.اميدوارم اظهارنظرات يك عده  افراد خودخواه و بي منطق كه هميشه دشمن زنان ايراني بوده اند باعث نشه كه باز هم از اين مطالبه اموزنده ننويسيد. زن قبل از اينكه يك زن باشد يك انسان است . ديري نخواهد گذشت كه زنان ايراني به حقوق از دست رفته خود پي ببرند.

رضا | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۴
روزبه

واقعا فکر می کنید راه دفاع از حقوق زنان تخریب شخصیت مرد هاست؟ مقاله های اینچنینی فقط وضع رو خراب تر از اینی که هست می کنه.  فرق شما با اون مردی که تمام زتا رو فاحشه میبینه  چیه؟

روزبه | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۳
آروین

به نظر من هم این حرفها خیلی احساسی و خالی از منطق یود. خانم صدر واقعا توصیه میکنم تو خودشون دنبال ریشه این مسائل بگردند تا لگدمال کردن بقیه!!! متاسفانه این جویه که همه فمینیستای ایرانی دچارشن.  فکر میکنن که همه زمین و زمان بر ضدشونن و به حای تلاش برای اثبات خودشون فقط سعی در ضعیف جلوه دادن و به موش مردگی زدن خودشون هستن تا بلکه ابراز همدردی و یا امتیازی بدست بیارن . خانوم محترم که بعید میدونم چیزی از فمینیسم بدونی در اینجا (غرب) اگه کسی از فمینیسم حرف میزنه، بجای اینکه خودشو به موش مردگی بزنه با تمامه وجودش ثابت میکنه که با یه مرد برابره. واقعن عقده های شما از مرده جای مطالعه زیادی داره... در نهایت فکر کنم شما همون آقای صدیقی به دردتون بخوره! از دوسته عزیز که از تجربش در برخورد با دخترها نوشته بود تشکر میکنم. بله متاسفانه این جو دخترانه ایرانی که تا باهاشون حرف میزانی فکر میکنن یا میخوای مخشونو بزنی یا اذیتشون کنی!!! از خوده شماست که بر خود شماست خانم!!!

آروین | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۹
تارا

خانم صدر
جالب است که به عنوان یک روشنفکر فعال و به روز هیچ توجهی به تاثیرات اجتماعی حکومت های دیکتاتوری بر رشد  و بلوغ فرهنگی جامعه ندارید. جامعه را یک توده ی همگن می بینید و تفاوتی میان طبقات ساختاری آن قایل نیستید. یک بعدی قضاوت می کنید که نه توهین می کنید. من به عنوان یک زن که مثل شما بارها مورد آزار قرار گرفته ام و نه به فمینیسم که به انسانیت اعتقاد دارم می دانم که آن که مرا آزار می دهد از فقر جنسی و فرهنگی رنج می برد. راهی که شما در پیش گرفته اید راه سازش و پویش نیست و بدون مشاهده ی علمی اماری نمیتوان یک جامعه ی ۷۰ میلیونی را نقد کرد

تارا | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۸
Maryam

سلام....دقیقا هر چه که گفتی‌ همون اتفاقاتی هست که ما زنان در راه مدرسه، در خیابان، و به خصوص محل کار با اون برخورد کردیم. نمیدونم چند تا زن باید تایید کنند تا آقایون باور بفرمایند که این قضایا در زندگی روزانهٔ ما زنان کم اتفاق نمیافته.از همه بدتر اینه که دیگه ما زنان به این آزار‌ها عادت هم کردیم و شاید خیلی‌ از اینهارو طبیعی میدونیم! چون که حالت دیگر را تجربه نکردیم که در خیابون و محیط کار و خانه مرد‌ها جور دیگری هم می‌تونن باشن، تا وقتی‌ که بریم تو یه کشور پیشرفت تر از خودمون و ببینیم با چشم خودمون که این کار هر رو اینجا هر مردی که انجام بده، باید بره تراپی تا بلکه درمان بشه!

