نسخه آرشیو شده
حاشیه‌های یک متن
صفحه ویژه:
حاشیه‌های یک متن

چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟
شادی صدر - حقوقدان و فعال حقوق زنان
از میان متن

  • نگویید که می‌توان در ایران پسری تازه به سن بلوغ رسیده بود و بزرگ و بالغ شد، بی آنکه به زنان متلک گفت؛ بی‌اغراق، این بخشی از روند بزرگ‌شدن برای مردان در ایران است. تجربه‌ای که بدون آن، مرد ایرانی، مرد نمی‌شود.
شادی صدر
دوشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۱ | کد خبر: 51920

شادی صدر، حقوقدان و فعال حقوق زنان، در یادداشتی که برای مردمک نوشته است، می‌گوید: چندان فرقی بین حجت الاسلام صدیقی با هر یک پسران تازه بالغ دیروز و مردان طرفدار حقوق بشر و حقوق زنان امروز نمی بینم؛ غیر از اینکه او اقلا در آنچه هست و آنچه می گوید، یک روتر است.

شادی صدر، حقوقدان و فعال حقوق زنان، در یادداشتی که برای مردمک نوشته است، می‌گوید: چندان فرقی بین حجت‌الاسلام صدیقی با هر یک از پسران تازه‌بالغ دیروز و مردان طرفدار حقوق بشر و حقوق زنان امروز نمی‌بینم؛ غیر از اینکه او دست‌کم در آنچه هست و آنچه می‌گوید، یک‌رو تر است.

داستان‌های امام جمعه تهران و رابطه بین حجاب و زنا و زلزله هنوز ادامه دارد. در آن سر دنیا دختری دانشجو، کمپین «ممه‌لرزه» (Boobquake) راه می‌اندازد و ایرانیان سراسر دنیا، در شبکه‌های خبری مختلف می‌ببینند که حرف‌های امام جمعه تهران که هیچگونه ریشه منطقی و علمی ندارد، اسباب خنده مجریان و گزارشگران‌شان شده است.

«اهریمن‌انگاری» زنان و نسبت‌دادن تمامی بلایای آسمانی و زمینی، از زلزله و سیل گرفته تا جنگ و قحطی، نه تنها موضوع تازه‌ای نیست بلکه تاریخ درازی هم دارد. در همین سال‌های اخیر، بنیادگرایان مذهبی در استان آچه اندونزی، زنان را مسبب سونامی دانستند، و واعظان الجرایزی هم هر بار که زلزله‌ای می‌آید آن را به رفتارهای نامناسب زنان ربط می‌دهند. در دنیای مسیحیان و یهودیان و هندوهای بنیادگرا هم اوضاع به همین منوال است.

اما این یادداشت کوتاه نه درباره فرهنگ اهریمن‌انگاری زنان و نه رویکرد بنیادگرایان مذهبی به زن و بدن و ذهن زن است. این یادداشت کوتاه فقط برای تلنگر زدن به خودمان نوشته شده است؛ به مصداق سوزنی که باید به خودمان بزنیم در مقابل جوال دوزی که مثلا به حجت‌الاسلام صدیقی می‌زنیم.

ارتباطی که امام جمعه تهران بین حجاب و رفتار زنان با زلزله برقرار کرده، با هیچ توجیه منطقی و علمی هم‌خوانی ندارد اما بسیاری سیاستمداران، حتی بسیاری از روشنفکران و به تبع آنان آدم‌های عادی، بارها نسبت‌هایی به همین اندازه ضد زن، میان حجاب و رفتار زنان با ناهنجاری‌های عمومی برقرار کرده‌اند و هیچگاه این چنین از سوی جامعه مورد سرزنش یا تمسخر قرار نگرفته‌اند.

منظور من در اینجا مسئولان دولت احمدی‌نژاد نیست که ارسال اس‌ام‌اس‌های مستجهن از سوی زنان به همکاران مردانشان را از علل افزایش طلاق می‌دانند، یا روحانیون تندرویی که از روبنده، برای پاک‌کردن صورت مساله‌ای به نام زن دفاع می‌کنند.

منظور من خود شما هستید، بله، خود شما، آقایان! همه کسانی که اظهارات امام جمعه تهران را خلاف قواعد علمی ثابت‌شده در مورد علل وقوع زلزله دانسته‌اید و در یک بعد از ظهر مطبوع بهاری، چای را که مادراتان، زنتان، خواهرتان یا حتی دوست‌دخترتان جلویتان گذاشته، هورت کشیده‌اید و مفرح‌شده از صحبت‌های امام جمعه، زندگی و کارتان را ادامه داده‌اید بی آنکه حتی یک لحظه فکر کنید شما، خود شما نیز عضو همان باشگاهی هستید که امام‌جمعه تهران از بلندپایگان آن است. تعجب می‌کنید؟ می‌پرسید چرا؟!

همه ما زنان ایرانی، از همان سال‌های اول زندگی‌مان، حداقل در راه مدرسه، اگر نه در خانه، آزار جنسی را که با متلک‌های ظاهرا ساده شروع می‌شد و تا تعقیب و گریز، دستمالی و تهدید به تجاوز در کوچه‌های خلوت یا مکان‌های خیلی شلوغ بالا می‌گرفت، تجربه کرده‌ایم.

ترس از مردان، از نگاه‌شان و از این‌که دنبالت راه بیفتند، همواره فضای کوچه و خیابان را برای ما ناامن کرده است. و عاملان این آزار جنسی مدام، چه کسانی بودند؟ شما! بله، خود شما! به من نگویید که می‌توان در ایران پسری تازه به سن بلوغ رسیده بود و بزرگ و بالغ شد، بی آنکه به زنان متلک گفت؛ بی‌اغراق، این بخشی از روند بزرگ‌شدن برای مردان در ایران است. تجربه‌ای که بدون آن، مرد ایرانی، مرد نمی‌شود.

در عوض، در آن سوی دیگر، تذکرها و فشار مداوم خانوادگی، اجتماعی و سیاسی برای پوشاندن خود، و بیشتر پوشاندن خود، بدن خود، خنده‌های خود، شادابی و زیبایی کودکی و نوجوانی و جوانی خود و ذهن و تمایلات و خواسته‌های خود، بخشی از روند بزرگ‌شدن برای زنان در ایران است. روندی که اتفاقا شما آقایان، بله همین شما، حتی در آن هم سهیم هستید؛ حتی اگر نوجوانی بیش نباشید.

لطفا یک بار هم که شده جلو آینه بایستید و از خود بپرسید: اولین باری که به دختری متلک گفتم کی بود؟ اولین باری که به خواهرم، یا حتی به مادرم، یا دخترخاله‌ام یا دوست‌دخترم گفتم روسری‌ات را بکش جلو یا آرایش نکن جلوی هر مرد و نامرد غریبه، کی بود؟

می‌بینید؟! شوخی بامزه‌ای نیست: شما همان مرد و نامرد غریبه‌اید که خیابان را برای خواهر و مادر و دختر دیگران ناامن می‌کنید و در عین حال، همان مرد محرمی هستید که زن و خواهر و مادرتان را بیشتر و بیشتر می‌پوشانید تا از مرد و نامرد غریبه محفوظ بمانند و این عین همان کاری است که همان مرد و نامرد غریبه با زن و خواهر و مادر شما و زن و مادر و خواهر خودش به طور همزمان می‌کند. برایش هم توجیه دارید: مردها اینطوری‌اند! اصلا اینطوری به دنیا آمده‌اند! چشمشان دنبال زن‌هاست! هیزند! و اغلب، با وجود وجه منفی که این صفت دارد، وقتی به مردان نسبت داده می‌شود، با تسامح عمومی مواجه می‌شود. و از آن طرف هم لابد مردها ناموس‌پرستند و اسلام گفته که خودت را بپوشان. و باز هم سرکوب زنان در خانه، جنبه‌ای مثبت می‌یابد. و اگر روشنفکرتر باشی: من حال گشت ارشاد و آژان و آژان‌کشی ندارم! یا حوصله حرف مردم را ندارم!

