حسین ستوده، کارشناس رسانه عقیده دارد که فرهنگ «خلاقیت» و «باورمندی آرزوها» از جمله رهیافتهای زندگی مدرن است که بیشک متاثر از تفکر متفاوتی است که توسط استیو جابز و همکارانش در شرکت اپل پایه ریزی شده است و با مرگ استیو جابز متوقف نخواهد شد.
سفر پیدایش، اولین کتاب از «اسفار پنجگانه» است که از پیدایش عالم هستی سخن میگوید. یکی از روایتهای طرح شده در سفر پیدایش کیفیت خلق «آدم» و داستان میوه ممنوعه است. در فرهنگ مسیحی میوه ممنوعه، نشانهای از تمایل «آدم» به کسب دانش و معرفتی خداگونه است. تمایلی که تلاش در جهت تحصیل آن و عبور از موانع را میتوان تاریخ دانش بشری نامید.
علیرغم اینکه در متن سفر پیدایش اشارهای به نوع میوه ممنوعه نشده است اما در سنت مسیحیان، خوردن «سیب» توسط آدم از «درخت دانش» بعنوان میوه ممنوعه نام برده شده است و در این سنت اعتقادی «سیب دندان زده» نشانهٔ تمایل انسان به کسب دانش ابدی و معرفتی خداگونه است.
از سوئی دیگر در تاریخ دانش نوین «سیب» نشانه دیگری در خردورزی و دانشآموزی است که در روایت چگونگی کشف جاذبه توسط ایزاک نیوتن روایت شده است. در این روایت نیوتن با مشاهده فرو افتادن سیب از درخت به درک فهم جاذبه سوق داده میشود که در این نگاه تمثیلی، سیب به عنوان نماد اکتشاف هستی و دانش نوین «انسان» مطرح میشود.
اولین لوگوی شرکت کامپیوتری اپل که در سال ۱۹۶۷ توسط رونالد وین (Ronald Wayne) طراحی شده بود متاثر از داستان نیوتن بود که اشاره مستقیم به روش خردمندی نوین در دانش بشری داشت. اما در کمتر از یکسال لوگوی این شرکت به سفارش استیو جابز (Steve Jobs) و با طراحی راب جانوف (Rob Janoff) به سیب دندان زده با نقش رنگین کمان تغییر کرد. به گفته طراح، تلاش اولیه در جهت ساده سازی و مدرن کردن لوگوی شرکت بوده و بخش «دندان زده» طرح گرافیکی نشانهای است تا مخاطب سیب را با گوجه فرنگی اشتباه نکند و رنگ بندی آن نشانه تنوع در محصولات و مخاطب باشد.
علیرغم چنین توضیحاتی، استفاده از «سیب دندان زده» بعنوان نشانه و آرم، در افواه عمومی معانی دیگری نیز داشت. معانی و مفاهیمی که بیارتباط با سفر پیدایش و میوه ممنوعه نبود. بدیهی است که حساسیت و واکنش به «سیب دندان زده» متاثر از تاثیر گذاری محصولات کمپانی اپل بر جوانب گوناگون زندگی مدرن بوده است تا جائی که تکنولژی به بخشی از فرهنگ جوامع مصرف کننده محصولات این کمپانی تبدیل گشته است و در این میان آنچه حائز اهمیت مینماید نقش استیو جابز در این فرآیند بوده است.
از سال ۱۹۹۸ با بازگشت استیو جابز به شرکت اپل لوگوی شرکت به فرم ساده تری تبدیل شد. از نگاه طرفداران و کارکنان کمپانی اپل، آقای جابز در سطح یک قدیس مدرن نقش ایفا کرده است. قدیسی که راه نجات را در «باورمندی به توانائی در تحصیل آرزوهای بزرگ» میداند. این نگاه که از جانب برخی منتقدان به «فرقه گرائی» مدرن تعبیر میشود باعث شده تا محصولات اپل فراتر از «ابزاری برای رفع نیاز» قلمداد شده و به «ابزاری برای خلاقیت» تبدیل شود. «توانائی خلق کردن» توسط مصرف کننده مهمترین ایده در کاربری محصولات اپل است که توسط استیو جابز طراحی شده است.
در بین اصول ارائه شده توسط آقای جابز، «تفکر متفاوت» از مهمترین اصول در فرهنگ (یا فرقه) نوینی است که در ساختار شرکت اپل ایجاد شده است و این نوع نگاه به توسط محصولات کمپانی به فرهنگ مصرف کنندگان نیز تسری یافته است تا جائی که میتوان گفت مصرف کنندگان تکنولژی کمپانی اپل به توسط ابزارهای نوین به دیگاهی متفاوت در زندگی و فرهنگ اجتماعی دست یافتهاند. آقای جابز در یکی از گفتگوهای رسانهای به نکتهای در زمینه کاربری محصولات اپل اشاره میکند که با گذشت زمان راحتتر میتوان آنرا درک کرد. وی گفته است که «ما نمیخواهیم مردم را به انجام یک کار وادار یا تشویق کنیم بلکه هدف ما این است که مردم یک کار را راحتتر و با نگاهی متفاوت انجام دهند».
فرهنگ «خلاقیت» و «باورمندی آرزوها» از جمله رهیافتهای زندگی مدرن است که بیشک متاثر از تفکر متفاوتی است که توسط استیو جابز و همکارانش در شرکت اپل پایه ریزی شده است و با مرگ استیو جابز متوقف نخواهد شد چرا که در فرهنگ مدرن «میوه ممنوعه» ای وجود ندارد که توسط خردورزی و کسب دانش قابل تحصیل نباشد هر چند که این تمایل به کسب معرفتی خداگونه از جانب منتقدان به رفتاری فرقهای متهم باشد و «سیب دندان زده» بعنوان نشانه چنین تفکری معرفی شود.