یک زن ایرانی‌

Maryam | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۷
karoun

دوستان به نظر میرسد مشکل جنتی و صدیقی نیست .
جنتی ،و صدیقی ،فرزندان فراوانی دارند که ما تا امروز متوجه نبودیم .عزیزان خیلی به اشان برخورده .فرهنگ پوسیده ،و زنگار زده در این کشور چنان رخ نما شده ،که برخی می خواهند که این فرهنگ خشنت ورزی را دوبار احیاء کنند .نه عزیزان خانم صدر چیز خیلی سنگینی هم نگفته ،بلکه واقیت تلخی را باز کرده ،تا امروز کمتر باز شده بود .ظلم و جنایاتی که در کوچه و خیابان  به زنان ایران زمین بقدری افزایش یافته ،که حتی مادران سالخورده ما هم در امان نیستند ،هنوز هستند فراوان مردانی ،که الامیه ۸ مارس میویسند ،و شب همسرانشان را کتک میزنند .از لومپنهاای خیابانی انتظاری نیست ،اما از کسانی دم از فرهنگ میزنند ؟؟؟؟؟؟؟

karoun | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۳
Ali R

چقدر سخیف.. حمایت از حقوق زن یه مطلبه مرد ستیزی یه مطلب دیگه! خوب اگه زن ستیزی مردها بده پس مرد ستیزی ایشان هم بده. رو چه حساب به همه مردها توهین میکنه و ادعا میکنه همه هرزه هستند. این نوشتش من رو هم رنجوند. نه خانم همه یه جور نیستند.  جامعه ای که به زن ظلم بشه ظالمانه میشه و به مرد هم ظلم میشه، زندانیهای مهریه رو یه نگاه بندازین! حامیان زن احمدینژاد در مجلس تندرو ترین هواداران لایحه زن ستیزانه حمایت از خانواده بودن و اصرار داشتن حق ازدواج مجدد و طلاق رو کاملا به مرد بدن حتی وقتی اصولگرا ها حاضر شدن با فعالان حقوق زن دیدار و مذاکره کنند جلسه رو تحریم و تقبیح کردن! این جا یک جنگ جنسی در جریان نیست و احمقانه است که تصور بشه همه مردها در جبهه مقابل همه زنها هستند. اینجا مبارزه فکری است  و اصل باید در جذب باشه نه این که با توهین همه مرد ها رو برنجونین که فکر کنن حقوق زن یعنی مرد ستیزی!  متاسفانه بگیر و ببند در جمهوری اسلامی منجر شده افرادی کم عمق و سخیف به صرف مخالفت با جمهوری اسلامی نماد کمپین های مترقی بشوند که خودشون بیشتر از حکومت به این جنبش ها آسیب خواهند زد

Ali R | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۸
sarang

یه روزی صندلی جلو تاکسی نشسته بودم از پشت سر صدای خانمی رو شنیدم که گفت نگهدارید بعد از نگه داشتن تاکسی اون خانم بایه چیزی شبیه به بیل پول کرایه خودشو ریخت تو دست راننده تاکسی راننده که از قیافش میشد فهمید که ناراحت شده گفت خانم وایسا باقی پولتون خانم هم که انگار انتظار نداشت وایساد راننده هم با انبردست یه دون بیست و پنج تومانی رو گذاشت تو بیلش.
با مقاله علمی خانوم صدر به نتیجه ای نمی رسیم اصلا” همه ما میدونیم چی نمی خواهیم ولی نمی دونیم چی میخواهیم ودلیل خواستمون و چه کاری برای خواستمون کردیم.

sarang | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۳
م-ر

سلام
سالهاست که زنان غربی از نظر حقوق اجتمائی و اقتصادی از حقوق یکسان نسبت به مردان برخوردارند و من کاملا از این بابت خوشحالم اتفاقا حق شونه چون جنبشم دارن. اما برای تو زن ایرانی همین که هست هم زیادته. لطفا از صدای دموکراسی خواهی در ایران سواستفاده  نکنید و نظرات فمینیستی اونم از نوع ایرانیش که بسیار مضحکه رو برای محفل های خودمونی  و زنونه خودتون نگه دارید.شادی صدر خواب اون روزو ببینی که به آرزوت رسیدی. آقایون ایرانی لطفا 1 روز رو در نظر بگیرید که این موجودات که تا 50 سال پیش حق نداشتن صورتشونو به همه نشون بدن بخوان از حق طلاق و چیزای دیگه برخوردار باشند  من خودم مجردم  تا حالا هم ازدواج نکردم.بخوامم بکتم زن ایرانی گزینه آخره.