خب امام‌جمعه «فلک‌زده» تهران هم که چیزی غیر از این نگفته که شما گفته‌اید و می‌گویید: گفته زن‌ها با بی‌حجابی‌شان فساد می‌آورند، چون باعث می‌شوند مردها تحریک شوند. و فساد، زلزله می‌آورد. گیرم دومین جمله را شما این‌طوری نمی‌گویید اما مثلا می‌گویید فساد چیز بدی است چون بی‌بندوباری می‌آورد و طلاق را زیاد می‌کند و انواع بلایای اجتماعی را دامن‌گیرمان می کند که کم از زلزله ندارد. و اگر نبود این توجیهات، چگونه دایره معیوب آزار جنسی روزانه زنان توسط مردان و افزایش فشار بر زنان برای رعایت حجاب و عفاف، در ظاهرا برای کم‌کردن آزار جنسی روزمره تداوم می‌یافت، بی آنکه اصل داستان دیده شود؟

چگونه می‌توانیم به گشت ارشاد، به طرح گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، به سخنان امام جمعه تهران که برای گشت‌های ارشاد پشتوانه ایدئولوژیک می‌سازد و این قبیل نقد داشته باشیم، بی آنکه از خودمان بپرسیم چند بار نقش گشت ارشاد را در کنترل ذهن و بدن زنان زندگی‌مان بازی کرده‌ایم؟ چند بار با آزار جنسی زنان، با ساده‌پنداشتن عمل متداول متلک‌گویی، به بازتولید این تفکر که زن، یک سوژه جنسی است که اگر چون مرواریدی در صدف حفظ نشود، به یغما خواهد رفت کمک کرده‌ایم؟

می‌بینید؟ این ما فمینیست‌ها نیستیم که دنیا را به زن و مرد تقسیم می‌کنیم: دنیای ما کاملا و از قبل از این‌که به دنیا بیاییم، تقسیم شده است: شما متلک می‌گویید، ما متلک می‌شنویم؛ شما ما را در حجاب می‌کنید، ما در حجاب می‌رویم.

راه از میان بردن این تقسیم‌بندی، انکار آن نیست؛ تکرار جمله کلیشه‌ای زن و مرد هر دو انسانند و فرقی ندارند، مشکلی را حل نمی‌کند. دموکراسی روزی آغاز خواهد شد که شما، بله شما آقایان یاد بگیرید نه فقط جلو آینه بلکه در منظر عموم، به جای دفاع از حقوق زنان به مثابه امری بیرونی و انتزاعی، از تجربه واقعی، درونی و زمینی «خود» به عنوان یک «مرد» سخن بگویید و نقشی که در بازتولید ساختارهای تبعیض‌آمیز موجود داشته‌اید را به نقد بکشید.

دموکراسی و حقوق بشر، از هر یک از ما شروع می‌شود و نه از آدم‌هایی انتزاعی، که باید خودشان، نگاهشان و رفتارهایشان را اصلاح کنند تا ایران جایی بهتر برای زندگی‌کردن باشد.

تا آن زمان که امیدوارم چندان دور نباشد، راستش من چندان فرقی بین حجت‌الاسلام صدیقی با هر یک از پسران تازه‌بالغ دیروز و مردان طرفدار حقوق بشر و حقوق زنان امروز نمی‌بینم؛ غیر از اینکه او دست‌کم در آنچه هست و آنچه می‌گوید، یک‌رو تر است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

انگاره

خانم صدر نه تنها گزافه گویی کردند بلکه کاملا بر ضد فمینیسم حرکت کردند و آب در آسیاب اممل‌های ضد حقوق زن ریختند. در حالیکه جنبش سبز نیاز به همبسگی دارد، خانم صدر با کلی‌ گویی شکاف میان مرد و زن میاندازد. در هر کشوری متلگ گو و غیره یافت میشود. آنان که در غرب زندگی‌ میکنند، این را به خوبی میدانند. خانم صدر از راه نرسیده، و هنوز عرقشان خشک نشده، خواستند خودی نشان دهند و خود شیرینی‌ کنند ؛)

انگاره

انگاره | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۳:۳۴
مینا

من دلیل خشم مردان ایرانی که یک عمر صدای له شدن شخصیت ؛ حقوق و انسانیتم را به عنوان یک زن  زیر پای مر ایرانی شنبدم و به جرم مادر بودن خفه شدم  را درک میکنم.
زنده باد خانم صدر

مینا | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۳:۲۹
مدوسا

زن ايراني يك بيمار است. يك بيمار رواني. يك موجود ناقص الخلقه. مغز او ناتوان از تحليل. وجودش پر از عقده هاي جنسي و روحي. زن ايراني در سايه اسلام ناب محمدي تبديل به پست ترين موجود روي زمين شده است. زن ايراني حتي زن نيست. يك كرم است.
بدلايل دارويني تمام رفتارهاي جنسي زن و مرد را بايد در تلاش طبيعت براي ادامه نسل دانست. و مگر زن مهمترين وسيله براي توليد مثل نيست؟ پس جسم زن، روح زن و رفتار زن مهمترين نقش را تمام پديده هاي جنسي بازي مي كند. طبيعت دارويني زن (ماده) را در تمام پستانداران و بيشتر پرندگان بصورت جسمي جذاب براي مرد (نر) آفريده است. و زن (ماده) با رفتارهايي كه در وجودش نهاده شده از سويي به جذب مردان (نر) به سوي خود مي پردازد و از سويي با سختگيري در هنگام انتخاب همسر و در هنگام دريافت كروموزم هاي بارور كننده، بهترين و قويترين ژن ها را براي فرزندان خود برمي گزيند. و اين هدف اصلي طبيعيت دارويني براي پيشرفت ژنتيكي نوع ها است. به قول ايراني ها با دست پس زدن و با پا پيش كشيدن. در جامعه مدرن امروز كه با بوجود آمدن روش هاي ايمن جلوگيري از حاملگي استفاده از لذت جنسي بدون نياز به حامله شدن فراهم شده است، زنان آزادانه تر به رفتارهاي جنسي روي مي آورند. اما در ايراني كه زن حتي از شنيدن متلك هم احساس گناه مي كند و بالاترين ارزش زن به داشتن پرده بكارت است آيا اين موجود از هدفي كه طبيعت برايش برگزيده كيلومترها فاصله ندارد. آيا مردي كه تنها ملاكش در هنگام انتخاب همسر نجابت اوست را بايد يك موجود سالم ناميد. در طبيعت پستانداران مرد بايد به دنبال زني سالم از نظر جسمي و فعال از نظر جنسي بگردد تا ژن هاي قوي و سالمي را براي فرزندانش به ارث بگذارد. دختر نجيب شايد به دليل بي ميلي جنسي نجيب است. اسلام بوجود آورنده مردان و زنان بيمار و ناقص است. ميليون ها زن ايراني چند سال بعد از ازدواج مبتلا به بي ميلي جنسي اكتسابي مي شوند. 60درصد مردان ايراني به انزال زودرس مبتلا هستند كه خود عاملي است در ابتلاي زنانشان به بي ميلي جنسي. وحشتناك است يعني از هر 5 مرد ايراني 3نفر مريضند. پس بنيان خانوادگيشان مريض است و زن اين مرد نمي تواند براي برطرف كردن اصلي ترين نيازش كه ميل جنسي است به مردان ديگر روي بياورد چون نجابتش زير سوال ميرود.
زن ايراني بيمار است. مرد ايراني بيمار است. تمام جوامع مدرن امروزي سكشوال هرسمنت را جرم مي دانند ولي وقتي بزرگترين دغدغه يك زن تحصيل كرده ايراني شنيدن متلك يا ماليده شدن دست يك مرد به اوست و نه ناتواني مرداني چون پدر برادر شوهر و پسر او در ارضا زناني چون مادر خواهر دختر و خود او بايد گفت زن ايراني بيمار است ناقص الخلقه است.