م-ر | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۳
BV David

Hello
خانم صدر کجاید که ما غربیها را نجات دهید Yes mam, I am talking with you! . افزایش طلاق در غرب بیداد می‌کند به خاطر ما مردان بی‌ غیرت. در زیر پوسته‌ی زیبای تمدن غربی ما کوهی از مشکلات انسانی‌ است که ما را وامانده کرده و به کمک شما نیاز داریم که مردان ما را نقد کنید و چند تا آیت‌الله برای ما صادر کنید. کلیسا‌های ما  پر از کشیشان پدوفیل شده که به کودکان رحم نمیکنند، دیگر آبرویی برای کلیسا نمانده است. از طرف دیگر موج بارداری دختران زیر سن در غرب آزاد و دمکراتیک ما، نمایان اخلاق ولای مدنی ماست که شما دلشیفته آن شده‌اید! در بسیاری از کشورهای غربی ما، پدر بزرگها و مادربزرگ‌ها در تنهایی میمیرند و جنازه‌شان میپوسد قبل از اینکه کسی‌ از مردن آنها آگاه شود! خانم صدر هیچ جامعه‌ای بدون نقصان نیست!

مرد ایرانی‌ طفلی از آبستن شماست! مردان غیور ایرانی‌ از مادران غیوری زاده شده‌اند که به همّت آنان ایران هنوز ایران است و شما به فارسی سخن میگویید و چون اعراب مصر، اردن، سوریه و غیره زبان مادریتان از بین نرفته است! از فردوسی بزرگ تا سربازی که جانش را در این سده در جنگ با عراق از دست داد، مردان غیوری هستند که در دامن مادران غیور ایرانی‌ پرورانده شده‌اند. حالا شما به فرهنگ متلک‌گویی که در هر کشور یافت میشود بسنده کردید و آن هم فقط به طفلان آبستن خود گیر داده‌اید! در همین غرب، به خاطر خیانتهای مردان به همسران خود، بسیاری از زنان غربی مایل به ازدواج با مردان شرقی‌ هستند زیرا میدانند که اکثر آنها متعهد به خانواده‌شان هستند. آیا می‌دانید که معروف است که بیشتر مردان ایتالیایی دو تا اشتراک موبیل دارند، یکی‌ برای اینکه مادر بچهاشون به آن زنگ بزند و دیگری برای اینکه معشوقه‌شون به آن زنگ بزند!؟ اصلا بدون معشوقه، زلزه در زندگی‌ مرد ایتالیایی رخ میدهد! این گونه روشنفکری ایرانی‌ که همیشه خودی را کمتر از دیگران می‌گیرد، چیزی نیست جز گزافه گویی و توف سربالا. شما هم یکی‌ از آن به اصطلاح روشنفکران هستید که البته آزاد هستید هر چه میخواید بگویید.
BV David

BV David | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۲
emmerson

خانم شادی صدر عزیز

بسیار به جا نوشته اید . هرکسی در بین همین وبلاگ‌های زنان هم نسل من و شما بگردد حداقل یکی‌ دو پست دربارهٔ همین آزار‌های جنسیتی خیابانی نوشته و هرکسی بخواهد اینها را انکار کند خوب خودش را به خیالی زده. من خیلی‌ خوش حالم که شخصی‌ مثل ای‌ شما که شخصیتی شناخت شده است این را نوشتید شاید شاید تلنگری باشد برای مردان ایرانی‌. خواهش من اینست که از ناملایمات ای‌ مرد‌های ایرانی‌ مخصوصا در کامنت‌هایشان نسبت به شما خسته نشوید و به راهتان ادامه بدهید. من از آن دست از فعالینی هستم که خسته شدم و کار را کنار گذشتم ولی‌ می‌دانم که کاری که شما می‌کنید یک روزی نتیجه خواهد داد. به این زودیها نه اما یک روزی این فرهنگ عوض خواهد شد. ممنون.

emmerson | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۵
بهرام

به نظر من ریشه بسیاری از مشکلات جامعه ما مردسالاری است. با تحقیر و پایمالی حقوق زنان مردان ما٬ مهمترین پایه جامعه را از بین میبرند. به نظر من هر کسی اول از خودش باید شروع کند. خیلی ممنون از مطلب شما.

بهرام | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۸
ایمان

خانمِ صدر!
من هم مايل ام بپرسم: «چه فرقي ست ميانِ سايرِ مردانِ ايرانی و شما»؟ اگر آنان زن‌ستيز اند، شما مردستيز ايد. و اگر آنان همه‌یِ زنان را «فاحشه» می‌بينند، شما همه‌یِ مردان را «هرزه» می‌بينيد. و اگر خاستگاهِ سخنِ آنان کين‌توزی ست و از همين‌رو از درکِ تفاوت‌هایِ ميانِ زنانِ گوناگونِ يک جامعه عاجز اند، خاستگاهِ سخنِ شما نيز کين‌توزی ست و از همين‌رو از درکِ تفاوت‌هایِ ميانِ مردانِ گوناگونِ يک جامعه عاجز ايد. و اگر آنان باور نمی‌کنند که ممکن است دخترِ مثلاً بدحجابي که به وی متلک می‌اندازند «فاحشه» نباشد، شما نيز باور نمی‌کنيد که ممکن است پسرِ مخاطبِ نوشته‌یِ شما «هرزه» نباشد و هرگز در سراسرِ زندگی‌اش به زني متلک نينداخته باشد. و اگر آنان بزرگ‌ترين مانع برایِ دست‌يابی به يک فرهنگِ جنسيتیِ والاتر و زيباتر هستند، شوربختانه شما نيز چنين ايد!

ایمان | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۳
armin

مشکل اين مملکت اينه هر کي پاشو از اينجا ميذاره بيرون و يه کشور اروپايي رو مي بينه سريعا فکر مي کنه اونجا مدينه فاضلست . سريع روشنفکر ميشه.سريع نسبت به فرهنگ کشور خودش جبهه مي گيره. جالبه که بلافاصله اداي فرهنگ اونا رم در مياره.خانم شادي صدر (که اتفاقا از آدماي مورد علاقمم هستي)يادت رفته که تغييرات فرهنگي هميشه خيلي بطئي و کنده و اينجور حرفاي تند و تيز نتيجه مثبت که نداره بلکه باعث جبهه گرفتن هم ميشه.من فکر مي کنم اتفاقا ديد نسبت به زنان نمي گم در 100 سال بلکه تو همين 15 سال گذشته از زمين تا آسمون تغيير کرده.يه مثال ساده 15 سال پيش اگه يه نفر ميفهميد دختريا خواهر 20 سالش دوست پسر داره باهاش چيکار ميکرد؟الان چي؟يک کم منطقي بودن بد نيست بخدا.به اين راحتي همه مردا رو با اون امام جمعه يکي ميدوني واقعا؟پدرت رو هم؟ شوهرت روهم؟يعني واقعا تو زندگي شادي صدر حتي يه مرد خوب هم وجود نداشته؟من متاسفم اگه اينجور بوده.راحت به تمام مردهاي ايراني توهين ميکني(اونم چه توهيني)بعد ميگي آب تو خونه مورچه ها ريختي؟خانم شادي صدر مني که با 34 سال سن تا حالا نه به کسي تجاوز کردم نه متلک گفتم نه کسيو دستمالي کردم و تو سکس هم هميشه قبل از خودم به فکر ارضاي تمايلات طرف مقابلم بودم واسم خيلي سنگينه که ناحق اينجوري بهم توهين بشه.اونم از طرف شما که از روزنامه جامعه خواننده مقاله هات بودم.

armin | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۵
دكتر حميدرضا عليزاده

خانم صدر ممنون از مقاله زيبايتان. هرچند مردان به ظاهر باغيرت را خواهد رنجاند

دكتر حميدرضا عليزاده | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۴
Tara Abazari