مدوسا | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۳:۲۸
روشنگر

خانم صدر
بین زن ستیزی و مرد ستیزی چه فرقی است؟ اهریمن انگاری زنان با اهریمن انگاری مردان چه فرقی دارد؟  بین شما و آقای صدیقی چه فرقی است؟ آیا شما فکر میکنید جنسیت حقانیت میاورد؟

روشنگر | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۳:۲۴
نوذر شعبانی

سرکار خانم شادی صدر حکماً قیاس به نفس می فرمایند!!
و البته در مورد تمامی مردان ایرانی ( چشم آبی ها نازند!) قیاس مع الفارق!
پیش چشمت داشتی شیشه کبود
زان سب دنیا کبودت می نمود

نوذر شعبانی | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۳:۱۰
پگاه

من یک زن 29 ساله هستم. خانم صدر یه کم کلی گویی کردن اما حرفشون کاملا درست هست.  نود درصد مردهای ایرانی حداقل یکی از کارهایی که خانم صدر می گن رو کردن. اگر متلک نگفتن، نگاه خیره و ورانداز کننده کردن. اگر نگاه خیره و ورانداز کننده نکردن به محارمشون علی الخصوص زنشون تذکر دادن یا حداقل نگاه خشمناک کردن. و جالب اینجاست که من در خانواده ی غیر مذهبی هم اینا رو دیدم. این یه جور سنت ایرانی هست که وقتی با مذهب هم قاطی بشه دیگه تبدیل به یک فاجعه میشه. به هر حال، دوست دارم به عنوان یک غرب نشین اشاره کنم که من اصلا از بی بند و باری و لخت بودن زنها حمایت نمی کنم چون واقعا این روش زنهای غربی رو هم نمی پسندم. اما حرف من این هست که هر آدمی خودش هست که باید/می تونه خودش رو محدود کنه نه دیگری. اگر زنی پوشیده بود (منطورم از پوشیده یعنی متعارف  نه چادر نه لخت!) فبه المراد و اگر نه ، دیگه نیست دیگه! از بچگی باید در تربیت بچه دقت کرد و بهش آموخت که سکسی بودن ارزش نیست (برخلاف فرهنگی که در غرب رایج هست) بلکه ارزش تو به افکارت و اخلاقت هست.

پگاه | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۲:۲۰
reza

من ازاین متاسف هستم که خانم صدر جزو نخبگان کشور محسوب می شوند اینقدر سطحی به مسایلی نگاه میکنند آیا تمامی آقایان ایرانی گناهکارهستند ما که درخارج زندگی میکنیم تفاوت چندانی بین مردان خارجی و ایرانی نمی بینیم خانم صدر دربرخورد بامسایل باید دیدی وسیعتر داشت با انگ زدن نمی شود روشنفکر شد

reza | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۱:۵۶
فرهاد

به نظر من این مقاله زیاد هم دلچسب نبود که این قدر سرو صدا کرد.اما در مورد این مساله باید بگم که در این تبیت به این زیبای شما اگر روی گلها رو بیی‌ پوشش بندازی بد میبینی‌ چه قد زشت می‌شه حالا در مورد زنان هم همینه . اما یک چیزی که نباید فراموش کنیم این هستش که این مسائل در شهر‌های بزرگ ایران مطرح بود از قدیم و در جاهای کوچیک تر زنان آزادی بیشتر دارن.اما درباره پوشش باید بگم نیاکان ما  داشتن موی بلند و آراسته و همچنین لباس که پوشیده باشه و لختی بدن معلوم نباشد رو نیک میدونستن و نشان احترام به هم دیگه میدونستن اما شما لباس مردان یونان رو ببینید می‌فهمید چی‌ میگم .نمیدونم چی‌ شد این موضوع به ذهنم اومد که بگم

فرهاد | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۰:۵۸
رویا نوری

خانوم صدر باید نقطه حساسی رو فشرده باشید که تمام زنبورها بیرون امدند. هر چند به نظر من یکی کردن همه مردها خیلی منصفانه نیست اما بیشتر از نود درصد از مردها حداقل تجربه یکبار رو داشتند و اون ده درصد احتمالا نه به خاطر اینکه به حقوق زنها احترام میذارند بلکه به خاطر اینکه خودشون به نوعی قربانی بودند جرات این تجربه کردن رو نداشتند... باورم میشه مردی هرگز به نوعی این تجربه رو نداشته اما نه از روی احترام به زن....  درسته به نظر من کمی تیز نوشتید اما اما دست نقطه حساسی گذاشتید... قلمتان سبز

رویا نوری | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۰:۵۰
reza

به نام خداوندی که از حقایق آگاه است

غریب به اتفاق مردانی که می شناسم از این اتهامات خانم صدر مبرا هستند و همگی اهل زندگی و احترام (به هر دو جنس زن ومرد). انصاف در اظهار نظرها چیز خوبی است. قبول دارم تعدادی مردان جامعه فعلی ایران رفتار مناسبی با زنان ندارند  ولی خ مردان زیادی هم هستند که با اخلاق، محترم و فرهیخته می باشند و حسابشان جداست.
به نظرم می رسد صحبت خانم صدر علمی و منصفانه نیست. غربیها در بیان معضلات جامعه همیشه مبتنی بر آمار و ارقام حاصل از پژوهشهایشان صحبت می کنند نه دیدگاههای شخصی و برداشتهایی که از یک جمع کوچک داشته باشند. اصولا مشکل ما ایرانیها این است که در مورد همه چیز می خواهیم اظهار نظر کنیم و آن هم برپایه حدس و گمان.

این نکته هم خطاب به خانم صدر که همیشه خدا را در مورد اظهار نظرهایتان حاضر و ناظر بدانید.

reza | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۰:۳۱
جمشید

نهادینه کردن ستم مضاعف بر زنان ایران در قوه های مقننه و قضائی حکومت اسلامی  و بدین ترتیب تقویت کردن مردسالاری بموازات این قوانین ارتجاعی و واپسگرا را نباید با گیرهای فرهنگی جامعه اشتباه گرفت. این در جوامع دیگر نیز شناخته شده است و با کار فرهنگی و روشنگری میتوان گام های مثبتی، با توجه به تجارب و همکاری این جوامع،در این زمینه برداشت. خانم صدر در این سخن فمینیسم را از منظر تجربی خویش و شاید خانم های دیگری ترسیم کرده اند و این یک برداشت فراگیر نیست. بیان ایشان البته یک تلنگری هست، اما نه فقط به مردان ایرانی، بلکه به جامعه ایران.