I read the article and also all the comments. I am happy to see the growth of such common sense in my country and my nation. There are many negative points about what Ms Sadr has claimed, but there is also a good point. Showing how developed our common senses are. I also do believe that Ms Sadr has gone too far and has made a big mistake in making such generalization. However when you look through all the comments you may come to the story of egg and chicken, which one came first. Nevertheless, we should start from somewhere and this is not something which can be solved overnight. I am a mother . I do have a son and a daughter and I am teaching them to respect each other and I do my best to treat them evenly. I do believe, if we wish any change to happen, we should start it from ourselves, no matter male or female. Start it now and start it from yourself. If you are a man think about what Ms. Sadr has said, if it is true about you see that how much it hurts. If not, at least you know that there are such beliefs that all men are like that. So, try to change it . Starting from your own sister, mother, daughter or wife. If you are a woman, you can talk about it to your brother, husband or son. Let’s spread the word. In this way all will benefit.

Tara Abazari | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۴
shahnaz

sapassgozaram khanoom shadi sadr harfah daleh mah zaneh ra zadey . merci

shahnaz | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۳
قلي

خانم صدر تفكرات فمينيستي شما ان روي سكه تفكرات زن ستيزانه بعضي ها مي باشد و مكمل يكديگر است درثاني شمايي كه داد از حقوق زنان مي زنيد نديده ام تاكنون در دفاع از حقوق زنان مسلماني كه در كشور هاي غربي  مجبورشان مي كنند كه بين حجاب وادامه تحصيل بدون حجاب يكي را انتخاب كنند فرياد براريد كه اين چگونه ازادي است كه زنان را مجبور مي كند كه براي تحصيل برهنه شوند

قلي | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۴
yari

Khanom sadr mamnon az bayane shojaaneh vaghiyat jari dar jamee keh mardom omoman saee dar makhfi kardan an ya sarposh nahadan beh an ra darand va cheh jaleb har ja keh ba in vaghiyat beh tore oryan movajeh midan ebaee nadarand keh az alfati chon rospi ya oghdeee va ya shohar nadideh estefadeh konanand , in khod neshanee digar az omghe tahajore jamee ast keh lebase modern poshide .

yari | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۱
شاهین

خانم به ظاهر روشنفکر فکر میکنی برای چی هزاران سال است که آدم بارش را روی پشت خر میگذارد؟ ساده است برای اینکه خر خودش بارکشی میکند. این دیگر نیاز به فکر کردن دارد؟ جواب سوالی را که خودت میدانی برای چی با نوشتن یک نامه ی اینچنین سعی در فرا افکنی آن دارید؟ از قدیم و ندیم گفته اند خلایق هر چه لایق. تا زمانی که زنها خودشان دارند کولی میدهند برای چی نباید از آنها کولی گرفت؟ قضیه مختوم به زنها هم نیست هر قشری از جامعه که کولی بدهد دیگران از آن کولی خواهند گرفت. کارگر معلم دانشجو زن مرد جوان چه فرقی میکند. واقعن مطلب سخیفی نوشته اید و بدون هیچ پایه و اساس علمی و فقط امیدوارم این یک ابراز احساسات شخصی باشد ناشی از هیجان سخنان یک شیخ بی مغز. لیکن اگر غیر از این باشد باید اقرار کنم که باز هم سخن جلال آل احمد اثبات میشود که اینجا در این سر دنیا رسم است که هرچه سبک است روی آب میآید.

شاهین | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۱
atabay

خانمها با همین حرفهای چرت و پرت هستند که حقوق خودشونو زایل میکنند اگر خانمی اجازه ندهد هیچ مردی قدرت توهین به او را نخواهد داشت

atabay | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۱
رضا

خانم شادی صدر تنها چیزی که به ذهنم میرسه اینه که  شما ازجای دیگه ای حسابی عصبانی بوده اید و عصبانیتتون را سر همه مردان ایرانی بدون هیچ استثنا خالی کرده اید. البته یک روشنفکر شناخته شده چون بهر حال الگو میشود باید در اظهار نظراتش دقت بیشتری نماید. باور بفرمایید مقایسه شدن با امام جمعه تهران از سوی یک روشنفکر خیلی زور دارد.

رضا | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۹
يك مرد

ببخشيد كه نامم را نوشتم «يك مرد » چون با تعريف اين خانم، بنده احتمالاً مرد محسوب نمي‌شوم؛ چون در همه عمر 37 ساله ام آن هم در تهران، حتي يك بار هم به دخترها متلك نگفته ام. همان طور كه مشروب و سيگار را هم حتي يك بار تجربه نكرده ام. پپه و ببو گلابي هم نيستم، و نه مذهبي و اخلاق گرا. فقط اين طوري دلم مي خواهد و اين طور زندگي را مي پسندم؛ به كسي هم مربوط نيست. يكي نيست بگه آخه حيوان! يه كم فكر كن بعد چيز بنويس!

يك مرد | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۷
Arzhang Amani

Sorry for writing in English; Dear Shadi, regardlessof the great respect I have always had for you, I do believe that your writing style is rather destructive. I just want to ask you to go to IRANZAMIN St., or JORDAN, or FERESHTEH, to make sure that there are so many girls, among whom there are so many scholars, like it to hear ‘MATALAK’ and enjoy it being noticed by boys. And I do suggest you to broaden your inputs by traveling round the world and visiting some democratic countries as well. Girls are starving for a bit of attention. This all doesnt mean that I disagree with your argument, but I would perceive  your essay rather emotional.

Cheers

Arzhang Amani | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۵
n

motmaenan hich mardi nemitune dark kone nake nakhad nemitune
are nemifahme vaghti tu khiabuni ke hata shulughe vaghti ye mard az baghalet rad beshe ghadamato tond koni o 4sutune badanet belarze yani chi
vaghean nemifahme
be khodam migoftam base mage divunei
vali bazam nemizashtan
kheyli khoshhalam ke dige iran nistam na bekhatere dolatesh balke bekhatere aziatayi ke hamin mardom baesesh budan
ba farhange hezaran hezaran salashun

n | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۴
Talented Moron

خانم صدر٬


کشور مفلوک ایران که امروزه بازیچه‌ی دست قدرتهایی مثل روسیه و چین است٬ بیشتر از آنکه روسیه و چین مسبب چنین وضعیتی باشند٬ خود ما مقصریم که اینطور کولی می دهیم. خودمان مقصریم که حقیر می اندیشیم. خودمان مقصریم که توسری خور هستیم.

من این نوع رابطه را تا سطح خانواده هم جاری و ساری می بینم. ضعیفه ای که وقتی از حاجی توسری می خورد باز هم قربون صدقه‌ی حاجی میرود و پایش را میمالد و برایش شام گرم می کند٬ هم در این فرآیند مقصر است. مقصر فقط حاجی نیست که توسری می زند. اگر برآیند رفتار مردان این بوده که شما به درستی نوشتی٬ برآیند رفتار زنان ایران هم رفتار توسری خوری بوده است.

یک طرفه به قاضی می روی٬ قاعدتا راضی هم برمیگردی.

Talented Moron | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۰
حامي

اين نوشته شادي صدر يك اقدام انتحاري بود. باور نميكنيد؟

حامي | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۷
رضا

با این روش برخورد خانم صدر باید تیتر این مطلب را عوض کنیم:
“چه فرقی است بین امام جمعه تهران و شادی صدر؟”

رضا | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۹
saman

اگر پسر باشی‌ و سر به زیر و مودب باشی‌ مثل حیون باهات رفتار می‌شه. انگار که یه حیون وحشی هستی‌ که اگر یک لحظه غافل بشن به زنها حمل میکنی‌.

خیلی‌ جاها که رسما نوشتن زدن به دیوار که ورود پسر مجرد ممنوع. اگر توی کوچه داری را میری واسه خودت حتما دختر یه رفتاری می‌کنه که بهت بفهمون که اه اه کثافت، از من دور شو. وارد یه اتاق میشی‌ که توش زن یا دختر هست انگار که دیو دیدن، همه یهویی منقبض میشن و سپر دفاعی میگیرن، بعضی‌ هم که مذهبی‌ ترن میپرن توی اتاق دیگه و در می‌رن.

اگر مثلا همکارت هستن و باهاشون خوش و بش کنی‌ ، خیلی‌ بی‌ تعارف جوابت رو نمی‌دن.