جمشید | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۴
Ehsan Toosi

Sokhanan-e KHanoom Sadr ham andazeh tondro gerayaneh ast ke sokhanan-e Emam Jomeh Tehran. Monataha in dar ghaleby Feminist va on dar ghaleby avamaneh matrah shodeh va albatteh har yek moshtarian-e khood ra darad

Ehsan Toosi | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۵
خداداد رضاخانی

چون به نظر مياد بر سبيل سوال و مثلا” آمارگيری پرسيده بوديد، جواب سوالاتتون عرض می شود.

در عمرم حتی يک بار هم به خانمی متلک نگفته ام.

در عمرم حتی يک بار هم با خانمی، چه آشنا چه نا آشنا، نگفته ام خودش را بپوشاند.

جالب است که با اينکه کسانی را می شناسم که متلک گفته اند، تا حالا با کسی آشنا نبوده ام که به خانمی گفته باشد خودش را بپوشاند. مانده ام که خانم صدر با چه طبقه ای در زندگانيشان نشست و برخواست داشته اند. به هرحال، نقش طبقه اجتماعی را در شکل گيری برداشت های اجتماعی دست کم نگيريد.

خداداد رضاخانی | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۷
Mehdi

I am sure I never did any of this growing up in Tehran

Mehdi | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۶
سحر

چون بحث من طولانی ست، لینک نقدی را که بر نظرتان  نوشته ام (منظور خانم صدر است) را ضمیمه می کنم.

گناه یک معضل فرهنگی در یک جامعه، تنها بر دوش یک نیمه نیست:
http://www.facebook.com/profile.php?id=502914261&v=app_2347471856&ref=profile

سحر | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۲
بابک میهن یار

اینکه مردها به زنان به عنوان شریک جنسی نگاه می کنند (همان کاری که زنها هم می توانند بکنند) ربطی به برابری حقوق اجتماعی وقانونی ندارد.
به رسمیت شناختن حقوق انسانی زنهاباعث نمی شود که مردی نخواهدبازنی روابط جنسی داشته باشد. اتفاقا همین کشش جنسی است که باعث رشد زنان می شود. حتی گاهی بیش از استحقاقشان.
فمینیسم دنبال اخته کردن مردان که نیست!هست؟ مگر نوع ایرنی اش...

بابک میهن یار | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۴
حجت الاسلام صدیقی

کس نگو زن

حجت الاسلام صدیقی | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۳
Bahar

ممنونم
صحبتون کاملا به جا و دقیق بود . جالبه واکنش هیجانی دوستان که ادعای این نوشته را در زیر خود نوشته  ثابت می کنند ...

Bahar | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۶
ترانه خاوری

خانم صدر اگر دارای نظر و عقیده درستی بود و برای حق زنان مبارزه میکرد  که الان میبایست تو زندان میبود مانند تمام شیرزنانی که الان دربندند ایشان فقط  با بیان عقده های فروخوردشون دنبال  جلب توجه و معروف شدن هستن اون از قضیه دزذیده شدن بجای بازداشت اینم از این اما حواسشون نیست که دارند به بهای معروف شدن و به حساب امدن جنگ حیدری نعمتی راه میندازن .شما با ین افکار لازم نیست از حق ما دفاع کنی چون با منفعل کردن فضا  اندک دستاورد های بدست امده هم نابود خواهد شد

ترانه خاوری | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۹
شایان

فقط این یه جمله رو نمی گفت مشکلی پیش نمیومد : \”به من نگویید که می‌توان در ایران پسری تازه به سن بلوغ رسیده بود و بزرگ و بالغ شد، بی آنکه به زنان متلک گفت\”
من که زیاد پیدا کردم.
متاسفم

شایان | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۴
مهرداد

مگه شما زنها به حقوق اولیه مردها احترام میگذارید که انتظار رفتار متقابل رو دارید؟ من کشته ی این نجابت زنانه ام که ما مردها اینطور داریم حقوق شما رو پامال میکنیم و شما ساکتین. این سیاه بازی های زنونه کی تموم میشه؟حتی اون کشور هایی که مهد فمنیسم بودن الان به ریش فمینیست ها می خندند ولی شما به عنوان یک عضو یک جامعه عقب طبق عادت داری ندونسته و تحقیق نکرده نظر میدی....  تازه آخه شادی صدر کی از حقوق تو دفاع کرد که خودتو تحویل می گیری؟؟

مهرداد | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۲
Reza

Shadi I love your style, Just look at all the comments and responces you have generated. That’s a good job of a natural born writer , she creates space for opposing ideas to grow. keep up doing the good work. I should say we,  men and women are all responsible for this. we are all caged in behind the ironic bars of our culture which has been formed over the centuries. now we have to help eachother to achieve

Reza | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۲
کامبیز هخامنشیان

در جوامع مدرن و پایبند به حقوق بشر اینکار با برگزاری مسابقات و نشستهای متعدد در رابطه با انواع مسایل جنسی, عشقی, ماجراجویی, مسابقات و . . . .  توسط وسایل ارتباط جمعی عمومی بخصوص تلویزیون  انجام میگیرد. و در طی این برنامه ها مرد و زن شناخت دقیق تری از یکدیگر مییابند.
  مهمتر از آن در جوامع مدرن و پایبند به حقوق بشر, در مهد کودکها و مدارس روبط آزاد اما هوشمندانه- تحت نظارت مسئولین آموزشی- بین دختران و پسران میسر است.
  مجموعه این ساز و کارها نگرش کلی مردان و زنان را نسبت به یکدیگر واجد رویکرد و نمایی منطقی و نرم و آمیخته به احترام بین دو جنس میکند. اما حتی در همین جوامع باز هم خرده فرهنگهایی باقی میمانند که تمایل بسیار شدیدی به مسایل جنسی دارند, این افراد را نه میکشند و نه به آنها توهین میکنند؛ بلکه به آنها کمک میکنند تا با انجام ااعمال مورد علاقه اشان به نحوی که خسارت  به دیگر شهروندان وارد نکند نیازهای روانی خود را کنکاش کنند.
  همانطور که از توضیحات من بر میاید در رویکردهای مرتبط با ایجاد رابطه معقول بین دو جنس مخالف در جوامع مدرن  هیچ اثری از توهین مشاهده نمیشود. بلکه کار فرهنگی مبتنی بر لزوم بازنگری در روابط جنسی انسانها مورد نظر قرار میگیرد.  برای حصول به این امر باید از ایدئولوژی انسان شکن اسلام گذشت, نه آنکه با دلیل واقعی حمایت از حقوق به حق زنان, به بخشی از انسانیت توهین مضاعف کرد.
.
در انتها لازم میدان که این نکته را ذکر کنم, که نشان دادن زیباییهای زنانه چیزی است که همه دختران و زنان آن را دوست دارند. زیرا با این کار میخواهند انسانیت را از زیبایی بهره مند کنند. مردان نیز مسلما آن را بیشتر دوست دارند. وقتی مردی صحبت متلک گونه به زنی میگوید؛ این متلک چندین وجه دارد:1- از زیبایی آن زن تعریف میکند_اگر اینجور است پس بسیار کار خوبی میکند و لزومی به توهین به مرد وجود ندارد- 2- میل جنسی خود را به آن زن میگوید: - اگر زن با این متلک هنرمندانه مرد, مایل به دوست شدن با مرد شود به کسی چه ربطی دارد که آن حرف بد یا خوب است؟- 3- اگرمردی توهین به شخصیت زن بکند:-باید پلیس قا نونی و غیر اسلامی وجود داشته باشد که وقتی دختر به عنوان شاکی به او پناه برد ؛بجای تجاوز به او در کلانتری تحت عنوان وجود حدیث دینی برای تجاوز آزاد به د ختران بدحجاب و بی حجاب؛ از حق او بر اساس حقوق بشر بین اللمللی دفاع بکند.4- آموزش اصول احترام بر عهده مادران و پدران هست. نقش مادران در آموزش فرزندان جایگاه بسیار قابل تامقی دارد. راستی آیا همه مادران به دختران و زنان احترام میگذارد؟!
با تشکر کامبیز

کامبیز هخامنشیان | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۵
کامبیز هخامنشیان

سرکار خانم شادی صدر
با سلام و احترام,
قسمت اول جوابیه یادداشت انتقادی سرکار عالی
  یادداشت شما را با تعمق و تامل موجود در خودم مطالعه نمودم. فارغ از نظرات و کامنتهای عمدتا افراطی که از جانب زنان و مردان مختلف در کامنتها ثبت شده است؛ میخواهم نظر شخصی خودم را ارائه دهم.  بدیهی است که این نظر منحصرا بیانگر نگرش شخصی من به مقوله زن و مرد میباشد. و حاصل تجربیات شخصی من هست.
  به زعم من رابطه بین دو جنس مخالف از بدیهی ترین نیازهای ابتدایی انسان است. متاسفانه بدلیل وجود ایدئولوژی (تاکید میکنم:ایدئولوژی) اسلام- به زعم من اسلام اصلا دین نیست, زیرا برای رهایی روح انسان نیست؛بلکه برای عبد و عبید شدن روح انسان در برابر الله(خدای عربی) است-درایران کنونی این رابطه بدیهی در منظری غیر واقعی و کذب تبدیل به تابویی در جامعه شده است.  لازم میدانم که در همین جا بگویم؛ این تابو سازی تنها منحصر به ایدئولوژی اسلام نیست؛بلکه در قرون قبل از اسلام ,یعنی دردوران ایران باستان و حتی پس از ظهور دین مبین زرتشت نیز محدودیتهای دینی برای زنان موجود بوده است.
  هر چند در دوران ایران قبل از اسلام زنان در بسیاری از امور اجتماعی به شکلی فعالانه حضور داشته اند_که اوج آن در اواخر دوران هخامنشی و در دوران سلوکی و اشکانیان بوده است_ اما در همان ادوار بررسی  نوع پوشش زناننشاندهنده پوشیده بودن البسه است. نمونه آن را که در طول تاریخ به صورت لباسهای فولکلوریک ایرانی است بخوبی میتوان دید. و متوجه خواهید شد که انواع لباسهای اقوام ایرانی پوشیده و بسته هستند. حتی بنا بر برخی مطالعات تایید نشده پوشش چادر در فرهنگ ایرانی قبل از اسلام در برخی از اقوام فلات ایران رایج بوده است.  از این مطالب میتوانید پی ببرید که پاره ای از مسایل جامعه شناختی ایران امروز, در رابطه با روابط غیر همجنسگرایانه انسان ایرانی ریشه در مفاهیم تاریخی ایران کهن دارد.
  در همینجا ذکر میکنم که اعتقاد شخصی من بر پایه لزوم بازنگری در بسیاری از این رسوم و دور ریختن آن قسمت از آنها, که به هویت انسانی انسان ایرانی لطمه وارد کرده اند میباشد؛اما انجام این مهم نیاز به کار فرهنگی تمرکزگرا- و نه تفرق گرا- دارد. در این میان هرچند یادداشتهای نقادانه خشم آلود, قابل تامل و واجد احترام به آرای نویسنده یادداشت میباشد؛اما توجه به این مهم بسیار کمک کننده خواهد بود که اصولا انجام تغییر در سنن و رسوم اجتماعی تنها با مشارکت نیروهای انسانی آن جامعه- بدون توجه به جنسیت نیروهای انسانی آن جامعه- مقدور و میسر است. لذا در مورد رابطه جامعه شناختی دختر و پسر یا زن و مرد و رسوم اجتماعی مرتبط با آن؛ انتقادهایی که بار توهین آمیز به هر یک از جنسهای انسانی را وارد  می کند, کمکی به حل معضلات اجتماعی نمیکند. اینکار باید با حس تفاهم و میل به ایجاد اتحاد بین انسانهای غیر همجنس و تشویق فعالانه ایشان بعمل آید.  ادامه در قسمت دوم

کامبیز هخامنشیان | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۳
کسری وحیدی

میدونی اگه بخوام راستش رو بگم من با شادی صدر کاملا موافقم
خوب یادمه اول راهنمایی بودم
با یکی از دوستام رفته بودیم بازار تا واسه زتگ فوتبال مدرسه کفش ورزشی بخریم
گفت کسری بیا به باسن زن ها دست بزنیم
من واقعا نمیدونستم چرا باید این کار رو بکنم و این کار چه مزیتی داره
گفتم آخه واسه چی دست بزنیم؟
گفت خیلی حال میده
اون به یه زن دست زد و گفت تو هم دست بزن
منم به باسن یه زن چادری دست زدم
هیچ حسی بهم دست نداد ولی یادمه که خیلی خجالت کشیدم
اون اولین بار و آخرین بارم بود که برای یک زن یا دختر توی خیابون مزاحمت ایجاد کردم
ولی به هر حال برای یک بار هم که شده مزاحمت ایجاد کردم

کسری وحیدی | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۲
پژواک - کانادا

شما اگر کلمه زن را در مقاله صدر با کلماتی چون ترک,کرد,بهایی و کلمه مرد را با مثلا فارس عوض کنید خیلی فرق نخواهد کرد. یک کرد هم میتواند همین رو برای کردها بنویسد.
این یک سیستم است که مثل اینکه دسته چرخ گوشت دست قدرت (اینجا مرد) و ورودیش بیقدرت (اینجا زن) است و دارد همه را خورد میکند.
مشکل وجود چرخ گوشت است نه مرد,زن , کرد ,ترک یا فارس

پژواک - کانادا | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۵
pirooz

YOU ARE ABSOLUTELY RIGHT DEAR SHADI ,KEEP ON A GOOD WORK ,THAT WAS ONLY THE TIP OF ICEBERG ,

pirooz | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۹
B

خانم صدر کجاید که ما غربیها را نجات دهید. افزایش طلاق در غرب بیداد می‌کند. در زیر پوسته‌ی زیبای تمدن غربی ما، کوهی از مشکلات انسانی‌ است که ما را وامانده کرده و به کمک شما نیاز داریم که مردان ما را نقد کنید و چند تا آیت‌الله برای ما صادر کنید. کلیسا‌های ما  پر از کشیشان پدوفیل شده که به کودکان رحم نمیکنند، دیگر آبرویی برای کلیسا نمانده است. از طرف دیگر موج بارداری دختران زیر سن در غرب آزاد و دمکراتیک ما، نمایان اخلاق والای مدنی ماست که شما دلشیفته آن شده‌اید! در بسیاری از کشورهای غربی، پدر بزرگها و مادربزرگ‌ها در تنهایی میمیرند و جنازه‌شان میپوسد قبل از اینکه کسی‌ از مردن آنها آگاه شود! خانم صدر هیچ جامعه‌ای بدون نقص نیست!
مرد ایرانی‌ طفلی از آبستن شماست! مردان غیور ایرانی‌ از مادران غیوری زاده شده‌اند که به همّت آنان ایران هنوز ایران است و شما به فارسی سخن میگویید و چون اعراب مصر، اردن، سوریه و غیره زبان مادریتان از بین نرفته است! از فردوسی بزرگ تا سربازی که جانش را در جنگ با عراق از دست داد، مردان غیوری هستند که در دامن مادران غیور ایرانی‌ پرورانده شده‌اند. حالا شما به فرهنگ متلک‌گویی که در هر کشور یافت میشود بسنده کردید! در همین غرب، به خاطر خیانتهای مردان به همسران خود، بسیاری از زنان غربی مایل به ازدواج با مردان شرقی‌ هستند زیرا میدانند که اکثر آنها متعهد به خانواده‌شان هستند! این گونه روشنفکری ایرانی‌ که همیشه خودی را کمتر از دیگران می‌گیرد، چیزی نیست جز گزافه گویی و تف سربالا. شما هم یکی‌ از آن به اصطلاح روشنفکران هستید که البته آزاد هستید هر چه میخواید بگویید.

B | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۷
گلرخ

مقاله خانم صدر با عکس العمل مردان به اصطلاح خوب روبرو شد. دست خانم صدر درد نکند. اگر مردان در این 31 سال به شکل های گوناگون از قوانین زن ستیز جمهوری اسلامی به نحوی طرفداری نمی کردند، هرگز رژیم این همه سال دوام نمی آورد. بطور مثال، آیا مردان تا حالا از ارث دو برابر زنان خود گذشته اند؟ تاکنون مردان روشنفکر ما، وقتی به زنی تجاوز شد، زنی کتک خورد، اعلامیه، نامه اعتراضی و... نوشته اند که فرق خود را با مردان جانی، خشن و ... نشان دهند. یک بار در تاریخ دیده اید که مردان علیه مردان خشن و جانی تظاهرات کنند؟نکند این هم وظیقه ماست؟ در عوض صد تا نقد علیه مقاله خانم صدر نوشته اند و کلی بد و بیراه گفته اند که بگویند مردان خوب ما هستند. واقعا که ....

گلرخ | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۷
مسعود خ

از کامنت آقای آرش در مورد «تغییر» بسیار لذت بردم.
به خانم صدر هم پیشنهاد می‌کنم به این موضوع گردهم‌آوری گروهی از اساتید ایرانی و انجام بیشتر اقدامات عملی فکر کنن. (هر چند مطمئنم که تا حالا اینکار رو کردن.)

امیدوارم همونطور که آرش‌خان گفتند این نوشته شوکی به جامعه ایرانی و تسریع‌بخش فرآیند تغییر باشه.

(در ضمن گمون می‌کنم بهتره برای بررسی همچین مواردی، جامعه ایران رو به چندین زیرمجموعه جغرافیایی و یا فرهنگی تقسیم‌بندی کرد.)

مسعود خ | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۸
mehran

بين تو صديقي هيچ تفاوتي نمي بينم... فقط جنستون فرق ميكنه
اگه يك روز عمامه بزارن روي سرت و ببرنت پشت تريبون نماز جمعه همين حرفهارو ميزني
تا كي شما آدمهاي عقب مونده ميخوايد بجاي ما حرف بزنين... برو دنبال كارت.. ديگه حالم بهم ميخوره ازت صدر..

mehran | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۶
من

تورو خدا این بحث «به‌خود گرفتن مطلب» رو ول کنید. اصل مطلب رو بگیرید، اه!

آقای میرزا بنویس معصوم‌الخطا! ظاهراً زمانی که این مقاله رو خوندی خیلی دردت گرفته که به جای استدلال چنین متهم (و البته بیشتر اهانت) می‌کنی.

من | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۶
mirza benevis

نميدانم شايد خانم صدر روزي كه اين مقاله را نوشته مورد آزار قرار گرفته كه چنين بي انصافانه مي تازد.
سركار خانم صدر شايد همه مرداني كه شما با آنان مراوده داشته ايد اينگونه بوده اند و از اين بابت نبايد همه را به يك چشم ديد.
اين كينه اي كه شما از مردها بر دل داريد هيچ كاري از پيش نمي برد.
كينه هاي شخصي در نوشته هايتان موج ميزند و هيچ منطقي در آن ديده نميشود.هنوز هستند مران پاك گوهري كه چشم به فيزيك يك زن ندارند و صرفا به عنوان يك انسان با آنان مراوده دارند.هستند مرداني كه پوشش زن را براي جلو گيري از فساد كامل ندانسته و بسيار مرداني هستند كه در عمرشان به يك خانم حرف نامربوطي نزده اند يا به قول شما دست ماليشان نكرده اند.
شما قبل از اينكه اين عقده هايتان را با مردان مورد خطابتان در ميان بگذاريد لازم است فضاي كينه اي كه از جنس مذكر داريد را تميز كنيد.

من كه يك جوان 21 ساله هستم،هيچ يك از كارهايي كه شما به من و امثال من تهمت زديد را انجام نداده ام و در آينه كذايي سركار فقط چهره خودم را ديدم كه قرباني عقده گشايي امثال شما شده است

mirza benevis | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۰
حمید

فقط می تونم بگم خانم صدر با حماقتشون آتشی را روشن کرده اند که صد تا عاقل نمی تونند خاموش کنند.

حمید | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۹
مسعود خ

واقعاً متاسفم.
این وضع حمله به نویسنده مطلب نشون می‌ده که ایرانی‌جماعت فقط فکر می‌کنه که متمدن و روشنفکر شده، و طاقت یه انتقاد رو نداره و سریع می‌خواد به هر نحوی هست کارش رو توجیه کنه و یا تقصیر رو به گردن دیگری بندازه. تازه در بعضی موارد وضع خیلی بدتره و دوستان از فحاشی و توهین هم هیچ ابایی ندارن.

خیلی‌ها هم اومدن از فمینیسم انتقاد کردن!! آخه خانم صدر کجای مطلبش حرفی از فمینیسم زده. هر نظری رو باید شنید و اگه حرف حقی زده شده باید از اون دفاع کرد، نه اینکه به گوینده حرف نگاه کنیم ببینیم کیه و به خاطر اعتقاداتش، کل حرف‌هاش رو رد کنیم. خانم صدر معضل مهمی رو بیان کردن و برای حرفشون دلیل آوردن. مگه جایی از متن گفتن که «به اعتقاد مکتب فمینیسم، اوضاع باید فلان باشه و ...» ؟؟ لطفاً طاقت شنیدن حرف حق و بخصوص انتقاد به خودتون رو داشته باشید!

خدمت آقایونی هم که از تعمیم این انتقاد خانم صدر به کل مردای ایرانی، اینقدر به رگ غیرتشون برخورده عرض کنم که، همه‌تون می‌دونید که منظور خانم صدر چی بوده. اینقدر ساده‌لوحانه برخورد نکنید و به خاطر مسائل بچگانه چماق به دست نگیرید!

یک سری هم اومدن و گفتن که خوب خانم‌ها هم فلانند و بهمانند و ما هم حقوقمون ضایع شده و تو س.ک.س ارضا نمی‌شیم و غیره!
حاجی! اینها بحث‌های دیگه‌ایه که ربطی به این معضل مطرح‌شده نداره، خلط مبحث نکنید لطفاً. مثل این بچه‌ها که تا بهشون می‌گی چرا این‌کار رو کردی، میگن خوب تو هم اون کار رو کردی!!!

مسعود خ | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۸
مسعود خ

جالبه که اکثر کامنت‌هایی که توسط مردها گذاشته شده، با عصبانیت به حمله به خانم صدر پرداختند و اکثر کامنت‌هایی که توسط خانم‌ها گذاشته شده حرف اون رو تایید کردند.