یبار رفتم درمانگاه دکتر تو اون ساعت زن بود. انقد بد و بی‌ ادبانه رفتار کرد که جرأت نکردم هیچ ازش سوال بکنم.

توی تاکسی بعضی‌ زنها یه جوری رفتار میکنند که انگار در طول مسیر پسر در حال حمله کردن و اونها مشغول دفاع کردن هستند.

اگر تنها باشی‌ و چند دختر جوون ببینی‌ از متلک دریغ نمیکنن. حتا به کسانی‌ که ۱۰ - ۱۵ سال از اونها بزرگ ترند.

موقع سکس اکثرا جوری رفتار میکنند که انگار دارند چیزی میدن و تو میگیری. در حالی‌ که لذت زنها از سکس چند برابر مردا هست. بی‌ تعارف میگم من با اکثر دخترها احساس می‌کنم که مورد سؤ استفاده جنسی‌ قرار گرفتم. همیشه تو همه چی‌ بدهکاری: باید بیشتر خرج کنی‌، باید مهربونتر باشی‌، باید بی‌ عیب و نقص تر باشی‌، توی سکس باید به آخرین چیزی که فک میکنی‌ خودت باشه، حق نداری بی‌ حوصله باشی‌، باید دختر رو سرگرم کنی‌، اخیرا که دوست دختر من فرمودند که دوست ندارند من بد از سکس خسته و بی‌رمق باشم! ولی‌ همین رابطه‌ٔ فکستنی رو هم که تموم کنی‌ همه میگن پسر از دختر می‌خواست سؤ استفاده بکنه

امروز هم که بد و بیراه‌های خانم صدر رو باید تحمل کنم.

باید مثل الیور توییست یک کاغذ بچسبنن به لباس پسر‌ها که روش نوشته “من گاز میگیرم”

saman | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۹
Reza

First of all ... i do believe that women in Iran are under huge pressure from society and government and we need to stand against it as much as we can.
but please stop this crap ... you can not find a boy in whole universe who didn’t flirt with a girl …  ... and it is not our problem that Iranian girls are NOT socialized at all ... as a matter of fact we like to exaggerate about everything ... we love to blame everyone else except our selves for our own problems ... ok ... get socialized ... when someone likes to give you a hand at least thank him with smile ... when someone looks at you and smiles to you give him/her a smile in return ... this is fundamental principle of being socialized ... the thing that Iranian girls are not aware of it ... i have absolutely no idea about what that clerk said but f*** him, who cares ... you know ... i think you feminist frontiers are trying to ruin your face in the public by such stupid articles ... ok ... this is the main issue here … women are fighting for their own sake in all around the world … but take a look … you are not fighting for anything … you are just blaming men … just take a look at other feminist groups in other countries … look, how humane they are and how inhumane you are.
And let me give you a fact … all your precious history of feminism started in early stages of industrial revolution when owner of such huge industries realized that they need cheap labor … and then … they employed women as cheap labors … that is the main reason that you have unjust salaries … and guess what … it was not started in Iran … it started in Europe and it still going on in Europe and other industrialized countries … as I know how crazy your are about living outside Iran … and since then you are blaming men for all your problems … make a change for God’s sake … stop it … just be normal … you know … you are acting like gays … they don’t want to be pointed by people as gays and they want to be seen as very normal in the society … but what they did? .. they increased their publicity via movies and gangs and etc … and you better stop doing the same thing … just do what ever you want and be normal … even for one minute.

Reza | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۶
Hamid

Laagal khanome sadr dele Sadigi ra khosh kard ke behtar as hame-ye mardhaye Iran ast.

Hamid | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۹
مريم

بابا بي خيال شما كه همگي منظور شادي رو فهميديد چرا انقدر آماتور برخورد ميكنيد؟ ميخوايد يكي يه چماق برداريم و عين برخي به جان هم بيفتيم؟