این نشون می‌ده که مردای ما خودشون هم خبر ندارن که بعضی از رفتارهای اجتماعی‌شون چقدر برای خانم‌ها آزاردهنده‌ست و وقتی می‌بینند که یک سری از دخترها به این رفتار روی خوش نشون می‌دن، فکر می‌کنن بقیه خانم‌ها هم لابد اینطوریند.

آقایان! لطفاً بفهمید! برای اکثر خانم‌ها متلک یا موارد مشابه بسیار آزاردهنده هست و تاثیرات روانی بسیار بدی بر روی زندگی‌شون داره.
در ضمن، همه خانم‌ها ممکنه به لحاظ اجتماعی و روحی توانایی این رو نداشته باشن که بخوان متقابلاً اعتراض کنند و از حق‌شون دفاع کنند. بنابراین همیشه دچار نوعی افسردگی ناشی از مظلومیت هستند.

شاید لازم باشه این آقایان یک بار «تحت تجاوز قرارگرفتن» (از هر نوعی) و «عدم توانایی در دفاع از خود» رو تجربه کنن تا بفهمن برای بعضی از خانم‌ها وضع به چه منواله.

مسعود خ | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۶
allen

با تشکر از مطلبتان، من هرچند با کلی گویی شما در مورد همه مردان موافق نیستم و معتقدم نمیتوان همه مردان را به یک نظر نگاه کرد، اما بعنوان همسر و پدری  که بیش از نیم قرن عمر کرده و تجارب نسبتا زیادی از سر گذرانده با این  موافقم  و اعتراف میکنم که بسیاری از مردان هستند که بسیاری از آزادیهای عرفی -و نه انسانی- رو که جامعه مرد سالار براشون بارمغان آورده حق مسلم خود میدانند و در باطن از آن آزادیها هرچند که منجر به پایمال شدن حقوق انسانی جنس مخالف یعنی بانوان میشه خوشحال هستند و وبدون در نظر گرفتن وجدان و اخلاق انسانی ازش استفاده یا بعبارت بهتر سوء استفاده میکنند. متاسفانه این افراد در تمام قشرهای جامعه از بیسواد تا رده های بالای تحصیلی دیده میشه که واقعا جای نگرانی و تاسف داره. اما یک مساله مهم را در نظر بگیرید که تربیت کننده اصلی هم زنان و هم مردان (نمیخواهم نقش پدر را نادیده بگیرم، اما) بانوان یعنی مادران هستند که بهمان نسبت که بر آنان ظلم شده ، بهمان نسبت در ایجاد بیداری و تربیت و آگاهی صحیح دادن به پسرانشان کوتاهی کرده اند و هنوز هم در بین تربیت دخترانشان با پسرانشان فرق میگذارند بدون آنکه در بسیاری موارد منطقی بین این تفاوت باشد. چند مادر رو دیدید که پسرانشون رو برای زندگی پس از ازدواج آماده و تربیت کرده باشند؟ چند مادر رو میشناسید که برای پسرانشون از نیازهای یک زن بی پرده و درست صحبت کرده باشند؟ نمیگم هیچ، اما شاید تعدادشون بسیار کم باشه. البته باز کتمان نمیکنم که برای مردانی در سطوح بالای تحصیل و فهم و شعور این بهانه بتنهایی توجیه کننده بسیاری از اعمال نیست. در خاطر داشته باشید که بسیاری از آقایان هم علاقمند به تبعیض جنسیتی در اجتماع نیستند و هرگز حتی فکر کاری مثل متلک گفتن به خانمها در خیابان را از خاطر هم نگذرانده اند، اما همین افراد ممکن است در خانواده خود آگاهانه یا ناآگاهانه به خویشاوندان خود مثل خواهر و همسر و دختر مرتکب زورگویی بی منطق مردانه شده باشند. بنظرم بجای اینکه بی دلیل رگهای غیرتمان متورم شود و بخیال اینکه حیثیت و غرورمان زیر سوال رفته واکنش کوچه بازاری نشان بدهیم بهتر است کلاهمان را قاضی کنیم و انتقاد درست و بجا را بپذیریم. البته کلی گویی هم کار منطقی و صحیحی نیست چون امکان ندارد 100% افراد یک جامعه یکسان عمل کنند.
با تشکر مجدد.

allen | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۱
علی

كسی كه صحبت از شرور و دروغگو بودن تمام مردان صحبت می‌كند سرشار از كينه و نفرت است. كسی هم كه مملو از نفرت باشد نمی‌تواند مدافع حق برابری برای زنها يا كس ديگری  باشد. ايشان طرفدار برابری‌ حقوق زنان كه هيچ، حتی فمينيست هم نيستند و فقط طرفدار زن‌پرستی هستند. به قولی خدا بودن خوب است، اما اگر فقط برای زنها باشد. بحث برابری و‌ آزادی بخش مردم‌گول‌زن قضيه هست.

علی | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۳
الف.دال

ولی آیا ما زنان که روزی مادر می شویم برخی از ما مردان جامعه آینده را در دامانمان بزرگ می کنیم نیز مقصر نستیم،من هنوز یک مادر نیستم ولی می بینم مادران بسیاری را که خود زمینه ساز وتربیت مرد مهوری دارند،کوچکترین و ساده تریم مثالی که می شود در رفتار یک مادر هنگام دلداری فرزتد پسرش به هنگام گریستن است او را با جملاتی مانند “مگه تو دختری گریه می کنی،تو مثل بابات قوی هستی نباید گریه کنی”من هنوز نمی فهمم چرا یک مرد نباید گریه کند؟چرا فقط پدر قوی است و مادر در ذهن فرزند پسرش شکننده و ضعیف باشد؟و هزران نمونه و دلیل که ما زن ها که در دامن خود مرد های آینده را بزرگ می کنیم نیز مقصر هستیم،مردان و زتان ایرانی باید در کنار هم و با هم شروع به تغییر و نو شدن کنند

الف.دال | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۸
mohamad

فکر می‌کنم خانم صدر تا اندا زه‌ ایی درست بگن یعنی حدود چهل پنجاه سال قبل ممکن بود

این جوری باشه ولی‌ حالا بر عکسشه احتمالا هم این خانم خاطرات قبل رو دارن

mohamad | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۹
الف.دال

زن از ديدگاه دكتر علي شريعتي

زن عشق می کارد و کینه درو می کند ... دیه اش نصف دیه توست و مجازات زنایش با تو برابر ...
می تواند تنها یک همسر داشته باشد و تو مختار به داشتن چهار همسرهستی ...
برای ازدواجش در هر سنی اجازه ولی لازم است و تو هر زمانی بخواهی به لطف قانونگذار می توانی ازدواج کنی ...
او کتک می خورد و تو محاکمه نمی شوی ...
او می زاید و تو برای فرزندش نام انتخاب می کنی ...
او درد می کشد و تو نگرانی که کودک دختر نباشد ...
او بی خوابی می کشد و تو خواب حوریان بهشتی را می بینی ...
او مادر می شود و همه جا می پرسند نام پدر ...
و هر روز او متولد میشود؛ عاشق می شود؛ مادر می شود؛ پیر می شود و میمیرد ...
و قرن هاست که او عشق می کارد و کینه درو می کند چرا که در
چین و شیارهای صورت مردش به جای گذشت زمان جوانی بربادرفته اش را می بیند
و در قدم های لرزان مردش، گام های شتابزده جوانی برای رفتن و درد های
منقطع قلب مرد سینه ای را به یاد می آورد که تهی از دل بوده و پیری مرد
رفتن و فقط رفتن را در دل او زنده می کند ...
و اینها همه کینه است که کاشته می شود در قلب مالامال از درد ...

و این، رنج است.