مريم | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۸
پوریا

من قبول دارم که در فرهنگ مرد سالار ایران به زنها ظلم مضاعف میشود ولی واقعا برایم جای شگفتی است که خانم شادی صدر که جزء زنان روشنفکر جامعه ما است، چرا و چطور یک موضوع را به تمام مردان ایرانی، بدون هیچ استثنا، تعمیم میدهد.این کار نه تنها کمکی به شناساندن مشکل نمیکند بلکه باعث میشود تمام مردان در مقابل آن موضع بگیرند. این مانند آن است که مردی  که همسرش در زندگی خانوادگی به او خیانت کرده، بگوید که این سرشت تمام زنان ایرانی است و همه آنها خائن و خالی از مهر و وفاداری هستند. آیا این نتیجه گیری درستی است؟ نکته دوم این است که آیا خانم صدر فکر نمیکند که با نوشتن مطلبی تا این حد غیر منطقی، خود لطمه بزرگی به وجهه زنان ایزانی میزند و بهانه به دست مردان سلطه طلب میدهد که بگویند: این که روشنفکرشان است اینطور است،وای به حال بقیه اشان. من به عنوان یک مرد ایرانی این را فقط نظر شخصی خانم صدر تلقی میکنم و از اینکه ایشان اینطور راحت به همه مردان ایرانی توهین میکنند، واقعا متاسفم.

پوریا | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۵
علیرضا

آه! من پسر بدی بوده ام- خیلی بد! ولی انصافا با امام جمعه که خیلی فرق دارم! بعد هم متلک داریم تا متلک! بعضی متلک ها به ویژه در نوجوانی شیوه ای ابراز علاقه است و بین دختر ها خریدار هم دارد اما راستش خود من که مرد هم هستم بعضی وقت ها متلک هایی را شاهد بوده ام که علی رغم بی غیرتی دلم می خواسته گوینده اش را بکشم. این نوشته اگر چه ممکن است علمی نباشد و خیلی ها آن را منصفانه ندانند اما ما به هزاران نوشته مثل این نیاز داریم. من شخصا خودم را خیلی روشنفکر می دانم اما بارها و بارها مچ خودم را در رفتارهای غیر انسانی با زنان خانواده ام گرفته ام. از سوی دیگر زنانی را هم می شناسم که می خواهند انتقام هزاران سال مردسالاری را از مرد مظلوم و بیچاره ای که گیرشان افناده بگیرند. پس قضیه کلی است و منحصر به مردها نیست و راه حل این است که از مردهایی که حداقلی از حقوق برای زنان را به رسمیت می شناسند کمک بگیریم علیه مردهایی که زن را آدم هم نمی دانند .

علیرضا | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۱
jdaniel

با درود بر شما
قابل قبول نبود . همه چيز سياه نيست همان طور كه سفيد نيست .به محيط اطراف واقع بينانه بنگريد.
با تشكر

jdaniel | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۰
فاراد

فمینیسم، فراروی از جنسیت و نفی آن است. فمینیسم یعنی مبارزه با مفهوم جنسیت، نه مرد ستیزی و نه مزخرف گویی علیه مردان. این مقاله به شدت بچگانه و سطحی بود. کینه ها و عقده های شخصی کاملا در آن عیان است. پیشنهاد میکنم قبل از دریافت جوایز حقوق بشری، به یک روانپزشک مراجعه کنید!

فاراد | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۲
paraya.B

Das ist das problem des iranischen Rechts, dass selbst eine hochrangige Juristin nicht weiss wo das Problem liegt, also noch ein Beweis dafür, dass unser Rechtsystem in Iran gar keins ist und wenn den Menschen ihre Rechte nicht gewährt wird, werden die auch leider wie Tiere leben mussen und dies hat mit Geschlecht nichts zu tun

paraya.B | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۰
ابوالفضل

برای بالا بردن و یا حتی تحلیل جایگاه خانمها مردها را کوچک نکنین مردها را نکوبید،متهم نکنید. بجاش زنها را بالا بیاورید. بله ممکنه شما و دیگر خانمها گاهی با این آلودگیهای اخلاقی مواجه شده باشید ولی این اقلیت را با سرمستی تو سر همه نکوبید. آیا انقدر اغراق آمیز ؟ آیا همه زنها در مواجه با همه مردها احساس تجاوز بهشان دست می دهد. تندروی خانم صدر نتیجه خوبی ندارد.

ابوالفضل | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۸
صفحه 8 از 13 صفحه ‹ First  < 6 7 8 9 10 >  Last ›
آگهی