الف.دال | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۶
karoun

توجه به ان دست دوستان  مردی که به غیرت و مردانگیشان برخورده ،
قریب به ده سال پیش ،کانال دیسکاوری گزارش مستندی در مورد آزار جنسی ،و مزاحمتهای خیابانی در مورد چند کشور مسلمان ،از جمله ترکیه ،ایران ،و پاکستان دارد .گزارش دیسکاوری مستند  میباشد .
حاوی مزاحمتهاایست جنسی که به یکی از همکاران آنها در سفر به ایران  ،به گمانم خانمیست انگلیسی .صحنه این گزارش ،شرم و عرق شرم را بر رخسار هر ایرانی با فرهنگی مینشاند .آزار جنسی در سه شهر ایران ،نخست قم شهر خون شهادت ،کاشان و سپس یزد .از تمامی دوستانی که دارای شک و شبه میباشند ،این گزرش را میتواند تهیه کنند .دور سه قاره با تاکسی انگلیسی .

karoun | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۴
علی

مطلب به شدت احساسی و از روی خشم نوشته شده است. در ساختن جامعه مردسالار هم زن مقصر هست و هم مرد. و تازه اینطور هم نیست که همه زنها و همه مردها مقصر باشند پس عمومیت دادن به مطلب و گفتن اینکه  همه مردها متلک گفتن و غیره حرف درستی نیست. مثلا من در این سن 32 سالگی تا حالا هیچ وقت چنین کاری نکردم.من مثال می زنم از مواردی که زنها چقدر در ساختن این جامعه مرد سالار نقش داشتن. چند نفر مرد رو می شناسیم که با دوستن دخترش به رستوران یا کافی شاپ برن و موقع بیرون اومدن دوست دخترشون دست در جیب بکونه و دانگ خودش رو بده؟ چند نفر مرد رو می شناسیم که موقع خواستگاری با این سوال دختر که آیا داماد خونه داره یا نه مواجه نشه در حالی که هیچ پسری نمی پرسه دختر خانم خونه داره یا نه. اکثریت خانم ها میگن خب مرد وظیفه تهیه خونه رو بر عهده داره. آیا این جزئی از تفکر مردسالار زنها نیست؟ چند دختر رو می شناسین که حاضر باشن بعد از فارغ التحصیلی مثل پسر ها برن سربازی برای دفاع از کشور و مثل دختران کشورهای غیر مردسالار بگن که دفاع وظیفه همست دختر و پسر نداره و هزاران
مثال دیگه. همون طور که مرد در ساختن جامعه مردسالار نقش داره زن هم نقش داره و برخورد با این قضیه باید خیلی عمیق و ریشه ای انجام بگیره در ضمن گفتن خرغهایی که فقط باعث عصبانیت یک طرف مثلا مردها میشه و ممکن هیت باعث لجاج بیتر مرده بشه چه تاثیر مثبتب داره؟

علی | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۲
بهداد

برای بنده هزاران بار اتفاق افتاده که در اماکن عمومی خانومی (حتی میان سال)به اصطلاح عامه ی مردم (با عرض پوزش)با من لاس زده است و بنده از این امر خجالت زده شدم ؛و آیا این امر در نظر شما همان قبح متلک گفتن را دارد؟
البته که ندارد.....در صورتی که این امر معادل متلک گفتن یا شاید هم بد تر باشد 

بهداد | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۱
بهداد

من دوست دارم که آقایانی که تجربه ای همانند تجربه ی من داشتند حرف مرا تایید کنند:
تا به حال شده که  در رابطه با دختری که با او دوست هستید احساس کنید که او از شما سو استفاده میکند؟ به این شکل که موظف هستید  تقریبا نیمی از خرج زندگی اون دختر رو بپردازید و در مقابل او به شما لطف میکند و آنطور که لذت می برد با شما همخوابگی می کند(تازه اگر این کار را انجام دهد)
و با اموال شخصی شما به دیگران پز می دهد
در رابطه به دنبال منفعت است
شما را با کار هایی که برایش انجام می دهید می سنجد نه با شخصیت شما
تا به حال شده  دختری به شما بگوید که “تو در حد من نیستی”؟این یعنی شما به اندازه ی کافی پول ندارید(اابته نه در مورد همه ی دختران)
در مورد بنده این اتفاقات در 60% موارد افتاده است

بنده قصد توهین و تحقیر ندارم و در مورد همه ی خانم های ایرانی این حرف ها را صادف نمی دانم
ولی بیایید تا حدی این قضیه رو قبول کنیم که خانم ها از جذابیت هایشان استفاده ی ابزاری میکنند

بهداد | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۶
گلی

خوندن و فحش ندادن به نوشته ی آدمی که خیلی خیلی تجربه کرده و داغ دیده ظاهرا سخته.

کامنت بعضی از مردهایی که اینجا نوشتن اوج ِ خنده است، اول نوشته اند که یعنی چی، چرا میگی ما متلک میگیم؟ چرا ما رومحکوم کردی؟ انگار اگر یه فعال ِ حقوق ِ زنان بگه مردهای ایرانی  مشکلات ِ جنسیتی دارن، یعنی واقعا خواننده محترم مشکل داره و بعد از این هم همه اینطور فکر میکنند. بعد که با کلی ادبیات ِ محترمانه نقد کرده اند حرف ِشادی رو، گفتند تو حیوانی، تو ص.ک.ص نداری لابد، به صحرای کربلا زده اند و شادی ِ صدر رو (شخص ِ شادی ِ صدر ) رو روانکاوی ِ عمومی کرده اند. مردی نپرسید، چرا این جامعه اینطور شده؟ فقط دریدند و پریدند و سعی کردند خودشان را مبرا کنند از خطا.
من این نوشته رو اینطور برداشت کردم که در خفیه ذهن حتی مردهای روشنفکر (ممکنه) افکاری مثل ِآقای امام جمعه رسوخ کرده باشه، وگرنه رفتارهای توهین آمیز جنسی اینقدر در خیابون و کوچه و خونه و دانشگاه دیده نمیشد.
نقد ِ این نوشته رو مجاز بدونید، اما حمله به شخصیت ِ آدم ِ نازنینی مثل شادی ِ صدر و استفاده از الفاظ ِ توهین آمیز شایسته نیست.

گلی | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۲
پیام

جوابتون بیشتر از پنج هزار کاراکتر بود تو وبلاگ نوشتم.
http://routine.blogfa.com/post-1.aspx

پیام | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۱
مسعود

ضمن اظهار همدردی با کلیه آقایانی که از این مقاله خانم صدر بسیار رنجیدند توصیه میکنم شعر زیر را به دقت چند بار خوانده و در مفهوم آن تعقل فرمایند:
آینه چون نقش تو بنمود راست
خود شکن آیینه شکستن خطاست !

مسعود | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۳
saman

خانم صدر خودش از اونایی هست که اگر کسی اهل متلک انداختن نباشه به مردی قبول نداره چون کسانی رو که متلک نمی اندازند اصلا مرد حساب نکرده و گفته همه مرد ها از دم اهل متلک و باقی رزایل اخلاقی هستند.
اه اه چین این بچه سوسولا. راست راست از کنار زن رد میشن یه ذره جربزه از خودشون نشون نمیدن، آبروی هرچی مرد رو بردن. نه خانم صدر؟ موافقی؟ اصلا آدم نیستن که. شما ندید بگیریدشون. فرض کنید وجود ندارن.

saman | ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۴
صفحه 7 از 13 صفحه ‹ First  < 5 6 7 8 9 >  Last ›
آگهی